بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
کد خبر : ۲۰۶۱۵۲

خرید و فروش سهام و شناخت بهترین های هر گروه نیاز به تبحر و مهارت دارد، حتی با توجه به اینکه تمام اطلاعات پیش روی شماست از بین ده ها نسبت و عدد در بررسی وضعیت شرکت ها برخی از آنها سادگی و کارایی بیشتری دارند. در اینجا مفهوم چند مورد از نسبت مالی را که مفیدتر است توضیح داده و در ادامه براساس همین نسبت ها به مرور عملکرد کلی هر گروه را مقایسه میکنیم تا راحت تر بهترین های هر گروه را انتخاب نمایید.

 

نسبت P/S
نسبت قیمت به فروش شرکت است. این نسبت از حاصل تقسیم ارزش بازار شرکت بر کل فروش 12 ماهه ایجاد می شود. “کن فیشر” معتقد است این نسبت به شما می گوید برای هر دلار فروش سالانه چقدر هزینه می کنید. از آنجایی که برخی مواقع درآمد شرکت ها به شکل سیکلی است نسبت P/E در برخی مواقع مثل این نسبت نمی تواند کارایی داشته باشد. یک نکته را باید حتماً مد نظر قرار دهید که نسبت پایین P/S می تواند بخاطر بی ثباتی سود آوری و بالا بودن شدید بدهی ها زیر سوال باشد. این نسبت هر چه کمتر باشد میتواند بیانگر پایین بودن ارزش سهم باشد.

 

نسبت P/E
حاصل تقسیم قیمت سهم به سود شرکت است. در حالت طبیعی سهمی که P/E پایین تر دارد بهتر است. شما می توانید از سود رو به جلو استفاده کنید در واقع همان P/E تحلیلی است. بنجامین گراهام، استاد وارن بافت در دانشگاه کلمبیا بدین شکل فرض می کرد که سهام باید P/E برابر 8.5 به اضافه دو برابر رشد درآمد معامله شود. شرکت هایی که امید به آینده چندانی برایشان متصور نیستیم P/E پایین تری می گیرند و سهامی که تهاجمی هستند و امید به آینده شان بیشتر است P/E بالاتری می گیرند. بطور کلی شما باید نسبت P/E را در به حالت مقایسه ای در یک صنعت استفاده کنید. حتی معیار مقایسه P/E فعلی با میانگین این نسبت در 3% 5 تا 10 سال گذشته نیز می تواند ملاک باشد.

 

نسبت P/B
نماگر نسبت ارزش بازاری به ارزش دفتری که میان بورس بازها و تحلیلگران به P/B معروف است در واقع نشان می دهد آیا قیمتی که اکنون یک سهم از یک بنگاه حاضر در بورس به آن قیمت معامله می شود از ارزشی که از نظر حسابداری در دفاتر حسابداری آن شرکت ثبت شده کمتر، بیشتر یا مساوی است. در یک جمله می توان گفت هرچه نسبت P/B برای سهام یک بنگاه بالاتر باشد، آن بنگاه وضعیت بهتری در بازار دارد. طبیعی است هرچه میانگین P/B تمام سهام موجود در بازار بهتر باشد، وضع آن بازار و در واقع وضع آن اقتصاد بهتر است حداقل از نظر نسبت میان ارزش بازار به ارزش دفتری. مقدار پایین این نسبت می تواند نشان دهنده این باشد که سهم زیر ارزش ذاتی قرار دارد همچنین می تواند به این معنا نیز باشد که مشکل بنیادی در شرکت وجود دارد.

 

نسبت ROE
در میان تمام نسبت‌های مالی که توانایی سودآوری و کارایی شرکت را به خوبی نشان می‌دهد، نسبت بازده دارایی هاست که بیان می‌کند مدیریت شرکت و کلا آن مجموعه تا چه حد توانسته‌اند با پولی که سرمایه گذاران بابت خرید سهام شرکت پرداختند در جهت ایجاد سود استفاده کنند و به بیانی دیگر ROE نشان می دهد که شرکت به ازای سرمایه گذاری سهامداران به ازای هر سهم چقدر سود کسب کرده است. گرچه به طور عام بالا بودن این نسبت به مفهوم اقبال سرمایه گذاران به خرید سهام شرکت می باشد.
اغلب تحلیل گران و سرمایه گذاران حرفه‌ای بازار حداقل ROE را که مطلوب می‌دانند ۱۵ درصد است.

 

نسبت ROA
اندازه گیری اثربخشی مدیریت است که یک شرکت با ROA بالاتر معمولا به ROA پایین تر ترجیح داده می شود، زیرا این نشان می دهد که توانایی رشد سود را از یک پایه دارایی مناسب بهتر می کند. اغلب سرمایه گذاران حرفه‌ای بازار بر روی سهامی سرمایه گذاری می‌کنند که نسبت ROA آن کمتر از ۵% یا نزدیک به آن باشد.

 

حاشیه سود
حاشیه سود نشان می دهد که چه میزان یک شرکت از هر تومان از فروش سود کسب می کند. حاشیه سود عملیاتی به طور کلی بهترین اندازه کلی سودآوری را از فعالیت های تجاری فعلی ارائه می دهد. توجه داشته باشید که کاهش حاشیه سود در طول زمان، برای جبران نیاز به سطح بالاتری از درآمد دارد تا سطح سود فعلی حفظ شود.

بصورت خلاصه تر هر چقدر نسبت ROA بالاتر باشد یعنی اینکه شرکت توانسته است از دارایی های بکار گرفته شده سود بیشتری کسب نمیاد. کمترین میزان نسبت ROA جهت سرمایه گذاری برای شرکت های تولیدی 5 میباشد. نسبت ROE نیز نشان دهنده حقوق صاحبان سهام بوده و هرچه این نسبت بالاتر باشد میزان سودآوری سهامداران آن شرکت افزایش یافته است. حداقل ROE مطلوب برای شرکت های تولیدی نیز 15 میباشد.
همچنین P/B نیز نسبت ارزش بازاری به ارزش دفتری شرکت میباشد که این عدد نشان میدهد که قیمت بازاری هر سهم آن شرکت چند برابر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام آن به ازای هر سهم میباشد که پایین بودن این نسبت می تواند نشان دهنده این باشد که سهم زیر ارزش ذاتی قرار دارد و هرچه نسبت P/B برای سهام یک شرکت بالاتر باشد، آن شرکت وضعیت بهتری در بازار دارد که در حقیقت میتوان گفت نسبت P/B ارزش سهام یک شرکت را نسبت به ارزش خالص دارایی های شرکت با بهای تمام شده می سنجد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر