بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکیدکرد:

هشت سال مقاومت در برابر طرح‌هایی که شکست می‌خورند

آیا کارت ملی هوشمند می‌تواند گزینه مناسبی برای احراز هویت افراد باشد؟
کد خبر : ۲۰۰۲۰۹

به گزارش بورس نیوز، هشت سال پیش بود که طرح تعویض کارت ملی‌های کاغذی با کارت ملی هوشمند با عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک کلید خورد، اما با گذشت این مدت هنوز ۹ میلیون ایرانی برای کارت ملی هوشمند ثبت نام نکرده‌اند. علاوه‌بر آن بسیاری از کسانی هم که ثبت‌نام کرده‌اند، بعد از گذشت یک سال هنوز کارت خود را دریافت نکرده‌اند. درحالی‌که بنا به گفته مسئولان ثبت احوال صدور کارت ملی هوشمند از زمان ثبت‌نام تا زمان تحویل حداکثر دو هفته طول می‌کشد. از سوی دیگر سخنگوی سازمان ثبت احوال معتقد است که ظرفیت صدور روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارت را داریم.

از امسال نیز بانک‌ها دیگر کارت‌های ملی قدیمی را برای احراز هویت مشتریان قبول نمی‌کنند و مشتریان فاقد کارت ملی هوشمند باید کارت ملی قدیمی به همراه رسید ثبت‌نام کارت هوشمند خود را به همراه داشته باشند. این در حالی است که مشتریان، تقصیری درخصوص نداشتن کارت‌های ملی هوشمند و تاخیر فرایند صدور آن ندارند و ممکن است این موضوع مشکلاتی را برای افرادی که نیاز فوری به سرویس‌های بانکی داشته‌اند، ایجاد کند.

همچنین راه‌اندازی سرویس‌هایی مانند شاهکار از سوی سازمان فناوری اطلاعات در بانک‌ها طرحی بوده تا مساله احراز هویت را حل کند و دیگر نیازی به ارائه کارت ملی هوشمند نباشد.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص به توضیح داد: «در حال حاضر تمام بانک‌ها به‌صورت عملیاتی به سرویس شاهکار متصل هستند، هرچند در برخی از بانک‌ها این سرویس در اپلیکیشن‌های بانک پیاده‌سازی نشده است. این سرویس برای احراز هویت در تراکنش‌های کارت‌به‌کارت با مبالغ کم به‌تنهایی مساله احراز هویت را حل می‌کند، اما برای افتتاح حساب بانکی و مبالغ بالاتر نیاز به ابزارهای دیگری برای احراز هویت است. در دنیا هم در سطوح مختلف ابزارهای احراز هویت مختلفی وجود دارد. همانطور که در ایران نیز تا چند سال پیش بعضی از بانک‌ها برای حساب‌های بالاتر از ۵۰ میلیون تومان خود OTP ارائه می دادند و نوع احراز هویت از جنس نام کاربری و پسورد نبود.»/ راه پرداخت

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر