بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
یک کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تاثیر شهادت سردار سلیمانی بر بازارهای مالی

قطعا بازارهای مالی تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت. اما وضعیت میان مدت بستگی به واکنش ایران و مدیریت شرایط بعدی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۰۴۹۸۷

تاثیر شهادت سردار سلیمانی بر بازارهای مالی

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته سردار پر افتخار سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی به درجه رفیع شهادت نائل شد. این اتفاق، بازتاب های زیادی هم در داخل کشور و هم مجامع بین المللی داشته است. با توجه به واکنش فوری بازار جهانی نفت و طلا به این اتفاق، انتظار می رود بازار سرمایه هم تحت تاثیر قرار بگیرد. این در حالی است که زمزمه هایی از جلسه برخی مدیران بورسی در مورد حمایت از بازار در معاملات روز شنبه مطرح شده و شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس هم در فضای مجازی اعلام کرده حمایت فعالان بازار سرمایه از این بازار، ادای دین به سردار شهید است.

 

اردشیر پشنگ پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص شهادت سردار قاسم سلیمانی بیان کرد: سردار قاسم سلیمانی، بی بدیل ترین فرمانده نظامی ایران پس از انقلاب بودند و در ۳ دهه اخیر چهره شاخص تدوین سیاست های خارجی منطقه ای ایران و خاورمیانه محسوب می شدند. شهادت ایشان، رویداد فوق العاده با اهمیتی برای ایران بوده و اثرات و پیامدهای خاص خود را هم خواهد داشت. ضمن اینکه تا کنون هیچ یک از رییس جمهورهای کشور آمریکا، این چنین فرمان ترور یک مقام ارشد نظامی در یک دولت رسمی و قانونی را صادر نکرده بودند و اگر چه بعضی سایت ها و تحلیلگران آمریکایی صدور فرمان ترور ایشان را با صدور فرمان ترور بن لادن و ابوبکر البغدادی مقایسه کرده بودند، ولی سردار شهید قاسم سلیمانی چهره ای کاملا متفاوت بوده اند و ترور ایشان بدون شک در سیاست های خارجی ایران (و تا حدی هم سیاست های داخلی ایران) تاثیرگذار خواهد بود.

پشنگ در رابطه با واکنش ایران به این اتفاق گفت: با توجه به رویه رفتاری ایران طی ۴ دهه اخیر، بعید است که ایران اقدام به یک واکنش فوری و احساسی دست بزند؛ چرا که شرایط منطقه هم بسیار حساس است. مقامات «ایران» می دانند که کوچکترین حرکت اشتباه ممکن است خطر شروع یک جنگ را در منطقه ایجاد کند و «جنگ»، اتفاقی است که نه ایران به دنبال آن است و نه سایر بازیگران منطقه و نه حتی دولت آمریکا! بنابراین تصور می کنم ایران به نوعی خویشتن داری خواهد کرد؛ اما واکنش به این اقدام آمریکا را در هم در موعد لازم نشان خواهد داد. به هر حال طول تماس نیروهای آمریکایی با نیروهای ایرانی بسیار گسترده است و از یمن تا لبنان را شامل می شود. نیروهای نیابتی مختلف نیز در منطقه حضور دارند و با توجه به جایگاه سردار شهید قاسم سلیمانی، این حرکت آمریکا بی پاسخ نخواهد ماند. اما این به معنای یک اقدام احساسی و تنش زا نیست و به رغم آنکه در بیانیه های رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات کشوری، وعده انتقام داده شده، اما خویشتن داری ایران در سیاست خارجی احتمالا ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اعلام خبر ترور و شهادت سردار سلیمانی، حتی بسیاری از رهبران جمهوری خواه و دموکرات آمریکا را شوکه کرد؛ چرا که صدور دستور ترور یک مقام رسمی یک دولت رسمی و قانونی، و بعد از آن هم قبول مسوولیت ترور به صورت آشکار، تصمیم غیر متعارفی بود که سابقه نداشته و این غافلگیری نشان می دهد که این اقدام ترامپ، یک نوع اعلام غیر رسمی جنگ به ایران بوده است.

این کارشناس روابط بین‌المللی در مورد تاثیر این ترور بر بازارهای مالی ایران و نیز قیمت جهانی نفت اظهار کرد: با توجه به سطح تنش ها در منطقه و نیز جایگاه سردار سلیمانی در سیاست های خارجی منطقه، این اتفاق حتما آثاری خواهد داشت. ضمن اینکه در چند ساعت گذشته، خبر شهادت ایشان سرتیتر اکثر رسانه های بین‌المللی شده و بازار نفت هم تحت تاثیر این خبر، قرار گرفت. قطعا بازارهای مالی تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت. اما وضعیت میان مدت بستگی به واکنش ایران و مدیریت شرایط بعدی خواهد داشت. همان طور که گفته شد منطقه خاورمیانه همچون انبار باروت بوده و ترور سردار سلیمانی، این انبار باروت را برای انفجار آماده تر کرده و واکنش هر یک از طرفین، وضعیت پیش بینی نشده ای ایجاد خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
برادرزاده سردار شهید قاسم سلیمانی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ادامه "خون" و "راه" سردار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
K.O
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
الان شما تحلیل کردین یا چیز هایی که تو شبکه های خبری میگن رو بازگو اقای تحلیل گر