بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
رئیس سازمان خصوصی‌سازی از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ٢٠ هزار میلیارد تومانی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری معامله پذیر با هدف ورود سرمایه‌های خرد مردم به بازار سرمایه خبر داد.
کد خبر : ۲۰۸۵۹۵

به گزارش بورس نیوز، علیرضا صالح در نشست خبری صبح امروز خود گفت: اولین برنامه ما شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی است. کسی نباید اطلاعات بیشتری داشته باشد چرا که رانت اطلاعاتی ما را از اهدافمان دور می‌کند. ما اطلاعات محرمانه‌ای در این سازمان نداریم و باید تمام اطلاعات به صورت شفاف در اختیار تمام مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 شرکت‌هایی مانند بانک، پالایشگاه، پتروشیمی، معادن سنگ آهن، فولادسازی و صنایع بزرگ خصوصی شده و در بازار سرمایه حضور پیدا کرده‌اند. 

صالح افزود: از سال 80 تاکنون بیش از 150 هزار میلیارد تومان تصدی‌های دولت به بخش خصوصی واگذار شد که از این رقم حدود 5 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 4 درصد آن با چالش مواجه شده است که مربوط به حدود 9 مورد از واگذاری‌ها بوده و بقیه 95 درصد واگذاری‌ها موفق بوده است.

وی ادامه داد: تمام اطلاعات مربوط به نحوه اطلاع رسانی، قیمت گذاری و واگذاری شرکت‌های خصوصی سازی شده روی سایت قرار می گیرد. همچنین خلاصه‌ای از اطلاعات و شرایط بنگاه‌هایی که بنا داریم تا پایان امسال و سال آینده واگذار کنیم، روی سایت قرار  می گیرد. هر بنگاهی که در استان‌ها واگذار شود نیز از طریق روزنامه‌ها و شبکه‌های محلی اطلاع رسانی خواهد شد.

صالح درباره فرایند واگذاری تصریح کرد: ما ۳ روش برای کشف قیمت بنگاه داریم، بازار سرمایه یکی از بحث‌های اصلی ماست که تا به امروز کم‌ترین مشکل را به همراه داشته است. اهلیت سنجی هم یکی از اولویت‌های ما است که آیین نامه ان در هیئت واگذاری تصویب شده و به عنوان یخشی جدانشدنی در موضوع فراخوان وجود دارد؛ اگر به جای سهام خورد اقدام به بلوک فروشی کنیم اهلیت سنجی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۸ هرگونه واگذاری با انجام اهلیت سنجی انجام خواهد شد پس نیاز به تشکیل چهارچوب و شاکله مناسب دارد؛ نمی‌توان بخشی از یک بنگاه اقتصادی را به کسی که هیچ تجربه‌ای در این حوزه ندارد واگذار کنیم.

وی ادامه داد: هدف بعدی ما بهره برداری از ظرفیت های بازار سرمایه است. از شورای هماهنگی سران قوا اجازه‌ای برای راه‌ اندازی صندوق های سرمایه گذاری معامله‌پذیر جهت واگذاری ۲۰ هزار میلیارد تومان، دریافت کرده ایم و موضوع در دستور کار است. باید توجه کرد که صدور کد بیشتر بورسی و افزایش فعالیت در بازار سرمایه و ورود سرمایه‌های اندک به بورس، کمک بزرگی به اقتصاد کشور است. ما در نظر داریم تا سهام‌های خوب و با سود مناسب را از طریق ثبت سفارش و صندوق‌های ویژه در اختیار مردم قرار دهیم.

صالح با اشاره هماهنگی‌های انجام شده برای در نظر گرفتن کد ملی به عنوان کد بورسی، گفت: همه افراد می توانند از طریق ثبت سفارش و با کد ملی واحد این صندوق را خریداری کنند و حتی تخفیف ۱۵ درصدی برای خرید زیر ۲ میلیون تومان در نطر گرفته‌ایم. پیش‌بینی ما این است که با این اقدام ۴ تا ۵ میلیون نفر با سرمایه‌های اندک وارد بازار بورس شده و سودآوری خوبی داشته باشند.

رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: بسیاری از فعالان حوزه‌هایی مثل فولاد نسبت به واگذاری بخش‌های مختلف شرکت‌های مادر معترض بودند؛ چرا که واگذاری جداگانه بخش‌های مختلف یک شرکت مادر تخصصی زنجیره کلی را به هم می‌ریزد بنابراین حرکت ما به سمت پذیرش مجموعه یک شرکت مادر تخصصی در بورس می‌تواند از مشکلات جلوگیری کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر