بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

رکوردشکنی‌ با لمس کانال ۴۲۷هزار واحدی

ثبت رکورد جدید و عبور موفق نماگر از کانال مهم 427 هزاری، از وقایع مهم بازار امروز بود.
کد خبر : ۲۰۷۹۸۴

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران با انرژی مضاعف و نیروی فوق العاده ای که از بابت موافقت دولت دایر بر معافیت مالیاتی شرکتهای سودده، با افزیش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها گرفته است، همچنان پیش می تازد و همه روزه به رکوردشکنی های مکرری دست می یابد که در تاریخ فعالیت بورس تهران بی سابقه بوده است.

در کشور ما، به دلیل نرخ تورم شدید و بالا، ارزش روز دارایی ها (از جمله دارایی های ثابت) مرتبأ در حال افزایش است. بطوری که ارزش پول ملی طی 40 سال اخیر نزدیک به 2000 برابر (20 هزار درصد) کاهش پیدا کرده است. ( از دلار 7 تومانی 8 بهمن 1357 تا دلار 13700 تومانی 8 بهمن 1398)!
لذا بنظر می رسد صاحبان سرمایه و نقدینگی، در صدد تبدیل سریع دارایی های پولی( ریال) خود به اشکال مختلف دارایی های سرمایه ای( نظیر املاک و اوراق سهام شرکت ها) هستند از آفت افت ارزش پول ملی در امان باشند.
و اما پس از معاملات روزهای اخیر و ارزش معاملات سنگینی که بعضا تا بیش از 4600 میلیارد تومان نیز رسیده است، شاخص امروز نیز مسیر مثبت و رو به جلوی خود را ادامه داد و با وجود فشار فروش ها، خود را به ایستگاه 427.139 واحدی رساند و بیش از 6471 واحد رشد و ترقی داشت. برتری نسبی تقاضا همچنان در بازار مشهود است و طیف کثیری از مردم برای تبدیل ریالهای خود به برگه های سهام، صف کشیده اند.
طی دو سال اخیر، میلیون ها نفر ( سهامدار جدید) به لیست مشارکت کنندگان بازار افزوده شده و فعالان بازار از هر طبقه و قشری، اینک دارای سبد رنگینی از سهام شرکتهای بورسی هستند.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت ها در نمادهایی چون «فولاد»، «فارس»، «کگل»، «کچاد»، «مبین»، «ومعادن»، «وامید» و «وبملت» و ... با رشد بیش از 6471 واحدی روبرو شد. بازار با رشد قیمت در نمادهای متعدد بانکی آغاز شد ولی در ادامه، به گروه های مهم دیگر بازار نظیر معدنی ها و وفولادی ها نیز سرایت کرد. ثبت رکورد جدید و عبور موفق نماگر از کانال مهم 427 هزاری، از وقایع مهم بازار امروز بود.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 427,139 واحد / میزان تغییر 6471 واحد مثبت/ ارزش بازار 15,531,754 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 39,179 میلیارد ریال/ حجم معاملات 5.880 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فولاد 551 واحد مثبت/ فارس 430 واحد مثبت/ کگل 385 واحد مثبت/ کچاد 349 واحد مثبت/ ومعادن 344 واحد مثبت/ وامید 333 واحد مثبت/ وبملت 235 واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 484.2 میلیون سهم/ خاذینح 387.5 میلیون سهم/ ومعادن 324.7 میلیون سهم/ وبصادر 262 میلیون سهم/ ذوب 254.8 میلیون سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز
در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس)بالغ بر 4795 میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، 8 درصد افزایش داشت.

تداوم رکوردشکنی ها در بورس تهران با لمس کانال 427 هزار واحدی
اهم اخبار و تحولات روزانه
1) در بورس کالا ورق گرم بین 56میلیون ريال تا 58میلیون ريال قیمت خورد! همچنین مفتول مس به 756میلیون ريال رسید. این رشد قیمتی به دلیل افزایش دلار نیمایی و دلار بازار آزاد است. علی رغم تضعیف قیمت جهانی اما چون دلار آزاد به 13700 و دلار نیما به 12100 رسیده، تقاضای داخل ایران تضعیف نشده است.
2) گویا پرداخت 5 هزارمیلیارد تومان تسهیلات شورای پول و اعتبار به خودروسازان نهایی شده است و اکنون بانک‌های عامل در حال تقسیم کار برای پرداخت این مبالغ هستند.
3) شرکت کلر پارس 16 بهمن عرضه می شود. ورود عرضه اولیه ها با توجه به تقاضای بیش از 1میلیون کد آنلاین جهت خرید می تواند منجر به کند شدن شدید سیستم معاملاتی در روزهای آتی باشد که باید تدابیری برای آن اندیشید.
4) روز گذشته یک هواپیما و یک هلیکوپتر نیروی آمریکا در افغانستان سقوط کرد. طالبان می گوید ما ساقط کردیم، آمریکا می گوید به دلیل نقص فنی سقوط کرده اند.
5) پمپئو با مقامات عراق تلفنی صحبت کرده و شدیدا به حمله راکتی به سفارت این کشور در بغداد اعتراض کرده است. حشدالشعبی می گوید کار ما نیست، آمریکا می گوید کار کار شماست.

6) دکتر اردشیر سعدمحمدی با اشاره به کاهش قیمت جهانی مس تحت تأثیر تعطیلات سال نو چین و شیوع ویروس کرونا، گفته کاهش جهانی قیمت مس طی ماه ژانویه و در ایام تعطیلات سال نو چین و بسته بودن بازارها طی سال‌های گذشته نیز رخ می‌داده است ولی در این میان شیوع ویروس کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن بازارها و به‌ویژه حمل‌ونقل دریایی به‌صورت عامل مضاعف عمل کرده است و باعث کاهش قیمت جهانی مس شده است. مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر اینکه به لحاظ فاندامنتال صنعت مس از شرایط خوبی برخوردار است و امضای توافق فاز اول تجاری بین چین و آمریکا بسیاری از نگرانی‌ها در خصوص میزان تقاضای مس چین را برطرف کرد گفت به‌طور قطع تهدیدات موجود از نوع فاندامنتال نبوده و بر پایه پیش‌بینی 10 موسسه مالی

بزرگ دنیا همچون سی آر یو، ان بی دی، اینوست و ... کف قیمت مس در سال 2020، 6300 دلار بر تن خواهد بود.
7) داعش از نیروهایش خواسته سرزمین اسرائیل را هدف حمله قرار دهند.
8) امشب ساعت 19 به وقت اسرائیل(21 به وقت تهران) ، شاهد رونمایی از معامله قرن توسط ترامپ خواهیم بود. اسرائیل سفر به عربستان را آزاد کرده، ولی عربستان می گوید ما ویزا به آنها نمی دهیم.
9) فرشاد مقیمی مديرعامل ايران خودرو می گوید فرآيند افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌هاي ايران خودرو در مراحل نهايي و جمع بندي قرار دارد.
10) جلسات استیضاح ترامپ در حال برگزاری است. میت رامنی گفته به نتیجه خوبی با جمهوری خواهان رسیده ام تا جان بولتون را برای شهادت به سنا بیاوریم.
11) دولت آلمان رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را برای سال جاری میلادی 1.1 درصد پیش بینی می کند. این در حالیست که پیشتر عدد 1 درصد برایGDP این کشور در سال 2020 پیش بینی می شد.
12) وزیر نفت عمان می گوید این کشور از آماده سازی اقدامات احتمالی عربستان سعودی جهت واکنش به تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر بازار نفت حمایت می کند.
13) مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه از وی خواسته که با التماس، مذاکره را گدایی نکنید و حماسه‌های مردم در حمایت از انقلاب و رهبری را بی‌خاصیت نکند.
14) یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که بررسی بودجه در صحن علنی مجلس به بعد از انتخابات مجلس موکول خواهد شد. (چون نماینده ها در حال جمع کردن رای هستند و بودجه کشور در اولویت دوم است).
15) انتقال وجه بیش از ده میلیارد ریال به صورت درون بانکی و بین بانکی (ساتنا) باید همراه با درج بابت و ارایه اسناد مثبته به شعب بانک‌ها باشد. (برخی می گویند چنین دست عواملی عامل ورود موج نقدینگی به بازار بورس خواهد بود).
16) مسکن از رکود درآمد و در دی ماه 2.1درصد گران شد. 10هزار واحد مسکن مورد معامله قرار گرفت که نسبت به ماه قبل از خود و سال قبل در دی ماه به ترتیب 12درصد و 59درصد بالاتر است.
17) نخستین کارگزاری بورس سال آینده در بورس عرضه می‌شود.

18) رئیس سازمان برنامه می گوید برای تحقق منابع درآمدی حاصل از استحصال مالیات در سال آینده، بر روی بخش هایی که تاکنون یا مالیات واقعی نداده اند و یا اصلا مالیات نمی دهند تمرکز می کنیم.
19) حاج محسن رضایی می گوید زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده لذا نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.


پیش بینی بازار شنبه 12 بهمن 98
بر خلاف پیش بینی ها و برآورد طیف کثیری از کازشناسان و تحلیلگران بازار، که عبور زودهنگام شاخص کل از ایستگاه مهم 427 هزار واحدی را بعید و دور از انتظار می پنداشتند، در بازار امروز شاهد فروپاشی و شکسته شدن این سد محکم به دستان توانای فعالان حرفه ای و آماتور بازار بودیم و کانال سنگین و دست نیافتنی 427 هزاری نیز شکسته و خرد شد. اینک بنظر می رسد هیچ چیز و هیچکس جلودار شاخص کل و مشارکت کنندگان بازار نیست و رونق و رشد و صعود در بازار جذابی چون بورس تهران، ادامه دار و ممتد خواهد بود.
قیمت ها و شاخص ها با شیب تندی در حال افزایش است و هر روز شاهد نقش آفرینی ها و شکستن رکوردهای جدید توسط فعالان خونگرم و هوشیار بازار هستیم. در این میان، هر چند ریسک به ریوارد بازدهی بازار به شدت بالا رفته است ولی فعالان بازار و سرمایه گذاران، همچنان می خرند و می خرند و ترس و واهمه ای از عرضه های سنگین ندارند.
از طرفی، هر چند که قیمت ها در بسیاری از گروهها و نمادها به حد اشباع و تشکیل حباب منتهی شده، ولی این بدان معنا نیست که هنوز سهام زیر ارزش ذاتی واقع شده، در بازار نداشته باشیم.
چرا که سهام همه 612 شرکت فعال در بازار، بطور همگن و یکنواخت رشد نکرده و جامانده های بسیاری نیز کم و بیش یافت میشود.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت صنعت نقره جوش صدف عنوان کرد:

زنگ خطر برای تولیدکنندگان کوچک مفتول مسی به صدا درآمد

سرمایه شرکت به ۵۵.۳۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد؛

صدور مجوز افزایش سرمایه ۳۷ درصدی "ومعادن"

مدیرعامل "فزرین" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی در «کرمان»

ارسال نظر