بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با مدیران گروه کشتیرانی بیان کرد:

اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای توسعۀ راه آهن چابهار

منفعت صاحبان کالا برای تردد به چابهار باید فراهم شود.
کد خبر : ۲۰۲۹۴۹

 

به گزارش بورس نیوز، در نشست رئیس و اعضای هیئت مدیره هلدینگ کشتیرانی و مدیران عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با استاندار سیستان و بلوچستان که در ساختمان مرکزی کشتیرانی برگزار شد احمد علی موهبتی، با اشاره به نقش آفرینی ارزشمند صنعت کشتیرانی در کشور گفت: این خدمات در دوره جنگ تحمیلی و اکنون که جنگ تحریمی و اقتصادی است بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه امور اقتصادی براساس مباحث سود و منفعت حداکثری تعریف می‌شود، افزود: بنابراین ورود به برخی از مباحث اقتصادی شاید در چابهار مطلوبیت لازم را نداشته باشد. هرچند امروز چابهار با دیروز آن کاملاً متفاوت است و قطعاً فردای چابهار متفاوت‌تر از امروز آن خواهد بود و نقش‌آفرینی فراوان‌تری را خواهد داشت.

 

وی گفت: چابهار هم متعلق به این کشور است و البته ما معتقدیم چابهار علاوه بر اینکه متعلق به ماست، متعلق به کشور‌های دیگری هم است که امیدشان وجود چابهار است از جمله افغانستان و کشور‌های CIS که اگر به خوبی فعالیت نکنیم حتماً جایگزینی در این بخش به‌وجود خواهد آمد چنانچه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌توانست یکی از بهترین فرودگاه‌های دنیا باشد، اما به دلیل بد عمل کردن ما امروز دبی و برخی فرودگاه‌های کشور‌های اطراف این جایگاه را گرفته‌اند و این مزیت مهم کشور دچار خسران شده است.

 

وی افزود: اگر به بندر چابهار به‌خوبی توجه نکنیم، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و کاری که امروز در حوزۀ دبی انجام می‌شود اگر خوب عمل شده بود می‌توانست ترانزیت و ترانشیپ در حوزۀ چابهار نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: اکنون رقبا به‌خصوص کشور عمان و حوزۀ خلیج فارس و به‌ویژه پاکستان که بندر گوادر را در اختیار دارد به شدت فعال هستند.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: چابهار در مقطعی در تاریخ مشکل‌گشای کشور بوده و در دوران جنگ که خلیج فارس با مشکل مواجه بود نقش‌آفرینی کرد. علی‌رغم اینکه تنها چهار پست اسکله نسل‌سریع داشت. اکنون دولت بیش از یک‌میلیارد دلار در توسعۀ این بندر سرمایه‌گذاری کرده است و در حال‌حاضر راه آهن در حال توسعه است و علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی از صندوق توسعۀ ملی ۳۰۰ میلیون یورو برای توسعۀ راه آهن چابهار اختصاص یافته است، اما راه آهن به تنهایی کافی نیست. حتماً صنعت حمل‌ونقل زمینی هم باید به کمک حمل‌ونقل برسد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بهترین بندر، راه آهن و بزرگراه را هم دارا باشیم، ولی باور و منفعت صاحب کالا به تردد در این مسیر نباشد، فایده ندارد و پس حتماً باید باور را فراهم کنیم. باور هم با کاغذ و قلم و گفتار ایجاد نمی‌شود بلکه اگر منفعت، هزینه به حد درست برسد باور به خودی فراهم می‌شود.

 

موهبتی با تاکید بر این نکته که به هرحال شرق کشور از یک محرومیت برخوردار است و فقر حاکم برای امنیت ملی کشور مضر است افزود: زمانی که هزینۀ بندر شهید بهشتی به فاصلۀ چند کیلومتر تا بندر شهید کلانتری کاملاً متفاوت است صاحب کالا منفعت خود را دنبال می‌کند.

 

وی با تأکید بر اینکه باید موانع برداشته شود، به دو لایحه که توسط دولت در این خصوص تصویب شده است اشاره کرد و گفت: در این خصوص دولت دو لایحه را به مجلس ارائه کرده است. اولین لایحه مربوط به افزایش منطقۀ آزاد از ۱۴ هزار هکتار به حدود ۹۰ هزار هکتار است به این ترتیب دو بندر در منطقه آزاد قرار دارند. لایحۀ دیگری که دولت تصویب کرد الحاق دو بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد است. این دو لایحه به مجلس ارائه شده، اما تا زمانی که به نتیجه نرسد، مؤثر نخواهد بود.

 

وی افزود: نامه‌ای در جلسۀ سران قوا مبنی بر تسری قوانین منطقه آزاد چابهار به دو بندر شهید بهشتی و کلانتری تهیه شده است. امیدواریم این موضوع در همین ماه به نتیجه برسد و اثرگذاری آن را شاهد باشیم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در بخش حمل‌ونقل نیز ۱۵۰۰ ماشین با پلاک منطقه آزاد برای تردد در شرق کشور (مرز میلک و دوغارون) در نظر گرفته شده است. این کار می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهد.

 

وی همچنین گفت: بحث دو سر بار بسیار مهم است. زیرا بحث یک سربار به هیچ عنوان قابل رقابت نیست.

 

وی در ادامه به تأکیدات مدرس خیابانی قائم‌مقام وزیر صمت مبنی بر اینکه حدود ۳۰ درصد از کالا‌های اساسی کشور باید به چابهار وارد شود، اشاره کرد.

 

وی افزود: بحث مواد معدنی که عوارض ۲۵ درصدی بر آن وارد شد، این رقم برای چابهار تا زمانی که ریل راه‌اندازی شود قرار شد معافیت آن گرفته شود. ضمن اینکه اگر بستر فعالیت فراهم شود حتماً می‌توان بحث‌های معدنی افغانستان را از چابهار منتقل کرد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: اگر قرار باشد منتظر بمانیم که همۀ امکانات در چابهار آماده شود قطعاً این اتفاق رخ نمی‌دهد.

 

موهبتی ادامه داد: پیشنهادات خاص ایجاد راه آهن و بزرگراه در دولت مطرح شده و در مرحلۀ اجراست. اگر مزیت‌هایی ایجاد شود که کشور‌های آسیای میانه هم در آن سهیم شوند قطعاً توسعۀ راه آهن سرعت پیدا می‌کند و اگر بتوانیم بحث دوسربار داشتن کشتی و مشوق‌های لازم را برای کامیون‌داران حل کنیم به رونق این بخش کمک می‌کند؛ بنابراین چابهار نیاز به مساعدت همه کشور دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: سند آمایش استان که از سال ۹۰ بلاتکلیف بود. اکنون در دست رسیدگی و برطرف کردن اشکالات است همچنین سند توسعۀ ملل شرق و بحث توسعۀ سواحل مکران هم مصوب شده است.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در پایان سخنان خود گفت: امسال یکی از بزرگترین مگاپروژه‌های مهم در سیستان و بلوچستان بهره‌برداری می‌شودکه اثرگذاری بالایی را برای بندر چابهار در بر خواهد داشت. مانت

اشتراک گذاری :
ارسال نظر