بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون گواهی سپرده سکه گزینه ای جذاب تر از سکه برای سرمایه گذاری،لزوم تقویت بورس کالا در اقتصاد،امکان عرضه فرش در بورس کالا وجود دارد،زمان عرضه گندم در بورس کالا فرارسیده است،شفافیت ثمره فروش املاک بانک ها در بورس کالا و تامین مالی یک هزار میلیارد ریالی یک شرکت معدنی از بورس کالا از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۲۰۴۲۰۸

یک هفته با بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، در هفته گذشته  مدیر عامل بورس کالای ایران در مراسم رونمایی و معرفی «خزانه سکه بانک ملت» گفت: این چهارمین خزانه سکه طلای پذیرفته شده در بورس کالای ایران است که ظرفیت ۱۵۰ هزار سکه را داراست که این ظرفیت قابل افزایش بوده و تامین سرمایه بانک ملت نیز بازارگردانی نماد سکه (۰۰۱۱پ ۰۲) را انجام می دهد.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه مزایای سرمایه گذاری روی گواهی سپرده سکه به مراتب بیشتر از ورود مردم به بازار فیزیکی سکه است، گفت: اوراق گواهی سپرده سکه طلا در واقع حکم سکه طلا را به ‌صورت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را به شکل آنلاین و لحظه ای در بورس کالا خرید و فروش کنند. به این ترتیب افراد با ورود به معاملات گواهی سپرده سکه نیاز ندارند برای خرید یا فروش، دارایی خود را حمل و نقل و جابجا کنند چراکه این گواهی‌ها بدون جابه جایی مداوم کالا، دادوستد می شود لذا در این شرایط گواهی سپرده سکه طلا گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران است.

گواهی سپرده سکه به زودی حکم «وثیقه» پیدا می کند

مدیرعامل بانک ملت نیز در مراسم رونمایی و معرفی «خزانه سکه بانک ملت» اعلام کرد به زودی گواهی سپرده سکه طلا که در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می گیرد به عنوان وثیقه از سوی مشتریان در زمینه اخذ تسهیلات و سایر اقدامات اخذ می شود.

محمد بیگدلی با بیان اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلا دارای مزایای سه وجهی برای مشتریان، بانک و اقتصاد کشور است، گفت: مزایای این معاملات در وهله نخست برای مشتریان بانک و مردم است به شکلی که با ایجاد خزانه سکه و معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا یک امنیت کامل در این حوزه ایجاد شده است.از طرفی نقدشوندگی بالا و معافیت مالیاتی از دیگر مزایای این معاملات بورس کالاست که سرمایه گذاران را به سمت خود جذب خواهد کرد از سوی دیگربه زودی گواهی سپرده سکه به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات مورد قبول بانک خواهد بود.

لزوم تقویت بورس کالا در اقتصاد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است بورس کالا در کشور طی سال های گذشته باعث نظم بخشیدن به مبادلات کالاها و برقراری یک سیستم منطقی و عادلانه برای کشف قیمت کالاها شده است که این بورس باید فراگیری و پوشش بیشتری را در مبادلات کالاهای سراسر کشور در بر بگیرد.

علی آقامحمدی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از مصرف کنندگان کالاها در کشور دسترسی مناسب و مستقیمی به تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه را ندارند و ناچار به بازار آزاد و دلالان مراجعه می کنند از این رو با توسعه معاملات و ورود همه تولیدکنندگان به بورس کالا این دسترسی برای همه مصرف کنندگان در سراسر کشور فراهم می شود تا مواد مورد نیازشان را در رقابتی عادلانه و قیمتی شفاف خریداری کنند.

وی گفت: همچنین به نظر می رسد که با برنامه ریزی مناسب باید برای صنوف و شرکت ها مشوق و جذابیتی برای حضور در بورس فراهم آورد تا آنها با سرعت بیشتری به سمت شفافیت دادوستد کالاهایشان حرکت کنند. از این رو اگر محدودیت یا موانعی بر سر راه ورود شرکت ها به بورس و عرضه و معامله کالاها وجود دارد باید درصدد رفع آنها برآمد که در این صورت بورس کالا به بهترین مکانیسم برای به روزرسانی قیمت کالاها مبدل می شود.

امکان عرضه فرش در بورس کالا وجود دارد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عرضه فرش در بورس کالا را لازم دانست و اظهار کرد: بسیاری از تولیدکنندگان فرش ما به بازار دسترسی لازم را ندارند که در این زمینه عرضه فرش در بازار فرعی بورس کالا اکنون امکان پذیر است و می توانیم قیمت های تعادلی و ارتباط آن را به حوزه تجارتی ایجاد کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه این ظرفیت هم اکنون برای صنعت فرش کشور و استان کرمان فراهم است که جهش بزرگی در حوزه صادرات داشته باشیم افزود: صنعت فرش رویکرد هنری است و امروز می تواند بهترین درآمد را داشته باشد.

توسعه تجارت جهانی زعفران با بورس کالای بین المللی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از راه اندازی سازمان جهانی زعفران از سوی ایران حمایت می کنیم، گفت: ما نیاز داریم با توجه به محدودیت تجارت در حوزه بین‌الملل از مسیرهای متفاوت و قدرتمندی ورود پیدا کنیم چراکه در تولید زعفران پراکندگی در کشور وجود دارد که در صادرات هدفمند آن محدودیت ایجاد می کند از این رو باید بتوانیم با ورود بخش خصوصی در کنار بورس داخلی، بورس کالای بین المللی را برای توسعه تجارت زعفران فعال نماییم.

علی شریعتی مقدم با بیان اینکه با همراهی که از سوی وزارت صمت و جهاد کشاورزی انجام شده، اوسک زعفران راه اندازی خواهد شد ،به نقش مثبت بورس کالا در عرضه زعفران  اشاره و بیان کرد: بورس کالا شفافیت قیمت را به دنبال دارد و در تداوم توفیق زعفران در عرصه بین المللی گام های بسیاری را برخواهد داشت.

زمان عرضه گندم در بورس کالا فرارسیده است

عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلاتی که امسال در خرید تضمینی گندم برای گندمکاران به وجود آمده و به واردات گندم منتهی شده است، گفت: در خرید تضمینی گندم خریدها یک طرفه قیمت گذاری شده و مصالح کشاورز و هزینه های جاری آنها لحاظ نمی شود، اما در قانون طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا پیش بینی شده که به عمده مشکلات کشاورزان پایان می دهد.

سیدتقی کبیری با تاکید بر اینکه نقش بورس کالا کشف قیمت واقعی محصولات است تصریح کرد: هر محصول استراتژیک کشاورزی که کشف قیمت واقعی نشود و عرضه آن از مبادی قانونی صورت نگیرد، قطعا فسادی در آن ایجاد خواهد شد؛ بنابراین به طور یقین عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالامی‌تواند به کشف واقعی قیمت منجر شود بنابراین توصیه می شود به زودی عمده کالاهای کشاورزی از جمله گندم بر تابلوی بورس نقش ببندد.

شفافیت ثمره فروش املاک بانک ها در بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است با توجه به اعلام وزیر اقتصاد در خصوص امکان واگذاری املاک مازاد بانک ها در بورس به نظر می رسد که این اقدام، روش مناسبی برای شفاف سازی و برقراری عدالت کامل در مزایده املاک بانک ها باشد.

زهرا سعیدی مبارکه عنوان کرد: به طور معمول در مزایده های املاک و اموال بانک ها شائبه هایی وجود داشته که ناشی از نبود شفافیت در روش فروش بوده است اما امروز که موضوع فروش املاک بانک ها با مکانیسم حراج در بورس کالا مطرح شده است به نظر می رسد که این روند در مسیری شفاف قرار گرفته است. بنابراین استفاده از ظرفیت بورس که نمادی از شفافیت در اقتصاد است می تواند به سلامت و شفافیت اقتصاد کمک کند.

شفافیت و سلامت دو ویژگی فروش اموال بانک‌ها در بورس

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فروش اموال مازاد بانک‌ها در بورس از شفافیت و سلامت بیشتری برخوردار است، این موضوع را راهی برای افزایش سرمایه و قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها عنوان کرد.

حسین سلاح‌ورزی تاکید کرد: فروش این اموال در بورس از شفافیت و سلامت بیشتری برخوردار است و می‌توان از این طریق به قیمت‌های واقعی‌تر دست یافت.

رشد صنایع در فضای رقابتی بورس کالا

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران با اشاره به اصلاح سهمیه های سامانه بهین یاب وزارت صمت گفت: فضای رقابتی حاکم بر بورس کالا به صنایع مختلف به خصوص صنایع کوچک کمک می‌کند تا با تامین مطلوب مواد اولیه در مسیر رشد تولید قدم بردارند.از این رو بورس کالا یکی از محورهای اصلی برای رونق تولید است که با عرضه مستمر و کافی مواد اولیه در بورس شاهد رشد و رونق تولید خواهیم بود.

بیوک آقا صحاف امین یک اتفاق مثبت در صنعت پتروشیمی و در میان مسوولان را آشنایی بیشتر با سازوکار بورس کالا دانست و گفت: طی این چند سال اخیر با توجه به کارکرد مطلوب بورس به عنوان یک بستر معاملات و زمین بازی برای حضور تولیدکننده و مصرف کننده، این موضوع تقریبا مورد قبول همگان است که بورس تنها یک فضای شفاف و امن برای مبادله کالاهاست و خودش نقشی در قیمت یک کالا ندارد بلکه این میزان عرضه و تقاضاست که نرخ ها را تعیین می کند.

تامین مالی یک هزار میلیارد ریالی یک شرکت معدنی از بورس کالا

در هفته گذشته و روز چهارشنبه ۴ دی ماه شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد به منظور تامین سرمایه در گردش، اقدام به انتشار نوبت دوم اوراق سلف موازی کنسانتره سنگ آهن به ارزش یک هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران کرد که کل این اوراق با استقبال خریداران فروش رفت.

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد که روز ۱۳ مهر ماه سال جاری با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد کنسانتره سنگ آهن به ارزش یک هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران از این روش تامین مالی کرده بود،  نوبت دوم اوراق خود را منتشر کرد.در جریان عرضه اولیه نوبت دوم این اوراق در نماد «عسناسنگ ۲» تعداد ۱۵۲،۸۵۸ قرارداد و با قیمت ۶،۵۴۲،۰۰۰ ریال در هر قرارداد یک تنی، از طریق شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین عرضه شد که با استقبال خریداران کل آن مورد معامله قرار گرفت.

راه اندازی قراردادهای آتی جدید برای تحویل در فروردین و اردیبهشت ۹۹

در هفته گذشته و در روز ۴ دی ماه سررسید جدید قرارداد آتی پسته و زیره تحویل فروردین سال آینده راه اندازی شد.

بنابراین قرارداد آتی پسته تحویل فروردین ۹۹ از روز چهارشنبه ۴ دی ماه راه اندازی شده و تا تاریخ  ۲۶ فروردین ۹۹ قابل معامله خواهد بود.قرارداد آتی زیره سبز تحویل فروردین ۹۹ نیز از روز چهارشنبه ۴ دی ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه قابل معامله است.

سررسید جدید قرارداد آتی زعفران نگین برای تحویل اردیبهشت ۹۹  نیز از ۱۰ دی ماه جاری راه اندازی می شود و تا تاریخ  ۲۱ اردیبهشت ماه قابل معامله خواهد بود.

پذیرش محصول ۴ شرکت در بورس کالا

در هفته گذشته پذیرش ۱۰هزار تن کالای شمش آلومینیوم (کالای مشتری)،تولید کننده شرکت آلومینیوم المهدی، عرضه کننده شرکت آلومینای ایران ، شمش فولادی(بیلت) شرکت گروه صنعتی پارس بوتیل یزد ، کالای نبشی فولادی تولید شرکت گسترش فولاد فجر آذربایجان و شمش فولادی شرکت سریر صنعت پایتخت پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و چهل و پنجمین جلسه کمیته عرضه در بازار اصلی شرکت بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفتند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی بورس کالای ایران اعلام شد؛

"کالا" در مسیر سوددهی

ارسال نظر