بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
یکی از چالش های اصلی این روزهای صنعت خودرو، مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه بین‌المللی است که به دلیل وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و ارز دولتی، تولید را با شوک مواجه کرد و سبب انباشت خودروها در کف کارخانه ها شد.
کد خبر : ۲۰۳۰۴۹

به گزارش بورس نیوز،در قدم اول قطعه سازان به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی و واردات قطعات به فکر چاره افتادند و تنها راه گذر از این شرایط سخت سلطه بر صنعت خودرو را داخلی سازی قطعات‌های تک دانستند؛ در همین راستا مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و قطعه سازان کوچک و بزرگ با همکاری یکدیگر میز‌های تخصصی تعمیق ساخت داخل را برگزار کردند تا قطعات‌های تک (High Tech) که روزی انتظار نمی‌رفت در کشور تولید شوند، هدف اصلی داخلی سازی قرار گیرند. شرکت صنایع تولیدی کروز نیز به عنوان پیشتاز در امر داخلی سازی قطعات‌های تک (High Tech)، این تحریم‌ها را برای خود به یک فرصت تبدیل کرده و در این زمینه نتایج چشمگیری به دست آورده است.
نادر سخا مدیر عامل شرکت صنایع تولیدی کروز در خصوص فرآیند قطعات‌های تک گفت: بعضی قطعات با فناوری پایین (low Tech) هستند که به دانش زیادی نیاز ندارند مانند قطعات ساده فلزی و...، بخش دوم قطعات مربوط به فناوری متوسط (Medium Tech) و دسته سوم قطعات با فناوری بالا (High Tech) بوده که نیازمند تکنولوژی و دانش فنی و ساخت آن‌ها در ایران بسیار هزینه بر است. بیشتر قطعات مورد استفاده در بخش الکترونیک خودرو‌های تک (High Tech) محسوب می‌شوند؛ چرا که هر کدام دارای یک پردازنده هستند که بر روی آن‌ها یک نرم افزار پیاده می‌شود و توانایی لازم برای کار کردن در سیستم‌های پیچیده را دارند.
وی با اشاره به دستاورد‌های کروز در ساخت قطعات‌های تک (High Tech) اظهار کرد: کروز در داخلی سازی قطعات متفاوت به ویژه الکترونیک خودرو عملکرد قابل توجهی داشته است. همه‌ی کنترلر‌های موجود در خودرو بر خلاف گذشته که مکانیکی بودند، تبدیل به الکترونیکی شدند، مانند ECU، کنترلر ایربگ (ACU)، جلو آمپر، مولتی مدیا، پنل‌های نمایش دهنده اطلاعات، کنترل بدنه و... که با توجه به شرایطی که تحریم‌ها برای ما به وجود آورد، زمینه و انگیزه داخلی‌سازی این قطعات ایجاد شد و به تولید انبوه رسید.
مدیرعامل کروز در خصوص عملکرد یونیت کنترل بدنه توضیح داد: همه‌ی سنسورها، کلید‌های بدنه، فلاشر، چراغ ها، آبپاش و. به یک برد الکترونیکی متصل می‌شوند و از طریق آن کنترل بدنه انجام می‌شود؛ این عملکرد سبب کاهش حجم سیم کشی و ایمنی بالاتر می‌شود.
سخا با اشاره به خودرو‌های استفاده کننده از قطعات‌های تک (High Tech) ساخت کروز تصریح کرد: کروز تامین کننده اصلی نیاز‌های قطعات‌های تک (High Tech) صنعت خودروسازی داخلی و حتی بین المللی است.
این فعال صنعتی در مورد زمان شروع داخلی سازی قطعات‌های تک (High Tech) توسط کروز گفت: این قطعات در قبل از شرکت‌های خارجی مانند کونتیننتال وارد می‌شد، ولی از سال ۹۰ کروز شروع به طراحی، راه اندازی و داخلی سازی آن‌ها کرد و در حال حاضر بیشتر خودرو‌های داخلی از قطعات‌های تک (High Tech) الکترونیکی تولیدی کروز استفاده می‌کنند.
سخا با اشاره به پتانسیل‌های موجود برای تولید قطعات‌های تک (High Tech) بیان کرد: اولین پتانسیل می‌توان به نیروی متخصص اشاره کرد و داخلی‌سازی این قطعات سبب به کارگیری نیرو‌های بومی، ورود دانش فنی به کشور و تحقق توسعه می‌شود.
وی با اشاره به همکاری شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ برای ساخت قطعات‌های تک (High Tech) با کروز اظهار کرد: هیچ شرکت تولیدکننده قطعه دانش فنی خود را به اطلاع دیگر شرکت‌ها نمی‌رساند، چون از این طریق کسب درآمد دارد. به همین خاطر دانش فنی را باید به دست آورد و کروز در این سال‌ها از دانش و تخصص مهندسین، دانشجویان نخبه دانشگاه‌های معتبر داخلی برای حل مسائل بنیادی در ساخت این قطعات استفاده کرده است. همچنین این دانشجویان و نخبگان با آشنایی از روند کار و گذراندن دوره‌های آموزشی و عملی در کروز پس از مدتی می‌توانند نیروی کار ثابت این بنگاه اقتصادی شوند.
سخا با تاکید بر مهم بودن تیراژ برای تولید قطعات‌های تک (High Tech) گفت: مشکلات پیش آمده پس از تحریم در بحث خودکفایی قطعات یا فرآیند‌های معمولی تولید مثل پرس کاری، ماشین کاری و... نبوده و آن چه صنعت قطعه سازی را دچار مشکل کرده، ناتوانی در تولید قطعات‌های تک (High Tech) و قطعات الکترونیکی پیچیده بود. البته برای تولید قطعات های تک (High Tech) به بیش از ۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای تجهیز آزمایشگاه‌های پیشرفته، نیروی متخصص و... نیاز می‌باشد و زمانی که بازار نیاز عرضه ۲ میلیون خودرو داشته باشد، این امر سرمایه‌گذاری را توجیه می‌کند؛ بنابراین سیاست‌گذاران باید روی این مسئله توجه بیشتری داشته باشند چرا که عملا برای تولید این قطعات در تیراژ پایین توجیه اقتصادی وجود ندارد.
وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در جنگ اقتصادی کنونی اگر ملت ایران، فعالان اقتصادی و اندیشمندان کشور بتوانند با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها را بی اثر کنند، عامل تحریم کننده نیز از ادامه تحریم‌ها دست خواهد برداشت، چرا که متضرر خواهد شد.
سخا با ابراز خرسندی از پیشرفت داخلی سازی قطعات‌های تک (High Tech) از خودروسازان درخواست کرد که با اتمام تحریم‌ها دوباره استفاده از قطعات وارداتی رونق پیدا نکند و اکنون که قطع همکاری با شرکای خارجی سبب بومی سازی قطعات توسط قطعه سازان درون مرزی شده است، حمایت از آنان به فراموشی سپرده نشود.
مدیرعامل کروز با اشاره به مهم بودن کیفیت قطعه در کنار داخلی سازی شدن آن گفت: در زمینه خودرو باید قطعاتی را به مشتری تحویل دهیم که حدود ۲۰ سال روی خودرو کار کند و در این امر گارانتی لازم به مشتری ارائه شود، خوشبختانه کروز در همه زمان کیفیت را اساس کار خود قرار داده و قطعات تولید شده ضمانت لازم را دارند.
وی در خصوص زمان لازم برای داخلی سازی یک قطعه بیان کرد: برای ساخت هر محصول از طراحی تا ساخت از نظر پیچیدگی آن ۶ ماه تا ۳ سال زمان لازم دارد. برای مثال‌ای سی یو به عنوان یک محصول پیچیده بر گرفته از علم الکترونیک، مکانیک، شیمی و مواد است. استراتژی کنترل ECU مهمترین نقش برای کنترل موتور، احتراق مواد شیمیایی در آن و همچنین خروجی گشتاور و دور موتور است که معقوله بسیار پیچیده تلقی می‌شود و کروز توانسته آن را در ۴ نسل داخلی سازی کند.
وی در مورد برنامه‌های آینده کروز در داخلی سازی قطعات خودرو گفت: دنیا در پیشبرد تکنولوژی به سرعت در حال حرکت است و کروز نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از قطعاتی که در کروز در مرحله مطالعات اولیه می‌باشد، رادار در خودرو است. راننده زمانی که از کروز کنترل استفاده و روی سرعت خاص تنظیم می‌کند، اگر مانعی پیش روی وی باشد باید خود اقدام به ترمز کند تا از سرعت کاسته شود و در غیر اینصورت احتمال تصادف وجود دارد، راه حل دیگر استفاده از رادار است که این مانع را تشخیص و نسبت به کاهش سرعت خودرو فرمان لازم را صادر کند.
وی افزود: از دیگر سیستم‌های پردازنده تولیدی کروز که آماده عرضه به بازار است، می‌توان به آنتی ترپ یا سامانه ایمنی ضد مانع اشاره کرد که جدیدترین تکنولوژی در دنیا محسوب می‌شود و از خطرات ناشی از به دام افتادن اعضای بدن هنگام بالا رفتن شیشه‌های خودرو جلوگیری می‌کند. کروز این سیستم را با کمترین هزینه داخلی سازی کرده و چنانچه شیشه هنگام بالارفتن با مانعی برخورد کند، متوقف شده و سپس در جهت عکس حرکت می‌کند.
وی در پایان ضمن تاکید بر حمایت دولت و ارکان تصمیم‌گیر جامعه برای تحقق برنامه‌های داخلی‌سازی قطعات‌های تک (High Tech) گفت: فراموش کردن نقش بالای قطعه‌سازان در تولید خودرو به‌عنوان محصول نهایی می‌تواند زیان‌بار باشد و به همین دلیل حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی دولت و سه قوه از قطعه‌سازان باید صورت گیرد تا با کمک آنان خودروسازان سرپا نگه‌داشته شوند و بتوانیم با داخلی سازی قطعات مورد نیاز، خودرو‌های جدید را مطابق با تکنولوژی روز تولید کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر