بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

ریزش بازار و سهامداران عنان از کف داده

بازار آغازی متعادل داشت و در ادامه با افزایش فشار فروش، روز منفی دیگری را در هفته ای پر تنش، پشت سر گذاشت.
کد خبر : ۲۰۵۵۰۱

ریزش بازار و سهامداران عنان از کف داده

به گزارش بورس نیوز، در حالی که تا دیروز (روز کاری قبل) با حمایت خوب و حداکثری مدیران سازمان بورس و حقوقی‌ها و نهاد‌های مالی فعال در بورس، روبرو بودیم و آنان با تزریق ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی، مبادرت به جمع آوری صف‌های فروش کرده بودند، ولی از ساعت ۱۰ به بعد امروز و در پی بروز عواملی چون: ۱- شکاف بین جناح‌های سیاسی در داخل کشور ۲- تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب ۳- افزایش خطر یک جنگ تمام عیار بین ایران و امریکا در آینده نزدیک ۴- استیلای ترس و دلهره در بین فعال بازار ... و سایر عوامل حاشیه‌ای (مرتبط با شهادت جانسوز سردار سلیمانی)، بازار برگشت و قریب به اتفاق فعالان بازار، فروشنده شدند فشار فروش در ادامه وقت بازار و نیمه دوم، شدت بیشتری یافت و بر حجم صف‌های فروش افزوده شد؛ لذا انتظار می‌رود بازار فردا نیز سرد و بی رمق و منفی باشد. مگر اینکه، حقوقی‌ها و دولتی‌ها به کمک بازار آیند و صف‌های فروش را از کف بازار جمع کنند.

در عین حال، فارغ از تحولات سیاسی و رخداد‌های نظامی انتظاری، سهام ارزنده بسیاری در بازار یافت میشود که در سطوح قیمتی فعلی ارزنده اند. سهامی، چون «شپنا»، «کطبس»، «وتجارت» و ... که دچار ریزش‌های قیمتی سنگین در روز‌های اخیر شده اند، از این جمله اند.


اوضاع نابسامان بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمت‌ها در نمادهایی، چون «رمپنا»، «وبملت»، «شپنا»، «وغدیر»، «شپنا» «وغدیر»، «شتران» و «فخوز» با افت حدود ۶۹۷۳ واحدی روبرو شد. بازار آغازی متعادل داشت و در ادامه با افزایش فشار فروش، روز منفی دیگری را در هفته‌ای پر تنش، پشت سر گذاشت.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۳۵۸,۸۴۳ واحد / میزان تغییر ۶۹۷۲ واحد منفی / ارزش بازار ۱۳,۰۸۱,۰۵۹ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۴,۱۱۳ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۱۰۷ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
رمپنا ۲۸۴ واحد منفی/ وبملت ۲۵۲ واحد منفی/ شپنا ۲۴۹ واحد منفی/ وغدیر ۲۲۱ واحد منفی/ شتران ۲۰۵ واحد منفی/ اخابر ۱۹۷ واحد مثبت/ فخوز ۱۹۷ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۸۴۹.۷ میلیون سهم/ وبصادر ۲۴۶ میلیون سهم/ ذوب ۲۳۴ میلیون سهم/ خساپا ۲۱۴.۱ میلیون سهم/ وساپا ۱۲۳.۵ میلیون سهم

نشست مهم : خبرگزاری فرانسه از نشست وزرای خارجه 4 کشور اروپایی انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا در ارتباط با ایران و موضوع لیبی خبر داده است. و اما در سازمان ملل، آمریکا از آنچه که مانع تراشی روسیه و چین در صدور بیانیه‌ای از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مصونیت مقر‌های دیپلماتیک خواند، انتقاد کرده است. نمایندگان روسیه و چین در سازمان ملل متحد اعلام کرده اند مانع بیانیه شورای امنیت شدند چرا که به اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی نپرداخته بود.

پیش بینی بازار چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸

در حالی که طی دو روز نخست هفته جاری با حمایت خوب متولیان بازار از جمله حقوقی ها، شاهد برچیده شدن صف‌های فروش و استقرار آرامش در بازار بودیم و قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها بالاخص نماد‌های بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی، به سطوح قبلی (قبل از ترور شهید سردار سلیمانی) بازگشته بود، ولی در بازار امروز و در پی افزایش تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی و برخی مسایل حاشیه‌ای و نگران کننده دیگر، شاهد یورش یکپارچه و همه جانبه فعالان بازار برای فروش و نقد کردن سهام خویش بودیم امری که به خوبی از سوی حقوقی‌های بازار، حمایت و جمع نشد و فشار فروش و صف‌های آن در سامانه معاملات باقی ماند.

اینک همه چیز به فردا موکول شده است اگر متولیان بازار، دولت و حقوقی ها، اقدام به خرید گسترده و امحاء صف‌های فروش کنند احتمال برگشت بازار و مثبت شدن آن وجود دارد. ولی اگر شاهد عدم حمایت آن‌ها و به حال خود رها ساختن بازار باشیم، بی شک بر دامنه هیجانات منفی و فشار فروش‌ها افزون خواهد گشت و بیم آن می‌رود که شاهد افت سنگین‌تر بازار و طی روند نزولی آن تا سطوح بسیار پایین‌تر نیز باشیم.

پس جا دارد تا دیر نشده، و عنان و کنترل بازار از دست مدیران و حامیان بازار خارج نشده، شاهد ورود و اقدام سریع دولت و سازمان و حقوقی‌ها باشیم و از شکل گیری یک خطر بزرگ در بستر معاملات بورس تهران بر حذر باشیم.

ریزش بازار و سهامداران عنان از کف داده

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تاکید کرد:

واکنش غیر منطقی بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
بازار سازهای سهامهایی همچون فرابورس ..کالا..چکاپا و.....خودشان عمدا اجازه رشد قیمت ه سهم نمیدادند و بشدت رنج منفی کشیدن تا به صف فروش رساندند...فقط کافیه کدهای فروشنده که رنج منفی میکشیدند بررسی و کدهای این افراد که از آقا زاده ها و عوامل منتسب هستند مسدود شوند تا سهمها با سرعت تغییر روند دهند.
فساد همیشه از بالاترین سطوح در بورس شروع شده و بیخودی گناه را به گردن تازه واردها نیاندازید...دیگر حنایتان رنگی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
خدا نابودتون کنه مدیران گروه سایپا که نابودمان کردید.
احمد
Spain
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
تمام حرف هاتون درست ولی خدا وکیلی یه نگاه بنداز به بازار مگه جمع کردنش چکار داره یعنی این درسته دونه درشتا خودشون بفروشن بعد از بازار حمایت نشه و در نازل ترین قیمت ها دوباره بخرن و به سرمایه خرد بگن شما نفروشین این درسته اگه حمایت تما قد میشد الان بازار منفی نبود پس نشون میده بازار ساز خودش دستش تو جیب سهام دار خرده به وضوح مشخص هست
امیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
به نظر بنده نباید دامنه نوسان قیمت سهم برای مثبت شدن و منفی شدن یکسان وبرابر5 درصد باشه منظورم اینه که اگه سهمی توانای داشتن قیمت بالاتری رو داره باید دامنه نوسان این اجازه رو به اون سهم بده ...ولی اگه قیمت سهم میخواد ارزشش پایین بیاد دامنه نوسانش باید زیر 3 درصد باشه این موضوع یعنی بالا بردن ضریب اطمینان برای سرمایه گذار خواهش میکنم نظر بدین.