بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کارشناس بورس انرژی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"فرمولی" که داغی "قیر" بخش‌خصوصی را انداخت

طی ماه‌های گذشته، بورس انرژی و کالا سه بار تفاوت نرخ را تجربه کرد و این قیمت گذاری سه باره از سوی انجمن صنفی اتفاق افتاد.
کد خبر : ۱۹۹۷۷۰

قیمت گذاری سه باره انجمن صنفی به ضرر بخش خصوصی

حامد نعیم نژاد، کارشناس بورس انرژی به خبرنگار بورس نیوز گفت: در تعطیلی هفته‌های اخیر بازار سرمایه شاهد اتفاقات خاصی نبود اما؛ در بورس انرژی شاهد عرضه‌هایی بودیم که همچون هفته‌های ابتدایی چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش در عرضه‌های بین المللی خود سیاست جدید را در پیش گرفته و تنها به انجام معامله با بازرگانان قوی و افرادی که توانایی حجم بالا دارند، اقدام می‌کند؛ بنابراین این شرکت در عرضه‌های با حجم لات‌های ۲۵ هزار تنی ورود کرد و برای ۲۵ هزار تنی‌ها تخفیف قائل می‌شود که خود به نوعی تشویقی برای بازرگانان است که اقدام به خرید در لات‌های بزرگتر کنند.
 
این کارشناس بورس انرژی افزود: هفته‌ای که گذشت در مقایسه با دو هفته قبل از آن نشان از جبران فروش داشت و در واقع شرکت پالایش و پخش توانست سیاست و حجمی که از فروش، مدنظر داشت را بدست آورد.

وی با اشاره به فرآورده‌های داخلی و نفتی به نکته‌ای اشاره داشت و عنوان کرد: طی ماه‌های گذشته، بورس انرژی سه بار تفاوت نرخ را تجربه کرد و این قیمت‌گذاری سه‌باره از سوی انجمن صنفی اتفاق افتاد. 

نعیم نژاد تصریح کرد: این امر باعث ایجاد اختلال در فعالیت تولیدکنندگان خصوصی به ویژه فعالان حوزه قیر شده و توان رقابت با کشور‌های فعال دراین حوزه را کاهش داد چراکه بازار‌های جهانی کاهش نرخ داشت و کشور نسبت به این بازار‌ها عقب بود؛ بورس‌انرژی نیز باید منتظر اعلام کاهش نرخ از سوی انجمن صنفی بوده و سپس به خرید، تولید و صادرات می‌پرداخت.

وی ادامه داد: طبعا این دیرکرد و فرمول قدیمی قیمت‌گذاری، برای تولیدکنندگان در مدتی که بازار قیمتی پایین را تجربه می‌کرد، مضراتی به همراه داشت؛ قیمت‌گذاری در بازار‌های صعودی به نفع  و در بازار‌های نزولی به ضرر تولیدکنندگان  بخش خصوصی است.

نعیم نژاد به احتمال وجود کاهش نرخ در هفته جاری اشاره داشت و افزود: به دلیل غیراقتصادی بودن قیمت فرآورده‌ها در رینگ داخلی اکثر کارخانه‌ها تولید هیدروکربن را متوقف کرده‌اند چراکه این شرکت‌های هیدروکربنی که انواع حلال پالایشگاه‌های مادر را مصرف می‌کنند به تولید محصولات شرکت پالایش و پخش (محصولات مشابه گازوئیل و بنزین) را تولید می‌کنند. 

وی افزود: با توجه به حجم عمده عرضه‌ها از سوی شرکت پالایش و پخش به شکل حمل و نقل زمینی، دیگر شرکت‌ها توان رقابت با پالایش و پخش را نداشته و تعداد زیادی تعطیل شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به بررسی بازار فرآورده‌های پتروشیمی پرداخت و افزود: طی هفته‌های اخیر کد تمامی مشترکینی که صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را در بورس کالا ارائه نداده بودند بسته شده و باعث نرسیدن کد‌ها به خرید بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر