بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز، نیم نگاهی دارد به خط قرمز در پرونده خودرویی ها
کد خبر : ۲۰۹۶۶۸

به گزارش بورس نیوز، رییس کل گمرک اعلام کرده اند در شرایط تحریم، صادرات ایران ۴ برابر واردات شده! فقط کاش این بزرگوار این نکته را هم قید می کردند که این رشد صادرات به چه قیمتی حاصل شده؛ بررسی ها نشان می دهد اکثر صنایع مادر از جمله فولاد و سیمان و... در بازارهای صادراتی چوب حراج برمحصولات خود زده اند تا صادر کنند. در بعضی صنایع صادرات با قیمت کمتر از نرخ های جهانی آنقدر پر رونق بوده که بازار داخل با کمبود مواجه شده و صنایع پایین دستی، در آستانه بحران قرار دارند و صد البته صادرات با این شرایط اگرچه برای تامین نقدینگی و ارزآوری گام موثری است؛ ولی اینقدر ها هم افتخار و بالیدن ندارد.

 

خط قرمز در پرونده خودرویی ها

گویا پرونده بررسی مفاسد خودروسازان به نقطه حساسی رسیده و در فساد این شرکت ها نام کسانی به میان آمده که عضو سابق تحقیق و تفحص از خودروسازان گفته گزارش خود را فقط به مقام معظم رهبری ارایه می کند! هر چه هست بازار خودرو این روزها آشفته است و قیمت ها هر روز بالاتر می رود. دو سال پیش، پراید ۴۰ میلیونی توهمی خنده دار بود و امروز پراید ۴۰ میلیونی، آرزویی دست نیافتنی!
البته بازار خودروهای صنعتی و کشاورزی هم وضعیت بهتری ندارد و تراکتور برای کشاورزان ۱۰۰ تا ۱۳۵ میلیون تومان آب می خورد. اکثر کشاورزان توان پرداخت چنین مبالغی ندارند و به نظر می رسد با همین فرمان پیش برویم دوباره کشاورزان باید یا گاوآهن استفاده کنند یا زیر بار سلطه ارباب ها و آقازاده بروند.

وعده ای همراه با لرزش چند ریشتری
رییس سازمان غذا و دارو هم گفته دارو در سال ۹۹ گران نخواهد شد! امیدواریم این وعده، از جنس وعده هایی که لرزه بر تن مردم میندازد، نباشد.
گویا بعد از حذف ارز دولتی شکر، حذف ارز دولتی واردات روغن خام کلید خورده و با این شرایط، نمی توان به وعده های مدیران دارویی در مورد عدم افزایش قیمت ها دل خوش کرد.

اتحادی که جسارت زا بود

سیمانی ها درخواست افزایش نرخ را به وزیر صمت داده اند، شنیده ها حاکی از درخواست افزایش نرخ ۴۰ درصدی سیمان است؛ ولی اینکه وزیر با چه میزان افزایش نرخ موافقت کند، مشخص نیست. نکته اینجا است که سیمانی ها چند سالی خودشان با هم رقابت داشتند و قیمتسیمان نه فقط افزایش نداشت، بلکه در ارائه تخفیف بیشتر هم با هم کورس گذاشته بودند. اما گویا این صنعت این روزها اتحاد بیشتری دارد و همین اتحاد، جسارت ارایه دومین درخواست افزایش نرخ در یک سال را به سیمانی ها داده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر