بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
رئیس سندیکای مواد موثره دارویی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

داروسازان برندگان جنگ تحریم

تحریم ها سبب شده ظرفیت کارخانجات دارویی کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد و ضمنا اقلام جدیدی هم تولید شود. در ۸ ماهه اول امسال بابت تولید اقلام جدید فقط در حوزه مواد موثره دارویی بیش از ۱۲۰ میلیون دلار صرفه جویی کرده ایم.
کد خبر : ۲۰۷۶۰۸

داروسازان، برندگان واقعی جنگ تحریمی

به گزارش بورس‌نیوز، صورت‌های مالی صنعت دارو حاکی از بهبود وضعیت شرکت‌های داروسازی بوده و  به نظر می‌رسد با تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و محدودیت واردات دارو، شرکت‌های دارویی فروش مناسبی را تجربه کنند.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: صنعت داروسازی، برنده واقعی در جنگ تحریمی بوده و مهم‌ترین تاثیر تحریم‌ها بر بازار دارو، محدود شدن واردات داروهایی بود که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شد.

وی ادامه داد: فقط کافی است بدانید واردات ۴ قلم داروی متفورمین، وال پراوات سدیم و ... رقمی بالغ بر ۸۸ میلیون دلار ارزبری بیشتر متحمل می کرد که با خودکفایی تولید این داروها در داخل کشور، صرفه جویی قابل توجهی هم صورت گرفته است.

اختراعی افزود: این اتفاق مثبت سبب شده ظرفیت کارخانجات دارویی کشور حدود ۳۰ تا ۴۰درصد افزایش یابد و ضمنا اقلام جدیدی نیز تولید شود و در ۸ ماهه اول امسال بابت تولید اقلام جدید فقط در حوزه مواد موثره دارویی بیش از ۱۲۰ میلیون دلار صرفه جویی کرده‌ایم.

این فعال صنعت دارو تصریح کرد: روز ۲۸ بهمن ماه گزارش آماری مفصلی در این خصوص منتشر خواهیم کرد و همچنین مردم هم بابت خرید داروهای وارداتی شرکت‌های فراملیتی، متحمل هزینه سنگین‌تری می‌شدند و با افزایش خودکفایی در تولید دارو، از فشار هزینه‌ها بر دوش مردم کاسته شده بنابراین می‌توان گفت به رغم فشار تحریم‌ها به لطف وجود شرکت‌های متعدد دارویی کانال‌های واردات اقلام مورد نیاز هم تنظیم شده و خوشبختانه در بازار دارو هیچ کمبود جدی نداریم و حتی نسبت به شرایط مشابه غیر تحریم، شرایط عمومی بازار دارو مطلوب تر است.

وی اضافه کرد: مواد اولیه به اندازه تولید دارو تا پایان سال ۹۹ ذخیره شده و در بحرانی ترین شرایط، دغدغه کمبود مواد اولیه هم در صنعت دارو نداریم.

این فعال صنعت دارو در رابطه با وضعیت حدود ۳ درصد داروهای خاص که امکان تولید آن در بازار داخل وجود ندارد، گفت: در مورد داروهای وارداتی بیماری های خاص نمی توان با قاطعیت گفت دغدغه‌ای نداریم اما؛ نکته اینجاست که در کشور ما سیستم درمان دارای مشکل جدی است و طیف وسیعی داروی بیماری های خاص در کشور ما تجویز می شود که خارج از عرف است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی خاطرنشان کرد: برای درمان بیماران سرطانی، ۲۲۰ قلم دارو در فهرست دارویی داریم، حال آنکه در کشوری مثل هند تعداد اقلام دارویی بیماران سرطانی فقط ۲۱ عدد است. این تعدد به علت حضور دلالان و شرکت های فراملیتی در بازار دارو است. بسیاری از این اقلام اثربخشی کافی را ندارند. این داروها معمولا بسیار گران هستند و فقط به بیماران هزینه تحمیل می کنند. امیدواریم با اصلاح پروتکل های درمان و نیز الکترونیک شدن نسخه های پزشکی، میزان مصرف دارو در کشور هم منطقی تر شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
"سوژه از شما، پیگیری از ما" با امور سهام؛

"داسوه" نام بانک خود را اعلام کرد

گرمای زمستان بر تن گرم «داروسازی اکسیر» می‌نشیند؛

«دلر» در اندیشه ۸۰۰۰ تایی

در دوره ۹ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸ اتفاق افتاد؛

کاهش ۴۶ درصدی سود هر سهم "دسینا"

نسخه‌های این داروساز بررسی شد؛

افت ۴۴ درصدی سود "جابر"

ارسال نظر