بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
هنوز ایران جواب مناسب خود را نداده است. من به نظرم اتفاقی که دیروز در پارلمان عراق رخ داد پاسخ مناسبی به آمریکا بود. ما هم از نظر تئوری امنیت ملی خود، سکوت در مقابل آمریکا را جایز نمی‌دانیم.
کد خبر : ۲۰۵۳۲۴

 

«علی ربیعی» که در مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمان شهیدش حضور یافته بود، حضور پرشور مردم در این مراسم را مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: حضور مردم در مراسم تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی به گونه‌ای بود که امروز فکر می کردم ایشان شهید نشده‌اند و امروز زنده هستند. اثر خون و پیکرش دقیقا مانند اثر زنده بودنشان بود.

سخنگوی دولت با تبیین تاثیرات داخلی این حضور گفت: بعد از اتفاقات ناخوشایند و تلخی که اخیرا در کشورمان اتفاق افتاده بود، نیاز به یک انسجام بزرگ و نمایش انسجام ملی داشتیم. از این جهت حضور مردم در شهرهای مختلف مانند تهران و مشهد و مخصوصا اهواز خیلی مهم و معنادار بود.حضور مردم در مراسم‌های تشییع و عزاداری برای شهادت این سردار ملی، نشان داد به رغم تمام حرف‌ها و گلایه‌هایی که گروه‌هایی از مردم در داخل کشور نسبت به برخی افراد و اتفاقات دارند، اما در مورد اصول بنیادینی که مبتنی بر امنیت نظام و اصل نظام است، اتفاق نظر وجود دارد.

ربیعی تاکید کرد: از جهت داخلی این راهپیمایی‌ها که به برکت خون شهید سلیمانی بود، نوعی تجدید قوا و انرژی برای نظام است که متکی و بر پایه مردم در مسیر استقلال و امنیت خود به پیش برود.

ربیعی در ادامه به تاثیرات خارجی حضور گسترده مردم پرداخت و گفت: ترامپ طبق تحلیل‌هایی که به او رسیده بود، فکر می‌کرد ایران به شدت متزلزل است. او پس از حوادث اخیر کشور بسیار ساده انگارانه توئیت کرد که مردم ایران راهپیمایی کردند و یک مرگ بر آمریکا نگفتند!  البته حوادثی که بعضا در کشور رخ می‌دهد، اساسا موضوع و جهتش مسئله ای دیگر است و طبیعتا در این تجمعات شعاری در رابطه با آمریکا سر داده نخواهد شد، اما ترامپ متوجه این امر بدیهی نبود و تصور کرد که مردم به سمت آمریکا گرایش پیدا کرده اند یا این که اساسا آمریکا دیگر مسئله مردم ایران نیست و برای همین تهدید نظامی خود را شروع کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ترامپ فکر کرد پایه‌های داخلی ما ضعیف شده و بنابراین برخلاف ادعایی که دارد به دنبال تغییر رژیم ایران نیست، تهدید نظامی را به امید تغییر رژیم شروع کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این راهپیمایی بُعد خارجی امنیت ملی کشور ما را عیان کرد. نشان داد که نظام ما پایگاه عظیم مردمی دارد. به اعتقاد من، آمریکا از این به بعد در واکنش‌های نظامی خود تجدید نظر ایجاد خواهد کرد و این راهپیمایی از این جهت برای ما ارزشمند است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا برای نشان دادن تهدیدات نظامی خود ترور سردار سلیمانی را انتخاب کرد، خاطرنشان ساخت: ژئوپلتیک سیاسی آمریکا در منطقه بر اساس ترس کشورهای منطقه از آمریکا و اخیرا ترس از داعش ایجاد شده است. آمریکایی‌ها به رغم آن که علیه داعش شعار می‌دهند، اما مایل هستند که داعش و سایر تهدیدهای مشابه در منطقه وجود داشته باشد تا آمریکا بتواند در نقش سرکوبگر آن‌ها نقش‌آفرینی کند. بنابراین فلسفه وجودی آمریکا در منطقه بر مبنای وجود داعش و هراس از خطر آن‌ها برقرار است. آن‌ها نمی خواستند داعش هیچ گاه کاملا از بین برود.

ربیعی ادامه داد: من فکر می کنم دو اتفاق برنامه آمریکایی‌ها را برای ماندن در منطقه تهدید کرد؛ یکی دیپلماسی دولت بود که با ارسال نامه‌هایی به سران منطقه، پیشنهاد کردیم امنیت منطقه را در منطقه و توسط اعضای منطقه حفظ کنیم. همچنین در این پیشنهاد بر انعقاد پیمان‌های دوجانبه امنیتی و عدم تعرض میان کشورهای منطقه تاکید شد.

وی سویه دیگری که تهدید کننده فلسفه وجودی آمریکا در منطقه بود را متوجه اقدامات سردار سلیمانی دانست و گفت: وجه دیگر نقش سردار سلیمانی در داعش‌زدایی و از بین بردن داعش در منطقه بود. آمریکایی‌ها می‌دانستند در صورت موفقیت سردار سلیمانی، دولت‌های منطقه می‌توانستند بدون دخالت آمریکا و بدون تهدیدهایی مانند داعش زندگی کنند.

ربیعی خاطر نشان کرد: از این جهت به نظرم استراتژی آمریکا از دو جهت در حال به هم ریختن بود. بنابراین ترور سردار سلیمانی در راستای فلسفه تداوم حضور ایالات متحده آمریکا و دولت ترامپ در منطقه محسوب می‌شود. چرا که فکر می کردند با ترور ایشان هم می‌توانند سیاست‌های امن سازی منطقه و سیاست داعش زدایی را از میان ببرند و هم این که به ایران ضربه‌ای مهلک بزنند.

سخنگوی دولت درباره پاسخ ایران به تهدید نظامی ترامپ تصریح کرد:  هنوز ایران جواب مناسب خود را نداده است. من به نظرم اتفاقی که دیروز در پارلمان عراق رخ داد پاسخ مناسبی به آمریکا بود. ما هم از نظر تئوری امنیت ملی خود، سکوت در مقابل آمریکا را جایز نمی‌دانیم. چرا که بی‌پاسخ ماندن این اقدام آمریکایی‌ها در شرایط امروز جهان، آن‌ها را جری‌تر خواهد کرد. ما نباید کاری بکنیم که آمریکا تصور کند، مقوله بزن در رو وجود دارد و به تهدیدات خود ادامه بدهد.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر پرهیز از واکنش به این اقدام آمریکا نیز گفت: برخی افراد که من در صداقتشان و خیرخواهی‌شان تردید ندارم، دچار اشتباه استراتژیک هستند که پرهیز از اقدام متقابلانه را تجویز می کنند. ما حتما باید به آمریکا پاسخی سخت بدهیم تا مانع رفتارهای مجدد آمریکا در آینده شویم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
موسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
مصوبه آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خارجی از عراق مصوبه خوبی است و پاسخ دندان شکنی به قتل سردار است... ولی بعید است ترامپ تن به اجرای آن بدهد. و این مصوبه بیشتر فضا را متشنج کرده و زمینه را برای انتقام گیری از آمریکا به بهانه اشغالگری فراهم می کند.