بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
شرکت نفتی آرامکو برای با ارزش‌گذاری بیش از ۱.۷ تریلیون دلاری برای عرضه در بورس به عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان محسوب می‌شود.
کد خبر : ۲۰۰۵۹۷

به گزارش بورس نیوز، بر اساس گزارش روز دوشنبه سی‌ان‌ان، آرامکو جزئیات عرضه اولیه سهام خود را اعلام کرده است؛ این شرکت قصد دارد که ۱.۵ درصد از ۲۰۰ میلیارد سهامش را در جریان خصوصی‌سازی جزئی در محدوده قیمتی حدود ۳۰ ریال عربستان (۸ دلار) تا ۳۲ ریال (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم عرضه کند.

بنابراین، سودآورترین شرکت جهان، می‌تواند حدود ۶ تریلیون ریال(۱.۶ تریلیون دلار) تا ۶.۴ تریلیون ریال عربستان (۱.۷ تریلیون دلار) ارزش داشته باشد. با این حساب، آرامکو می‌تواند با ارزش‌ترین شرکت جهان شناخته شود. تا کنون «اپل» عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان را دارا بود اما حالا آرامکو می‌تواند این غول تکنولوژی را نیز به عقب براند.

اما این تنها رکورد پیش روی آرامکو نیست، این شرکت می‌تواند «علی‌بابا» را نیز پشت سر بگذارد. این غول خرده‌فروشی آنلاین چینی در سال ۲۰۱۴ سهام خود را برای اولین بار در بورس نیویورک عرضه کرد و بیش از ۲۵ میلیارد دلار سهام فروخت. حالا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که عرضه اولیه آرامکو می‌تواند رکورد علی‌بابا را نیز کنار بزند.

سی‌ان‌ان درباره این اقدام سعودی‌ها می‌نویسد: «عربستان سعودی به عنوان بخشی از برنامه «متنوع‌سازی اقتصادی» قصد دارد تا سهام آرامکو را بفروشد. این اقدام، بخشی از برنامه کاهش وابستگی این دولت به نفت است. آرامکو منابع عظیمی از نفت و برداشت انبوه روزانه دارد. این شرکت انحصاری دولت عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است. آرامکو در سال ۲۰۱۸، ۱۱۱ میلیارد دلار سودداشته و قول داده است که سود سهام سالانه را تا سال ۲۰۲۴، ۷۵ میلیارد دلار افزایش دهد.» این رقم، پنج برابر بیشتر از سودآوری اپل است.  

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران خرد تا ۲۸ نوامبر و سرمایه‌گذاران نهادی تا ۴ دسامبر فرصت ثبت‌نام در این عرضه اولیه را دارند. نیم درصد از سهام آرامکو نیز به سرمایه‌گذاران خرد در میان شهروندان سعودی واگذار می‌شود.

آرامکو ۲۷ بانک بزرگ جهان را مسئول اجرای این معامله کرده است که سیتی‌گروپ، گلدمن ساکس، HSBC، جی‌پی‌مورگان ومورگان استنلی نیز در میان آن‌ها هستند.

آرامکو در دفترچه اصلی خود که روز ۹ نوامبر منتشر شد، اعلام کرده بود که عرضه سهام آن به سرمایه‌گذاران نهادی طبق مقررات S در قانون اوراق بهادار ۱۹۳۳ امریکا انجام می‌شود. اما در روز یکشنبه اعلام کرد که هرگونه ارجاعی به قوانین و مقررات این‌چنینی را حذف کرده است.

«روری فیفی»، مدیرعامل گروه مشاوران MENA در این باره به رویترز می‌گوید: «به نظر من این، نشان‌دهنده تقاضای ضعیف بین‌المللی برای سهام این غول نفتی است.»

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر