بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
بازار فولاد در روزهای اخیر بیش از آنکه بر مبنای داده‌های بنیادین و واقعي حرکت کند، بیشتر سراغ حدس و گمان‌هایی می‌رود که از پایه و اساس مشخصي برخوردار نیست.
کد خبر : ۲۰۴۱۱۵
نویسنده :
حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران

بازار فولاد نياز به تنفس و حمايت دارد

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در یادداشتی برای بورس نیوز نوشت:

«در حاضر آن چه در اقتصاد و بخش خصوصی وبه طبع آن در بازار فولاد می‌گذرد، ناشی از عدم اطمینان و نگرانی همکاران نسبت به آینده است. این یک واقعیت است که بازار فولاد در روز‌های اخیر بیش از آنکه بر مبنای داده‌های بنیادین و واقعی حرکت کند، بیشتر سراغ حدس و گمان‌هایی می‌رود که از پایه و اساس مشخصی برخوردار نیست.

واین نااطمینانی یک مفهوم فراگیر بوده که از بی اعتمادی و کاهش امید در سرمایه گزاری در این حوزه بوجود آمده است. وقتی اقتصاد به شرایط عدم اطمینان می‌رسد عمق دید فعالان اقتصادی کاهش پیدا میکند و تصمیم گیری ها، غیر منطقی‌تر و دشوار‌تر می‌گردد.

قطعا نقش قوانین و مقررات و تصمیمات بد، در این عدم اطمینان بی تاثیر نبوده و موجب افول تمامی فعالیت‌ها خواهد شد و باید در این حوزه برای تغییر رفتار در جهت رعایت اعتدال چاره‌ای اندیشیده شود و نگاه فعالان فولادی را با ایجاد انگیزه و سرمایه گذاری توسعه داد تا اثر مطلوب در رونق این بازار داشته باشد.

مع الوصف متولیان امر هم سعی در حل مشکلات دارند و به نظر میرسد می‌خواهند کار مثبتی انجام بدهند، اما بی توجهی به نظر کارشناسان و اجرای غیر اصولی برخی قوانین دست و پا گیر، روند فعلی را نافع ندانسته و نتیجه چنین روشی، موجب تجارت و دادستد ناعادلانه در بازار فولاد شده است.

البته شرایط سخت تحریمی کشور و همچنین نوسانات و التهابات غیر واقعی قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی و بی انضباطی و افسارگسیختگی قیمت‌ها در یک میدان ناهموار هم اثرات خود را در بازار فولاد گذاشته است؛ لذا ضروری بنظر می‌رسد که در این برهه زمانی حساس، متولیان و دست اندرکاران حوزه فولاد یا سایر مسئولان و سیاست‌گذاران، برای بهبود و رفع موانع موجود کاری انجام بدهد.

بر اساس ضروت و برای برون رفت از وضعیت فعلی معتقدم دست اندرکاران با مقررات زدایی و بازکردن زنجیره قوانین و حذف مقررات زاید می‌توانند موثر واقع شده و بخش عمده‌ای از مشکلات را مرتفع کنند. ضمن اینکه دولت هم باید کمک کرده و با بازکردن برخی از گره‌ها شرایط را برای تدوین یک استراتژی بلند مدت در بخش تولید و توزیع و صادرات فراهم کند تا از این راه شرایط برنامه ریزی بهتری فراهم گردد. در این راستا باید به طرح جامع فولادی توجه ویژه‌ای شود و با در نظر گرفتن شرایط جدید کشور، این طرح اجرا شود.

کلام آخر اینکه بازار فولاد باید به دست اهل آن سپرده شود تا این بازار زنده و پویا بماند.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر