بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

رشد شاخص سهام متاثر از دو مساله

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رشد شاخص سهام در بورس از دو مساله تاثیر می‌گیرد؛ یکی سود شرکت‌ها و دیگری دارایی شرکت‌ها است.
کد خبر : ۲۰۹۶۶۷

رشد شاخص سهام متاثر از دو مساله


به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی درخصوص رشد شاخص بورس اظهار کرد: اگرچه روند رو به رشد بازار سرمایه علامت مثبتی در اقتصاد کشور بوده، اما علت اصلی افزایش شاخص سهام در هفته‌های گذشته، تغییر قیمت دارایی‌های شرکت‌های بورسی است.

وی افزود: رشد شاخص سهام در بورس از دو مساله تاثیر می‌گیرد؛ یکی سود شرکت‌ها و دیگری دارایی شرکت‌ها است.

نماینده مردم کرمان در خانه ملت خاطرنشان کرد: در گذشته دلار حدود ۴۰۰۰ تومان بود، اما درحال حاضر وارد کانال ۱۳ هزار تومان شده، در شرایط موجود ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری نسبت به سال‌های گذشته ۳ برابر شده و از آنجا که قیمت دارایی پایه شرکت‌ها به واسطه تغییر نرخ ارز بیشتر شد، قیمت سهام نیز رشد کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: سودآوری شرکت‌ها نقش کمی در رشد شاخص بورس در شرایط فعلی دارد. البته سودآوری شرکت‌ها از اصول مهم در نظام اقتصادی بوده، اما رشد شاخص سهام به واسطه افزایش تغییر قیمت دارایی‌ها پس از مدتی متوقف می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این مسائل با عنوان یک مثال گفت: در زمانی که دلار ۴۰۰۰ تومان بود به طور مثال موبایل ۱۰۰ دلاری ۴۰۰ هزار تومان می‌شد، اما اکنون با دلار ۱۲ هزار تومانی قیمت آن به یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش یافته، اما باید به این نکته توجه کرد که قیمت آن حدودا بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تومان نمی‌شود، زیرا نرخ ارز در ۱۲ هزار تومان تقریبا ثابت شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر