بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید شد:

کاهش رشد معدنی‌ها و موانع صادرات

رئیس اتحادیه صادرکننده فرآورده‌های سرب و روی ایران گفت: معدنی‌ها و فلزی‌ها را نمی‌توان جایگزین نفت کرد، رقم صادرات مواد معدنی با نفت و گاز قابل قیاس نیست.
کد خبر : ۲۱۰۳۰۲

کاهش رشد معدنی‌ها و موانع صادرات

حسن حسینقلی رییس اتحادیه صادرکننده فرآورده های سرب و روی ایران در رابطه با رشد پایین گروه‌های فلزی نسبت به سایر گروه‌ها به بورس نیوز گفت: با توجه به موانع ایجاد شده در مورد صادرات، شرکت های این گروه رشد چندانی نکرده اند. صادرات محصولات معدنی با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و... مواجه بوده و سودآوری و به تبع آن قیمت سهام معدنی‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است و از آنجایی که این موانع برای فولادی‌ها وجود ندارد، آن گروه رشد مناسبی را در بورس تجربه کرده اند.

وی در ادامه افزود: در ابتدای سال ۹۷ که قیمت سرب و روی بالا بود و هر تن فلز «روی» ۳۷۵۰ دلار قیمت داشت، مانع از صادرات آن‌ شدند و در حال حاضر هم قیمت ها به شدت کاهش یافته و «روی» به ۲۱۵۰ دلار رسیده است. در بورس فلزات لندن ۵۰ هزار تن ذخیره شمش وجود دارد، در کارخانه‌های روی ایران نیز ۶۰ هزار تن شمش روی وجود دارد و این نشان از مشکل فروش، صادرات و اخذ مجوز و... دارد و با این مشکلات، قیمت سهم ها نیز با افت مواجه خواهند شد. 

رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در ادامه اظهار کرد: برخی اشخاص شعار‌هایی برای گمراه کردن می‌دهند و فکر می‌کنند معدنی‌ها و فلزی‌ها می‌توانند جایگزین نفت شوند، حال آنکه رقم صادرات مواد معدنی با صادرات نفت و گاز قابل قیاس نیست. زمانی در این مملکت ۹۰ میلیارد دلار صادرات نفتی وجود داشت و صادرات مواد معدنی ۵ میلیارد دلاربود. ضمن اینکه نفت یک اقتصاد بزرگ با گردش مالی عظیم بوده و به راحتی برداشت می‌شود، اما مواد معدنی باید اکتشاف، استخراج و سپس برای فرآوری به کارخانه منتقل شود. علاوه بر این معدنی ها با مشکلاتی همچون عوارض، اخذ مجوز، حقوق دولتی چند برابر، مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی، بیمه، مالیات و ۲۶ ارگان و نهاد که نظارت می‌کنند مواجه هستند!

حسینقلی اظهار کرد: بکار بردن عبارت «خام فروشی» برای محصولات صادراتی معدنی ها صحیح نیست. صنعت سرب و روی محصول خام صادر نمی کند. آنچه روانه بازارهای صادراتی می شود، کنسانتره است و بر اساس تعریف قانون رفع موانع تولید، «کنسانتره» مواد خام نیست اما؛ به این مهم توجهی نشد و در نهایت برای صادرات معدنی ها، عوارض تعیین شد.
نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفتگو اظهار کرد: در شرایط فعلی با توجه به تحریم صادرات نفت، باید در داخل عرضه نفت آزاد شود و مثلا اعلام کنند اگر شخصی اقدام به تاسیس پالایشگاه کند، تا ۲۰ سال نفت خام با شرایط خاص در اختیارش قرار خواهد گرفت. با این شرایط خواهیم دید که پالایشگاه و پتروشیمی احداث خواهد شد و تحریم ها بی اثر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ کشور در اطراف اراضی جغرافیایی ما وجود دارد که بالای ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارند. بهترین اقدام ممکن در این شرایط استفاده از این فرصت برای تولید و صادرات سوخت، گاز، برق، آلومینیوم و... به کشورهای اطراف است. اگرچه در ۴۰ سال گذشته، همواره با مشکلاتی مانند جنگ تحمیلی و تحریم ها و فشارهای دشمنان، دست به گریبان بوده ایم؛ ولی نباید اهداف اصلی و بلندمدت مان را به دست فراموشی بسپاریم. قطعا با تقویت بخش معدن و صنایع معدنی می توان از بار فشارها کاست؛ اما معتقدم جایگزین کردن صنعت معدنی بجای نفت، امکانپذیر نیست.

 

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

صادرات "آلومینیوم خام" نیازمند بازنگری شد

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

صادرات "آلومینیوم خام" نیازمند بازنگری شد

ارسال نظر