بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
نماگر بازار با عبور از ابرکانال ۴۴۰ هزار واحدی، خود را به ایستگاه ۴۴۰۱۹۹ واحدی رساند تا نشان دهد هیچ واهمه‌ای از ارتفاعات بالاتر ندارد.
کد خبر : ۲۰۸۷۲۶

عطش سیری ناپذیر حقیقی ها و ثبت رکورد دیگری در بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران معاملات امروز را نیز همچون روز‌های گذشته، با صعود شاخص کل پشت سر گذاشت. بطوریکه نماگر بازار با عبور از ابرکانال ۴۴۰ هزار واحدی، خود را به ایستگاه ۴۴۰۱۹۹ واحدی رساند تا نشان دهد هیچ واهمه‌ای از ارتفاعات بالاتر ندارد و هر گونه عامل و فاکتور منفی وارده، اعم از بحران کرونا، افت شدید قیمت کامودیتی ها، انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنش‌های ایران با امریکا، تحریم‌های گسترده بین المللی و ... ندارد؛ و هیچ مانعی قادر به متوقف ساختن بازار گرم و داغ بورس تهران نیست.

حضور حداکثری و خودجوش مردم و صاحبان سرمایه در بازار سرمایه و استفاده از فرصت‌های جذاب بدست آمده برای خرید سهام ارزنده و غیر ارزنده، چنان رونقی به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی بخشیده که در هیچیک از ادوار پیشین رشد و رونق بازار سهام، سابقه نداشته است.

گفتنی است در زمان آغاز رونق در بورس (اول شهریور ۹۶) شاخص کل بیش از ۸۲.۵۴۲ واحد نبود، ولی با تشدید تورم در کشور و سقوط سنگین ارزش پول ملی از تاریخ مزبور، بازار‌های مالی و سرمایه گذاری کشور دچار چنان وضعیتی شدند که شاهد رشد بی پروا و لجام گسیخته‌ای در کلیه بخش‌های اقتصادی کشور بودیم.

در جدول زیر کارنامه و بازدهی بازار‌های مختلف در کشور به ماخذ یک شهریور ماه ۹۶ و مقصد فعلی را ملاحظه فرمایید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، بازدهی بازار پایه فرابورس طی بازه زمانی مزبور بیش از ۷۰۱ درصد (افزایش ۸ برابری) بوده است. فرابورس و بورس و بازار خودرو، در تعقیب بازار پایه در رتبه‌های بعدی بیشترین بازدهی قرار دارند.

عطش سیری ناپذیر حقیقی ها و ثبت رکورد دیگری در بورس تهران
اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «اخابر»، «وبملت»، «رمپنا» و «حکشتی»، «شتران» و «وتجارت» ... با رشد بیش از حدود ۱۳۱۹ واحدی روبرو شد. بازار آغازی هیجانی و مثبت داشت، ولی لمس سطوح مقاومتی در بسیاری از نماد‌های بازار، رفتار هیجانی برخی از سهامداران و فروش سنگین آن‌ها را به دنبال داشت.

استمرار ورود سنگین نقدینگی و حضور حداکثری مردم در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، مانع از بروز هر گونه اصلاح و برگشت بازار گردیده و به رونق روزافزون بورس تهران منجر شده است.

اشتهای سیری ناپذیر خرید در بین فعالان بازار همچنان ادامه دارد و اکثر فروشنده ها، ناتوان از خرید و جایگزینی سهام به قیمت قبلی می‌باشند.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۴۰,۱۹۹ واحد / میزان تغییر ۱۳۱۸ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۶,۰۰۶,۵۵۷ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۷,۸۶۷ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۱۰.۲۲۴ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
اخابر ۵۲۶ واحد مثبت/ وبملت ۴۶۶ واحد مثبت/ رمپنا ۴۴۱ واحد مثبت/ حکشتی ۲۶۹ واحد مثبت/ شتران ۲۰۵ واحد مثبت/ وتجارت ۱۷۲ واحد مثبت/ فولاد ۱۶۶ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۲.۷ میلیارد سهم/ وبصادر ۹۰۸.۶ میلیون سهم/ ذوب ۷۳۶.۴ میلیون سهم/ خساپا ۵۹۵ میلیون سهم/ خپارس ۴۶۹.۳ میلیون سهم
سهم

ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز

شاخص کل بورس تهران امروز با ثبت رشد ۱۳۱۸ واحدی (معادل ۰.۳ درصد) از مرز ۴۴۰ هزار عبور کرد و در نقطه ۴۴۰ هزار و ۱۹۹ واحد ایستاد. این اتفاق در حالی رخ داد که شاهد افت چهار هزار واحدی این نماگر از سقف روزانه بودیم.

در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۴۶۶۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، افزایش قابل توجهی داشت.

در ضمن خالص تغییر مالکیت از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها در حدود ۶۶ میلیارد تومان بود.


اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) وبشهر، وملل، کاسپین و شغدیر در کنفرانس‌های خود به نکات مثبتی در خصوص وضعیت شرکت اشاره کرده اند.

۲) هلدینگ فارس از محل سود انباشته افزایش سرمایه ۵۷ درصد می‌دهد.

۳) خط تمام رباتیک سیتم تعویض دنده کابلی برای گیربکس دستی با ظرفیت ۳۰۰۰ دستگاه در روز با حضور مدیرعامل ایرانخودرو در شرکت یوره پارت افتتاح شد.

۴) عربستان و روسیه به توافق رسیده اند تا جلسه فوق العاده در خصوص نفت برگزار کنند. ایران می‌گوید به شرطی جلسه برگزار شود که تولید کاهش یابد. عربستان گفته ۱ میلیون بشکه از تولید می‌کاهد.

۵) در چین، ۱۸ پالایشگاه اصلی تبدیل نفت به فرآورده را متوقف کرده اند. این یعنی کاهش تولید ۳ میلیون تنی فرآورده‌های نفتی.

۶) بیش از ۲۰۰۰ نفر در چین روزانه به کرونا مبتلا می‌شوند. این آمار در آمریکا به ۱۱ نفر رسید. بهداشت جهانی گفته، شیوع ویروس بیرون از چین بسیار کند است و تمرکز را در داخل چین باید گذاشت.

۷) شاخص بخش تولیدی Markit PMI ایالات متحده در ارزیابی نهایی ماه ژانویه که پیش بینی می‌شد عدد ۵۱.۷ را نشان دهد به عدد ۵۱.۹ رسید. دوره قبل عدد ۵۱.۷ بوده است.

۸) ورق گرم مبارکه روز گذشته بر اساس نوع بین ۵۶ میلیون ریال تا ۶۳ میلیون ریال معامله شد. محصول جم پیلن هم در آستانه ۱۲۰ میلیون ریالی شدن است. PVC هم با قیمت مناسبی معامله می‌شود.

۹) گروه صنعتی مینو با هدف تولید روغن مصرفی مورد نیاز در شرکت‌های تولیدی این گروه و تولید انواع روغن با هدف فروش، کارخانه تولید روغن متعلق به شرکت پرتو دانه خزر (سهامی خاص) در بهشهر، به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال به ظرفیت روزانه ۴۰۰ تن انواع روغن را خریداری کرد.

۱۰) «سهرمز» توانسته ۴۰ هزار تن محصول خود را راهی آفریقا کند.

۱۱) قطعی گاز پتروشیمی‌ها تمام شد! مبین می‌گوید گاز را وصل کردیم، شیراز می‌گوید در این مدت اورهال کردیم.

۱۲) سینوپک، بزرگترین پالایشگاه آسیا، به علت سرعت گسترش و انتقال ویروس کرونا تولید این ماه خود را ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

۱۳) تاپیکو در مزایده واگذاری ۱۱.۵۷ درصد سهام شرکت پتروشیمی تبریز به نرخ ۳۹۷ میلیارد تومان برنده شد.

۱۴) کوشنر قصد دارد روز پنجشنبه در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به ارائه طرح سازش آمریکا بپردازد. همان معامله قرن!

۱۵) سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید در صورتی که اروپایی‌ها بحث بردن پرونده را به شورای امنیت صورت دهند اقدامات دیگری را در دستورکار داریم که از آن جمله می‌تواند خروج از NPT باشد؛ هنوز کسی در نظام به این جمع‌بندی نرسیده، ولی به عنوان گزینه مطرح است.

۱۶) وزیر امور خارجه فرانسه از ایران خواست دو شهروند فرانسوی را که از ژوئن سال گذشته در ایران در زندان به سر می‌برند آزاد کند.

۱۷) ژاپن کیت تشخیص سریع ویروس کرونا را می‌سازد.

۱۸) رمانده قرارگاه عمار می‌گوید امریکا می‌خواهد کاری کند که ایران از برجام خارج شود تا با ارجاع پرونده ما به شورای امنیت ملی ایران را ناقص قرارداد‌های بین المللی معرفی کند.

۱۹) قیمت خودرو در بازار آزاد به شکل غیر قابل باوری در حال افزایش است!
۲۰) در آمریکا تولید گاز از مصرف پیشی گرفته و قیمت گاز جهانی نزولی شده است.

۲۱) بانک‌های کشور اخیرا پیگیر افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی هستند، موضوعی که شورای پول و اعتبار باید آن را تصویب کند. این مساله احتمالا مورد تایید بانک مرکزی باشد، چون کارمزد‌ها مربوط به دوران دلار ۱۰۰۰ تومانی است.

۲۲) دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از تصمیم امروز شورای پول و اعتبار درباره حمایت از تولیدکنندگان و پرداخت ۵ درصد اصل و سود بدهی و یکسال تنفس و تقسیط حداکثر ۵ ساله بدهی خبر داد. ­

۲۳) طرح گواهی اعتبار مولد (گام) امروز با مشارکت شبکه بانکی و بانک‌های ملی ایران، صادرات، ملت و تجارت، با ظرفیت اولیه ۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار، آغاز شد و این اعتبارات به تدریج از طریق بانک‌ها در اختیار واحد‌های تولیدی فعال کشور قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی بازار چهارشنبه ۱۶ بهمن ۹۸

با ادامه تزریق نقدینگی به بدن بورس تهران با ورود صد‌ها هزار سرمایه گذار جدید، هیجان مثبت و رونق روزافزون در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هچنان ادامه دارد و طبف کثیری از صاحبان سرمایه و نقدینگی، برای تبدیل ریال‌های خویش به برگه‌های سهام شرکت‌ها به بازار سهام تهران هجوم آورده‌اند.

مردم دغدغده شدیدی از نگهداری پول ملی دارند و هر که سعی دارد دارایی‌های پولی خود را در اسرع وقت به انواع و اقسام دارایی‌های سرمایه‌ای بالاخص اوراق سهام شرکت‌ها تبدیل سازد. تا از آفت افت ارزش پول ملی در امان باشد.

و، اما هر چند که به زعم بسیاری از افراد و کارشناسان، قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها اشباع شده، ولی هنوز هم سهام ارزنده و زیر قیمت (زیر ارزش ذاتی واقع شده) بسیاری در بازار یافت میشود که استعداد افزایش قیمت بیشتر را دارند. بطور مثال و بعنوان نمونه، نمادهایی، چون کگل، کاوه، شپنا، وتجارت، وبصادر و... از این جمله اند که از قافله رشد شدید بازار جا مانده اند و بازدهی یکساله آن‌ها حتی کمتر از ۴۵ درصد است این در حالیست که میانگین بازدهی بازار طی یکسال اخیر بیش از ۲۰۰ درصد و از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از ۱۴۵ درصد است.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۸۸درصدی مبلغ فروش به ثبت رسید؛

کاهش نرخ ۸درصدی پلی پروپیلن "جم پیلن"

رشد ۸۸درصدی مبلغ فروش به ثبت رسید؛

کاهش نرخ ۸درصدی پلی پروپیلن "جم پیلن"

ارسال نظر