بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"سیمان"، "کاشی و سرامیک" و صادراتی به اوراسیا

برخی محصولات کشاورزی، سیمان، کاشی و سرامیک، محصولات پتروشیمی و ماشین آلات صنعتی در فهرست توافقنامه تجاری با اتحادیه اوراسیا قرار دارند.
کد خبر : ۲۰۰۳۰۲

به گزارش بورس نیوز، چندی قبل خبری مبنی بر انعقاد توافقنامه تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا جهت صادرات بیش از ۵۰۰ کالای صادراتی ایران با تعرفه ترجیحی یا صفر و اجرای آن از پنجم آبان ماه امسال اعلام شد. البته هنوز بعضی صاحبان صنایع در مورد جزییات این توافقنامه و شرایط صادرات به کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان اطلاع دقیقی ندارند.

سیمان، کاشی و سرامیک، و محصولات پتروشیمی در فهرست صادرات به اوراسیا

جمشید نفر دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بر اساس توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، محصولاتی که نام آنها در این توافقنامه آمده، با شرایطی که تعیین شده قابلیت صادرات خواهند داشت. بخشی از کالاها مربوط به محصولات کشاورزی، بخشی هم مربوط محصولاتی مانند سیمان، کاشی و سرامیک، محصولات پتروشیمی، ماشین آلات صنعتی و... است. طبق این توافقنامه فعلا مقرر شده تا ۳ سال تعرفه ها صفر باشد و بین ایران و کشورهای اوراسیا تجارت آزاد برقرار باشد. متولی این موضوع، سازمان توسعه تجارت است. این موافقتنامه از پنجم آبان ماه اجرایی شده و صادرکنندگان می توانند طبق شرایط مندرج در توافقنامه اقدام به صادرات به اوراسیا کنند.

 

جهت مشاهده فایل توافقنامه اینجا کلیک کنید.

اوراسیا

دبیرکل کنفدراسیون صادرات در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد بعد از موافقتنامه های تجاری دو یا چند جانبه ای که تا به امروز منعقد شده، این توافقنامه با اوراسیا بهترین شان بوده که توانسته از تجارب قبلی استفاده کند. نمی توان گفت این توافقنامه بی نقص است؛ حتما در روند اجرای کار بروز مشکلاتی اجتناب ناپذیر است؛ ولی نکته مثبت این است که توافقنامه مذکور در ۳ سال اجرا، قابل اصلاح خواهد بود. مدیران وزارت صمت هم قول مساعد داده اند که در این مدت برای رفع مشکلات احتمالی، با بخش خصوصی در ارتباط باشند.

نفر در مورد برنامه های آتی کنفدراسیون صادرات گفت: یکی از نقاط ضعف ما در سیستم های تجاری، مذاکرات دو یا چند جانبه تعرفه ای است. برخی کشورهای همسایه مانند عراق به دلیل اینکه صادرات زیادی به ایران ندارند، تمایلی هم به تجارت آزاد و حذف تعرفه ها ندارند؛ اما سیاست های جدید سازمان توسعه تجارت، تمرکز بر مذاکرات با کشورهای دیگر و همکاری های دو یا چند جانبه تجاری بوده و تلاش هایی صورت گرفته است که امیدواریم به نتیجه برسد. وزارت امور خارجه و وزارت صمت هم در این زمینه فعال تر از قبل شده اند و این، اتفاق خوشایندی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر