بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
رئیس‌جمهور در آغاز سفر به دو کشور مالزی و ژاپن گفت: سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک‌تر با کشور‌های مهم آسیایی همواره جزو اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده و سفر به کوالالامپور و توکیو که به دعوت مقام‌های ارشد این دو کشور انجام می‌گیرد، در راستای این سیاست تهران است.
کد خبر : ۲۰۳۳۸۶

مسایل منطقه تنها از راه گفتگو حل و فصل خواهد شد

به گزارش بورس نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی امروز در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف سفر به مالزی و ژاپن اظهار کرد: در مرحله نخست سفر که به دعوت آقای ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی انجام می‌گیرد، عمدتاً روابط چندجانبه دنیای اسلام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در اجلاس سران کوالالامپور، کشور‌های مهمی از دنیای اسلام در سطح سران شرکت می‌کنند. ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی، جزو کشور‌هایی هستند که در سطح سران در این اجلاس حضور دارند.

روحانی بابیان اینکه این اجلاس مسبوق به سابقه است، ادامه داد: در سال‌های پیش در سطح نخبگان و روشنفکران ۵ اجلاس در همین ارتباط در مالزی برگزار شده است، اما این اولین اجلاس در سطح سران کشور‌های اسلامی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: دنیای اسلام پتانسیل‌های بسیار زیادی از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن دارد که متأسفانه به رغم این توانمندی‌های گسترده، همچنان با مشکلاتی مواجه است. تروریسم، جنگ و خونریزی، مداخلات خارجی‌ها و عدم شرایط لازم برای توسعه موردنیاز دنیای اسلام و فقر از جمله مشکلاتی است که دنیای اسلام با آن‌ها مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و مالزی در زمینه مسایل منطقه‌ای و دنیای اسلام، نظرات مشترک فراوانی دارند، نظر هر دو کشور درباره ضرورت گفتگو و مذاکره برای حل مسائل جهان اسلام و اسلام رحمانی و اعتدالی، مشترک است.

روحانی بیان کرد: در ارتباط با این دو سیاست، در سال‌های گذشته طرح‌هایی را اعلام کردم که اولین آن منجر به یک قطعنامه مهم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. دوبار این قطعنامه جهان عاری از خشونت تصویب شد که تحت عنوان امنیت و تعاملی که مد نظر ما است، مطرح می‌شود و امسال در سازمان ملل مسأله صلح هرمز مطرح شد. این طرح تحت عنوان طرح امید، مورد استقبال بسیاری از کشور‌های جهان و همچنین نخبگان و روشنفکران قرار گرفت.

رئیس جمهور توضیح داد: معتقدیم مسایل منطقه تنها از راه گفتگو حل و فصل خواهد شد؛ بنابراین این یک قدم مهم و جدیدی برای دنیای اسلام است با یک ترکیب خاص از کشور‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای اسلام که می‌دانیم برخی از این کشور‌ها از لحاظ توسعه‌ای و نظامی و انرژی پیش رفته‌اند و جایگاه خاصی دارند. در مجموع برای این اجلاس جهت دنیای اسلام، اهمیت فراوانی قایل هستیم.

وی به ملاقات‌های حاشیه‌ای در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر مالزی به عنوان کشور دوست و همچنین دیگر کشور‌های شرکت کننده، گفتگو خواهیم داشت.

روحانی به روابط ایران و ژاپن بویژه از آغاز دولت یازدهم اشاره بیان کرد: طی این شش سال روابط دو کشور بویژه در دوران نخست وزیری آقای آبه توسعه یافته است. در همه سفر‌هایی که به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی داشته ام با نخست وزیر ژاپن دیدار و ملاقات کرده ام. در خردادماه امسال نیز ایشان به تهران آمدند، ملاقات با مقام معظم رهبری و اینجانب داشتند و بحث‌های بسیار خوبی راجع به روابط دو جانبه و مسایل مختلف داشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال جاری این سومین دیدار با نخست وزیر ژاپن خواهد بود، گفت: در حال حاضر نودمین سال در روابط سیاسی بین ایران و ژاپن است. ژاپن بعد از انقلاب در ایران فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خوب و مهمی داشته است. الان هم راجع به مسایل زیست محیطی با هم مذاکرات تنگاتنگ و خوبی داریم. اگر امروز کاهش روابطی می‌بینیم این کاهش روابط موقت به دلیل فشار ظالمانه آمریکا و تحریم غیرقانونی است.

وی افزود: این حرکت و تحریم، ناپایدار خواهد بود و همه کشور‌های دنیا می‌خواهند با ایران رابطه نزدیک و خوب داشته باشند مخصوصاً کشور‌هایی که از لحاظ سنتی روابط خوبی با هم داشته ایم.

روحانی با بیان اینکه سفر به توکیو در راستای تسهیل در روابط دوجانبه و گفتگو درباره مسایل مهم میان دو کشور است، ادامه داد: در مذاکرات با آقای آبه در نیویورک و تهران، یکی از مسایل مهم و مورد توجه ژاپن، امنیت منطقه و مخصوصاً امنیت کشتی‌رانی بود. قاعدتاً در این سفر راجع به امنیت منطقه و همچنین سایر مسایل مورد علاقه، گفتگو می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: دیدار ما در ژاپن، دیداری دو جانبه و در مالزی چند جانبه و مربوط به دنیای اسلام است و امیدوارم هر دو سفر مایه خیر و برکت برای همه این کشور‌ها و بویژه برای ایران عزیز ما باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر