بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

حرکت قابل قبول بورس در بین التعطیلین!

خالص ارزش معاملات خرد 98/11/23 (بورس و فرابورس) امروز 4858 میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل 21 درصد افت داشت و با توجه به یک روز بین تعطیلی، عدد خوبی محسوب می شود.
کد خبر : ۲۰۹۶۶۵

به گزارش بورس نیوز، با ادامه جریان ورود پول به فضای معاملات در بورس تهران و استقبال گرم مردم از این بخش از فعالیتهای اقتصادی، تنور معاملات روزبروز گرمتر و گرمتر میشود و بر رونق بازار می افزاید. اینک بورس تهران به بازاری شناخته شده و مورد توجه اکثر مردم و صاحبان سرمایه قرار گرفته و پول های درشتی وارد فضای معاملات میشوند.
ناگفته نماند که این پول ها عمدتا با هدف تغییر منشاء ، وارد بازار سهام شده اند و این روند همچنان تداوم دارد. انتظار می رود با ادامه سختگیری های بیشتر دولت در سال آینده، شدت بیشتری نیز گیرد. چرا که هر گونه انتقال و گردش پول، به دقت از سوی سیستم بانکی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رهگیری میشود و عده ای خاص که نقدینگی های نجومی دارند، از رهگیری و تعقیب و کشف منشاء پول های خود توسط دولت و نظام بانکی نگرانند!
لذا به رغم نزدیکی به موعد برگزاری انتخابات مجلس، نماگرهای بازار امروز نه‌تنها شروع اصلاحی و کاهشی نداشت، بلکه با شیب تند و تیزی در حال افزایش و رکوردشکنی مجدد بود و شاخص کل سقف جدیدی را لمس کرد و صدرنشین ارتفاع بلند 459.079 واحدی شد.


اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت ها در نمادهایی چون «کگل»، «اخابر»، «پارس»، «فملی» و «کچاد»، «وغدیر» و «وبملت» با رشد حدود 11927 واحدی روبرو شد. بازار با دوری از شایعات مطرح شده در روز کاری قبل (شایعه استعفای رییس جمهور) و همچنین بهبود نرخ در بازارهای جهانی و رشد نرخ ارز در بازار داخل، مجددا به مدار صعود بازگشت و رکورد جدیدی را نیز ثبت کرد.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 459,079 واحد / میزان تغییر 11927 واحد مثبت/ ارزش بازار 16,692,370 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 37,839 میلیارد ریال/ حجم معاملات 6.994 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
کگل 510 واحد مثبت/ اخابر 498 واحد مثبت/ پارس 450 واحد مثبت/ فملی 432 واحد مثبت/ کچاد 421 واحد مثبت/ وغدیر 407 واحد مثبت/ وبملت 390 واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 1.9 میلیارد سهم/ وبصادر 451.1 میلیون سهم/ خساپا 247 میلیون سهم/ وپارس(2) 200 میلیون سهم/ فولاد 178.5 میلیون سهم

گزارش جامع بازار امروز
جمع معاملات امروز 54,602 میلیارد ریال بود که %90 درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر 11,928 واحد مثبت به 459,080 رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار 3,313 میلیارد ریال مثبت بود.
خالص ارزش معاملات خرد 98/11/23 (بورس و فرابورس) امروز 4858 میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل 21 درصد افت داشت و با توجه به یک روز بین تعطیلی، عدد خوبی محسوب می شود.

بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): گروه سرمایه_گذاری، صنعت اهن و فولاد و نماد كگل

بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): آهن و فولاد و «هاي وب»

بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: تصميم و كوير

نمادها با معامله عمده: «شلرد» «سپ» «واتي» «ميدكو» «تاصيكو»


اهم اخبار و تحولات روزانه
1)علی‌آبادی مدیرعامل مپنا گفته در حوزه حفاری‌ پیشرفته کار گسترده‌ای در حال برنامه‌ریزی است و در این حوزه شرکت مپنا از تمامی امکانات خود استفاده می‌کند و ما حفاری اولین چاه میدان پارسی را شروع کردیم.

2) معاون وزیر نفت از افتتاح حجم قابل توجهی از پروژه‌های طرح توسعه پالایشگاه اصفهان در ابتدای سال آینده خبر داد و گفت با تمرکز روی پروژه‌های توسعه‌ای پالایشگاهی بندرعباس و تهران، این دو طرح نیز در حال تکمیل است.

3) دبیرکل کانون کارگزاران بورس ضمن رد شایعه مخالفت کمیته فقهی سازمان بورس با قراردادهای خرید اعتباری گفت پیش‌ فرض‌های عقد شرعی خرید اعتباری تغییر خواهد کرد.

4) به مناسبت 22 بهمن، مشعل اصلی پروژه گندله سازی شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد روشن شد. شركت صنعتی و معدنی توسعه فراگير سناباد از شرکت های تابعه فولاد خوزستان، يكی از بزرگ ترين مجموعه های معدنی در منطقه سنگان است که با توليد سالانه ۲.۵ ميليون تُن كنسانتره و ۲.۵ میلیون تن گندله فعالیت می کند. در سال آینده این شرکت در 80درصد ظرفیت فعال خواهد بود.

5) با بازگشت چینی ها به بازار قیمت سنگ آهن، فولاد، مس، روی و ونفت مثبت و طلا منفی شد. در این میان کمترین افت را سنگ آهن داشته که با مثبت شدن بازار عملا به دوران قبل از کرونا بازگشت. فولاد تنها 20دلار افت داشته اما مس که 5750 دلار رسید و بخش مهمی از افت را جبران کرد.

6) دولت چين در كنار تزريق ١٧٤ ميليارد دلار نقدينگى به بازار خود جهت حمايت سازى اقتصاد در برابر شيوع ويروس كرونا ، تصميم دارد ١٢٢ ميليارد دلار از بدهيهاى دولتى را نيز به صورت اوراق قرضه به فروش بگذارد!

7) شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در نظر دارد تمام سهام تحت تملک خود در شرکت گهر انرژی سیرجان به میزان 24.5 درصد

را به قیمت تمام شده دفتری هزار و 102 میلیارد و 500 میلیون ریال به شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه واگذار نماید.

8) مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران؛ فروش فملی تا پایان سال از 19700 میلیارد تومان عبور می کند! کاهش 511 دلاری بهای تمام‌شده کاتد و 249 دلاری مس محتوی معدنی در سال جاری...

9) پاول می گوید تزريق سرمايه در بازار استقراض REPO و خريد اوراق قرضه خزانه دارى كه انجام داديم ، اهداف مطلوب ما در به جريان انداختن گردش نقدينگى را تا امروز با موفقيت اجرا كرده است! فدرال رزرو مصمم است كه در شرايط مورد نياز و در صورت لزوم از هر نوع ابزارى براى كنترل بازار استفاده كند!

10) پیروزی برنی سندرز، سناتور چپگرا در رقابت های درون حزبی دموکرات ها در ایالت نیوهمپشایر اعلام شد.

11) ارتش سوریه اعلام کرد که به حملات نظامیان ترکیه در شمال غربی این کشور پاسخ خواهد داد. اردوغان نیز گفته فردا تصمیم خود را درباره ادلب اعلام می‌کنیم و سوریه تاوان سنگینی می دهد.

12) مشاور رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که نیروهای این کشور در حال حاضر از عراق عقب‌نشینی نمی‌کنند و واشنگتن خبر عقب‌نشینی را تایید نکرده است.

13) دولتی ها استعفا را تکذیب کردند. سخنگوی دولت می گوید : دولت تدبیر و امید تحت ریاست رییس جمهور تا دوازدهم مرداد ١۴٠٠ در خدمت ملت پای پیمان خود خواهد ایستاد.

14) وزیر اقتصاد می گوید اگر فردی پس‌اندازی دارد و قصد دارد آن را از مجرای راکد به مجرای فعال تبدیل کند، مجرای آن بازار سرمایه است. در دو سال اخیر تمرکز روی ETFها بیشتر شده برای این‌که مقیاس‌ها به سمت توده مردم برده شود.

15) در هر عرضه اولیه نسبت به عرضه اولیه قبلی 100هزار کد افزوده می شود. در سه هفته اخیر 200هزار کد جدید وارد شده اند!

16) آخرین فرصت ایران برای پذیرش وضع لوایح چهارگانه FATF پایان بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد، همتی که متوجه شده FATF در مجمع تصویب نمی شود و مسکوت می ماند گفته رئیس بانک مرکزی گفت بودن و نبودن FATF تاثیر زیادی در اقتصاد ما ندارد!

17) فرانسته می گوید پرتاب ماهواره توسط ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است!

18) اعلام آمادگی آمریکا برای تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران.

19) پتروشیمی بوشهر بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور از لحاظ حجم تولید و سرمایه گذاری آغاز به کار میکند. بخشی از سهام آن متعلق به مارون است.

20) بانک تجارت بیش از 100 میلیارد تومان از فروش بخشی از سهام خود در نماد ولیز سود شناسایی کرد و با آزادشدن پرتفوی این بانک که پیشتر توسط اداره دارایی قفل شده بود، مهیای فروش های سنگین و شناسایی سود غیر عملیاتی سنگین 10 هزار میلیارد تومانی است. یکی از سهامداران عمده وتجارت از حمایت همه جانبه و صف خرید شدن احتمالی این سهم در روز شنبه هفته آینده خبر داده است.

21) سخنگوی دولت ایران گفته تا سال۱۴۰۰هر خبری درباره استعفای رئیس جمهور را تکذیب می‌کنیم. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران خبر استعفای حسن روحانی را "شایعه" خوانده و آن را تکذیب کرده است. او در حاشیه جلسه امروز هیات دولت به خبرنگاران گفته: "قبلا نوشته ام که تا ۱۲مرداد۱۴۰۰ دولت در کنار مردم بوده و نگاه رو به جلو هم دارد." "ازین پس هم هر شایعه ای درباره استعفای رئیس جمهور را پیشاپیش تکذیب می‌کنیم."

22) رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو به دنبال متوازن کردن زنجیره تولید فولاد است، گفته: این سازمان برای رفع مشکل سنگ آهن به عنوان ماده اولیه فولادسازان، 400 هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی جدید تعریف کرده است. خداداد غریب پور در آیین افتتاح پایانه خدمات فنی شرکت چندوجهی فولاد لجستیک گفت: ایمیدرو در توسعه برنامه های خود با رویکرد استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، توسعه اکتشافات را در دستور کار قرار داده است.
غریب پور گفت: در این راستا با هدف تکمیل زنجیره های ارزش، کنسرسیوم اکتشاف متشکل از شرکت های بزرگ معدنی نیز تشکیل شده است. خوشختانه اعتبارات زیربنا در این سازمان 4 برابر شده است. و فصلی برای تامین زیرساخت های معادن کوچک تعریف کرده ایم.


پیش بینی بازار شنبه 26 بهمن 98
خوشبختانه ذائقه بازار و گرایش فعالان طی روزهای اخیر تغییر کرده و خریداران سراغ سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی (نظیر کگل، وتجارت، وبصادر، شپنا و...) رفته اند.
افزایش دانایی و بصیرت سهامداران را به فال نیک می گیریم و انتظار داریم روزبروز شاهد شفافیت و افزایش بینش سهامداران خرد و کلان بازار باشیم.
گفتنی است که از دو سال پیش تا کنون که بازار سهام بطور مدام و پیوسته( البته توام با نوسانات کم و محدود) رو به رشد بوده است، تا کنون هیچ مانع و رادعی بر سراه بورس تهران نبوده و قطار پر سرعت بورس به رکوردها و آمارهای خارق العاده ای دست یافته است که در تاریخ فعالیت این بخش از فعالیتهای اقتصادی، بی سابقه بوده است. بطوریکه میانگین بازدهی بازار از ابتدای شهریور 96 تا کنون به بیش از 500 درصد رسیده و مشارکت کنندگان بازار توانسته اند با پشت سر گذاشتن همه رقبای خود، فاصله زیاد و معناداری با بازارهای موازی( از جمله بازار طلا و ارز،بازار املاک و مستغلات و ...) پیدا کنند.

و اما تا چند روز آتی، موعد برگزاری انتخابات مجلس است و حدس و گمان ها از به قدرت رسیدن طیف اصولگراها و تسلط آنان بر مجلس، نگرانی های عدیده ای را در بین قشر روشنفکر و تحصیلکرده جامعه بودجود آورده است که انتظار می رود با هدایت و مدیریت جناح های سیاسی تندرو توسط مقام رهبری، از نگرانی های یاد شده در جامعه و فضای سیاسی کشور کاسته شود.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاری‌ها در «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» متمرکز شد؛

افزایش ۲۹ درصدی سرمایه‌گذاری "ونفت"

افزایش نرخ‌ها در سایه افت چشمگیر مقادیر فروش ثبت شد؛

"کچاد" به نوسانات نرخ‌های جهانی خندید

محاسبه سود و زیان حقوق دولتی این مس‌ساز؛

"فملی" و خبر ۳۰۰ میلیاردی

افزایش سرمایه ۱۰۸درصدی این معدنی به نفع سهامداران می‌شود؛

بارسنگین بر دوش سهامدار عمده "کگل"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۵
با سلام اقتصاد های پیشرفته بیشترین گردش پول را در بازارهای سرمایه دارند گردش نقدینگی اقتصادرا شکوفا ومردم را ثروتمند میکند به کارگزاریها مراجعه نمایید ببینید جه شور ونشاطی بر سرمایه گذاران خرد حاکم شده است پول ونقدینگی از مسکن وبانکها وارز وطلا باید خارج شود وبه بخش تولید وخدمات وبازار سرمایه سرازیر شود وقتی در آمد مردم وسطح رفاه افزایش یابد مردم نیاز به کمک معیشتی ندارندآمریکا واروپا به بازار سرمایه شان می بالند متاسفانه سرمایه داران ایران پولها را در بانکها ویا در مسکن محبوس ونا خواسته به دشمن کمک میکنند