بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد:

کرونا و سرمایه گذاران ریسک گریز!

میانگین ارزش معاملات روزانه سهام از ۶ هزار میلیارد تومان، که معادل ۳/ ۰ درصد کل نقدینگی کشور می باشد، عبور کرده است.
کد خبر : ۲۱۰۵۶۱

به گزارش بورس نیوز، در بازارهای جهانی نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا بیشتر شده است و از رغبت سرمایه گذاران به دارایی های ریسکی کاسته است که در پی آن شاخص های سهام اروپا و آتی آمریکا کاهشی شده اند.

علاوه بر این اخبار منتشر شده حاکی از این است که موارد ابتلا به ویروس کرونا در خارج از چین بیشتر شده و تعداد شرکت هایی که تحت تاثیر پیامدهای منفی ویروس کرونا قرار گرفته اند نیز در حال افزایش است. در پی این جریانات ریسک گریزی، اونس طلای جهانی و دلار و اوراق و خزانه داری در آمریکا با اقبال مواجه شده است. بطوریکه قیمت اونس طلای جهانی با ۳ درصدی قیمت نسبت به هفته قبل، از ۱۶۰۰ دلار هم عبور کرد و به بالاترین سطح قیمتی هفت سال اخیر رسید. جالب اینکه ین ژاپن که معمولا در حکم دارایی کم ریسک در شرایط ریسک گریزی، مورد توجه ریسک گریزان قرار می گرفت. اما این بار به دلیل داده های اقتصادی ضعیف ژاپن و جریانات نقدینگی پایان سال مالی این کشور با کاهش همراه شده است.
اما قیمت نفت خام برنت در حال ثبت طولانی ترین دوره در بیش از یک سال گذشته است. چرا که تحریم های آمریکا، علیه تولیدکنندگان بزرگ نفت همانند ایران و روسیه و ونزوئلا، و افزایش درگیری ها در لیبی، باعث نگرانی سرمایه گذاران بازار نفت از کاهش عرضه نفت خام در بازارهای جهانی شده است. قیمت نفت برنت با رشد بیش از ۵ درصدی، نسبت به هفته قبل همراه بوده است. این در حالی است که قیمت کامودیتی ها به غیر از سرب، نسبت به هفته قبل نزولی بوده است.

کرونا و سرمایه گذاران ریسک گریز!

کرونا و سرمایه گذاران ریسک گریز!
اما در بازارهای داخلی همچنان حجم نقدینگی وارد شده به بازارها از یک طرف و چشم انداز افزایشی نرخ تورم سال آینده از طرف دیگر، امکان اصلاح را به هیچ یک از آنها نمی دهد به طوریکه در بازارهای کالایی شاهد رقابت نفس گیر در برخی اقلام همچون محصولات فلزی هستیم و در بازار سرمایه هم با وجود رشد ۱۶۷ درصدی شاخص از ابتدای امسال، همچنان شاهد رشد آن و نزدیک شدن به عدد ۵۰۰ هزار هستیم و این در حالیست که با عبور نسبت pe از عدد ۱۰، نشانه هایی از در پیش بودن مقاومت هایی در نزدیکی این عدد در نمودار مشهود است که باید دید شرایط حاکم بر بازار مجالی برای اصلاح می دهد یا نه. چراکه میانگین ارزش معاملات روزانه سهام از ۶ هزار میلیارد تومان، که معادل ۳/ ۰ درصد کل نقدینگی کشور می باشد، عبور کرده است و تعداد کدهای جدید و افرادی که تازه به این جرگه می پیوندد روز به روز در حال افزایش است.

کرونا و سرمایه گذاران ریسک گریز!

قوی ترین و ضعیف ترین عملکردهای هفته پایانی بهمن ۹۸

کرونا و سرمایه گذاران ریسک گریز!

کرونا و سرمایه گذاران ریسک گریز!
کاری از محمدرضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
ارسال نظر