بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

چراغی روشن پیش روی اهالی بازار سرمایه

ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس در پایان معاملات امروز به بیش از ۲۹۰۰ میلیارد تومان رسید.
کد خبر : ۲۰۲۴۶۹


به گزارش بورس نیوز، از طرفی افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی نرخ ارز‌ها در بازار که پس از افزایش قیمت بنزین و ناآرامی‌های اخیر رخ داد، و همچنین افزایش قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها (مواد معدنی و کالا ها‌ی مرتبط)، بهای انواع کالا و خدمات را در کشور در حدود ۲۰ درصد افزایش داده و موجبات رشد سودآوری و در نتیجه قیمت سهام اکثر شرک‌های بورسی را موجب شده است. اما واکنش بورس تهران به این دو امر مهم، به تقویت نسبی طرف تقاضا و عقب نشینی طرف عرضه منتهی شده و قیمت‌ها و شاخص‌های بازار با شیب تندی در حال افزایش است. در بورس کالا نیز شاهد افزایش بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت بسیاری از کالا‌ها و مواد عرضه شده هستیم و خریداران اقدام به خرید‌های گسترده در اکثر محصولات عرضه شده در این بازار می‌کنند و بازار داغ است.

مجلس در انتظار بودجه دولت
گویا فردا یا پس فردا لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور توسط رییس جمهور به مجلسیان ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود پس از مشخص شدن اقلام و ردیف‌های بودجه و همچنین منابع و مصارف آن برای سال آینده، سمت و سوی بازار مشخص‌تر و روشن‌تر شود و شاهد اصلاح دیدگاه‌ها و در نتیجه تغییرات مهم و گسترده در قیمت سهام اکثر شرکت‌ها باشیم. امری که میتواند گروه‌های ارزنده بازار یعنی معدنی ها، فلزی ها، و پتروشیمی‌ها را تحت تأثیر مثبت قرار دهد. این در حالی است که همچنان برخی از فعالان بازار از افزایش شدید هزینه حامل‌های انرژی بیم و واهمه دارند. عده‌ای نیز سخن از برچیده شدن معافیت‌های صادراتی برای صادرکنندگان و یا کاهش میزان مالیات آن، خبر می‌دهند.

آخرین وضعیت بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فولاد»، «فملی»، «رمپنا»، «فخوز»، «فخاس»، «کچاد» و «وامید» ... با رشد ۵۰۹۶ واحدی روبرو شد. بازار با توجه به رشد نرخ ارز و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی، آغاز خوبی را در نخستین روز هفته جاری رقم زد و انتظار می‌رود رونق اخیر تا پایان هفته جاری نیز ادامه یابد. ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس در پایان معاملات امروز به بیش از ۲۹۰۰ میلیارد تومان رسید.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۲۷,۶۲۴ واحد / میزان تغییر ۵۰۹۶ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۱,۹۵۴,۳۲۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۰,۳۳۲ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۳.۶۹۲ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۷۰۸ واحد مثبت/ فملی ۵۹۹ واحد مثبت/ رمپنا ۳۹۴ واحد مثبت/ فخوز ۲۰۴ واحد مثبت/ فخاس ۱۷۳ واحد مثبت/ کچاد ۱۵۱ واحد مثبت/ وامید ۱۴۳ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۳۸۲.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۲۰۴.۸ میلیون سهم/ ذوب ۱۶۶.۴ میلیون سهم/ فولاد ۱۴۰.۹ میلیون سهم/ وبصادر ۱۱۷.۷ میلیون سهم

پیش بینی بازار یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸
با افزایش شدید نرخ ارز در بازار و عبور آن از کانال مهم ۱۳ هزار تومانی، بار دیگر غول تورم و افزایش قیمت‌ها از خواب بیدار شده است. از طرفی قیمت انواع فلزات و نفت و کامدیتی‌ها نیز در بازار‌های جهانی و داخلی در حال افزایش است و این دو امر، موجبات رونق مجدد و رشد قیمت‌ها در بورس تهران را فراهم ساخته است.

این در حالی است که رشد قیمت سهام بزرگ و دارای فاند بنیادی قوی، همچنان به کندی صورت می‌گیرد و حتی به محدوده قیمتی ۵ ماه گذشته نیز نرسیده و رواج سفته بازی و خرید و فروش صرفا بر اساس تحلیل تکنیکی، این روز‌ها بلای جان بازار شده است.

امری که فارغ از موضوع رانت و عدم تقارن اطلاعاتی و انتخاب بد بابت نرخ بهره منفی میتوان گفت که: «تا زمانی که تورم داریم رشد قیمت سهام متناسب با دارایی‌هایی که آن را نمایندگی میکند، معنا دارد»، اما موضوع جدی، اصالت دادن به سودآوری عملیاتی است یا سودآوری غیر عملیاتی؟

در حال حاضر بازار ما به سهام از دریچه هج فاند نگاه میکند نه سرمایه گذار؛ لذا بیشتر سفته باز است تا سرمایه گذار. عموم تحلیل‌ها مبتنی بر افق دید بسیار کوتاه مدت است. برگشت کردن از این منطق تنها در شرایط پایدار شدن ریسک سیاسی یا خوشبینانه بنگریم کم شدن آن رخ خواهد داد همانگونه که می‌پرسیم اگر این شرکت قرار بود به دلار امروز بنا شود چقدر می‌ارزید (نگاه هج فاندی) و نمی‌پرسیم که اگر این شرکت بازار خوبی داشته باشد چقدر سودآوری عملیاتی خواهد داشت (نگاه سرمایه گذار). باید بپرسیم اگر ایران و آمریکا فردا رابطه برقرار کنند دلار/ریال چقدر خواهد بود در این صورت شرکت مورد نظر ما چقدر می‌ارزد؟ آیا در آن شرایط می‌تواند بازاری داشته باشد؟

نگرانی ازین است که بازار سهام از خردورزی در تصمیم‌گیری به عنوان سرمایه گذار عدول کند در این صورت همنوا با نوسانات ارز و طلا که خود بازار مستقلی از سهام هستند و البته وابسته با یکدیگر، نوسان کند.

گرچه قدرت نقدینگی و سرمایه‌های حاضر در تالار شیشه‌ای تاکنون نقش پررنگی در روند قیمتی بسیاری از سهام کوچک و متوسط بورسی داشته‌اند، اما نگاه گذشته‌نگر به شکل‌گیری روند‌های صعودی صرفا مبتنی بر قدرت نقدینگی، ریسک آن‌ها را نیز نشان می‌دهد و نباید با خوش‌بینی حرکت در مسیر صعودی و برچیده شدن فشار‌های فروش چندین باره دل به هدف‌های رویایی داد.

در همین راستا نگاهی به گزارش‌های اخیر اجماع تحلیلگران بورسی در رابطه با پیش‌بینی سودآوری سال ۹۸ و ۹۹ شرکت‌های بورسی در چنین وضعیتی میزان ریسک موجود در قیمت‌های فعلی سهام را بیش از پیش نمایان می‌کند و می‌تواند مانند چراغی مشخص کننده جایگاه فعلی سهم‌ها در بازار و محدوده‌های پرخطر باشد. اضافه شدن تیم‌های تحلیلی و افزایش تعداد نماد‌های مورد بررسی در این گزارش از این جهت حائز اهمیت است که همزمان عمق تحلیل‌ها و گستره فضای بررسی سودآوری و عملکرد شرکت‌ها را زیاد می‌کند. البته نکته بسیار مهم در این خصوص مفروضات پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط تیم‌های تحلیلی‌ست که می‌تواند شروع تفاوت نگاه‌ها و تفاوت ارزش‌گذاری‌ها به حساب بیاید و نباید از آن غافل بود.

و، اما از بین بزرگان بازار، با توجه به افزایش نرخ‌ها در بورس کالا و بازار آزاد، انتظار می‌رود بزودی موتور سهام ارزنده ای، چون «کگل»، «کچاد»، «فولاد»، «فملی»، «شپنا»، «شفن»، «وبصادر»، «وتجارت» ... نیز بکار افتد و شاهد ادامه رشد این سهام ارزنده باشیم.


حافظ عزیزی نقش
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد نرخ فروش اسیداستیک این پتروشیمی بررسی شد؛

افت ۶۹تنی نرخ فروش "شفن"

مدیر حسابداری صنعتی فولاد خوزستان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

بهبود "روش‌ها" در توسعه "فخوز"

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

مسیر "بورس" باید جایگزین "بانک" شود

ارسال نظر