بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اثر تورم بر سهم‌های وابسته به نرخ‌های دستوری

اثر تورم توسط خانوارهای ضعیف و متوسط ملموس‌تر خواهد بود اما؛ پرداخت یارانه نقدی هم راهگشا نبوده و بهتر است تدبیر دیگری برای حمایت از این اقشار اندیشیده شود.
کد خبر : ۲۰۰۴۴۷

اثر مثبت افزایش نرخ بنزین بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بعد از سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین، اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه صورت گرفت. برخی معتقدند با مقایسه بنزین با قیمت های فوب، بنزین ۳ هزار تومانی ارزان است! برخی می گویند افزایش نرخ بنزین متناسب با رشد نرخ ارز بوده و آثار تورمی به دنبال نخواهد داشت! برخی هم این افزایش نرخ را اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه قلمداد می کنند و منتظر افزایش قیمت سهم ها هستند! و البته تعداد بسیار بیشتری نسبت به آنها که اظهار نظر می کنند، ماتم افزایش قیمت سایر کالاها و رشد هزینه های زندگی و کوچک تر شدن سفره خانواده شان را دارند!

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نرخ بنزین ایران در مقایسه با نرخ بنزین جهانی، واقعا ارزان است؛ نرخ هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس حدود ۵۵ سنت است و نرخ ۳ هزار تومانی در مقایسه با این نرخ، ارزان است اما؛ نرخ بنزین در کشور ما در مقایسه با درآمد متوسط خانوار در گروه های با درآمد متوسط، اصلا ارزان نیست!

وی افزود: امروز زمان مناسبی برای افزایش قیمت بنزین نبود چراکه واقعیت آن است که بنزین هزار تومانی مستلزم تخصیص یارانه وسیعی بود که ۳ عارضه در پی داشت؛ نخست آنکه بهره‌وری انرژی در ایران به شدت پایین و حجم مصرف بالا بود و دومین عارضه نیز حجم قابل توجهی از منابعی که باید صرف اجرای پروژه های عمرانی می شد، در قالب یارانه انرژی مصرف می شد؛ سومین و البته مهمترین عارضه هم این بود که بخش عمده یارانه انرژی نصیب ۳ دهک بالای درآمدی ایران می شد و گروه هایی که به افزایش نرخ بنزین اعتراض دارند، عمدتا سهم کمتری از یارانه بنزین داشتند.

صادقین اضافه کرد: این طرح دولت که درآمد ناشی از سهمیه بندی بنزین به اقشار ضعیف تخصیص یابد، (با چگونگی و قطعیت اجرای این طرح کاری ندارم) اتفاق مثبتی است. این سیاست، سیاست مناسبی بود که از مدت ها قبل زمزمه اجرای آن مطرح شده بود، ولی بهتر بود در زمان مناسب تری اجرا می شد.

تاثیر افزایش نرخ بنزین بر تورم

وی در مورد آثار تورمی افزایش نرخ بنزین اظهار کرد: این طرح حتما آثار تورمی بر جای خواهد گذاشت؛ چنانچه افزایش نرخ بنزین به شکل تدریجی انجام می شد، احتمالا آثار تورمی چندانی نداشت؛ ولی افزایش نرخ ناگهانی ۲۰۰ درصدی حتما انتظارات تورمی را تشدید خواهد کرد. به نظر می رسد در ۲ماه آینده شاخص قیمت تولیدکننده کمی رشد خواهد داشت و اثر این طرح در تورم واقعی و در زندگی مردم، از ابتدای سال آینده ملموس خواهد بود. به عبارتی در کوتاه مدت، انتظارات تورمی تشدید خواهد شد و در چند ماه آینده، تورم واقعی به دنبال خواهد داشت.

صادقین افزود: آثار تورمی ناشی از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، اقشار ضعیف و متوسط را بیش از دهک‌های بالای درآمدی تحت تاثیر قرار خواهد داد. بخش قابل توجهی از هزینه‌های زندگی خانوارهای ضعیف و متوسط، مربوط به تامین کالاهای بی دوام مانند خوراک و پوشاک است و از آنجا که در چنین شرایطی، رشد قیمت کالاهای بی دوام، بیش از سایر کالاها خواهد بود؛ بنابراین اثر تورم توسط خانوارهای ضعیف و متوسط ملموس‌تر خواهد بود؛ پرداخت یارانه نقدی هم راهگشا نیست و بهتر است تدبیر دیگری برای حمایت از این اقشار اندیشیده شود.

تاثیر افزایش نرخ بنزین بر بازار سرمایه

صادقین در رابطه با تاثیر افزایش نرخ بنزین بر بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ بنزین قطعا اثر مثبتی بر بازار سرمایه ما خواهد داشت. تجربه نشان داده اثر تورم بر بازار سرمایه ما خصوصا سهم‌هایی که محصول تولیدی آنها مشمول قیمت‌گذاری دولتی است، مثبت است. گروه فرآورده‌های نفتی به ویژه پالایشگاه ها در کوتاه مدت و گروه های غذایی، سیمان، و... که قیمت گذاری دولتی دارند، در میان مدت از این افزایش نرخ منتفع خواهند شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

قانون "بخشش مالیات" چاشنی بورس می‌شود!

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار در موضع پاسخ دهی به محرکات پیش رو

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز:

سهم‌های ارزنده با اقبال مواجه نیستند

کارشناس بورس انرژی در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

مازاد بنزین به "صادرات" می‌رسد!

ارسال نظر