بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

رشد چشمگیر ارتش بورس بازان

شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، فولاد، کگل، تاپیکو و کچاد و وبملت، با رشد حدود ۱۴۷۷۸ واحدی روبرو شد.
کد خبر : ۲۱۱۰۹۵

 

به گزارش بورس نیوز، هجوم مردم از هر طبقه و قشری به بورس تهران و کارگزاری‌ها برای جا نماندن از ثروت بیکرانی که در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی در حال توزیع و تکثیر است، به اوج خود رسیده و میلیون‌ها نفر از مردم ایران در حال خرید سهام و تشکیل پرتفوی آراسته‌ای از سهام متنوع قابل معامله در بورس تهران هستند.
افزایش افسارگسیخته نقدینگی در کشور و ورود بخش عمده‌ای از پول‌های تازه به بازار سهام از یکسو و به‌دنبال آن افزایش تورم و رکود دیگر بازار‌های موازی سرمایه‌گذاری، سبب شده این روز‌ها صد‌ها هزار میلیارد تومان به فضای معاملات تزریق شود و قیمت‌ها با رشد سرسام آوری در سیر صعودی و مدار رشد باشند.
به‌طوری‌که همزمان با ثبت رکورد جدید در کارنامه عملکرد بهمن‌ماه بورس، صدور کد‌های معاملاتی نیز رکوردشکن بود.
بر این اساس در ماه گذشته شاهد صدور ۱۵۴هزار کد جدید در بازار سرمایه بودیم. به این ترتیب از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن‌ماه ۶۵۰هزار نفر سهامدار جدید به ارتش بورس‌بازان اضافه شدند و در مجموع تعداد سهامداران بازار سرمایه به ۱۱میلیون و ۴۹۲هزار نفر رسیده است. این در حالی است که با اپیدمی شدن بورس در ماه جاری، انتظار می‌رود بیش از ۳۰۰ هزار سهامدار جدید نیز تا شب عید به جرگه سهامداران بازار سرمایه بپیوندند.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، فولاد، کگل، تاپیکو و کچاد و وبملت، با رشد حدود ۱۴۷۷۸ واحدی روبرو شد. بازار در حال انعکاس انتظارات تورمی است و علیرغم ترس در بازار‌های جهانی، نرخ ارز به تنها دلیل رشد بازار تبدیل شده است.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۵۱۸,۵۱۳ واحد / میزان تغییر ۱۴۷۷۸ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۸,۸۶۷,۰۲۳ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۵۲,۹۱۴ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۸.۱۶۰ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فارس ۳۴۳۴ واحد مثبت/ فولاد ۱۰۹۶ واحد مثبت/ کگل ۵۳۸ واحد مثبت/ تاپیکو ۴۷۴ واحد مثبت/ کچاد ۴۴۳ واحد مثبت/ وبملت ۴۳۰ واحد مثبت/ پارس ۳۶۳ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۴ میلیارد سهم/ وبصادر ۷۸۹.۱ میلیون سهم/ ذوب ۳۷۶.۶ میلیون سهم/ فولاد ۳۷۱.۹ میلیون سهم/ خساپا ۲۷۱.۱ میلیون سهم

خالص خرید حقیقی‌ها
خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۰۶ (بورس و فرابورس) امروز ۶۸۲۸ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۷ درصد افزایش داشت.
رشد چشمگیر ارتش بورس بازان تحت تاثیر اپیدمی بورس بازی
اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) دانشمندان آمریکایی ادعا می‌کنند که شرکت مهندسی ژنتیک ایالت تگزاس موفق به کشف واکسن ویروس کرونا شده است.
۲) وارن بافت مدیرعامل برکشایر هاثوى می‌گوید در ریزشهاى فعلى بازار ترجیح میدهد سهم هاى ارزشمند را بخرد! وارن بافت میگوید اقتصاد امریکا همچنان قدرتمند است. اما این قدرت کمى ملایمتر از چیزى ست که شش ماه پیش بود.
۳) یک مقام پزشکی در بیمارستان مسیح دانشوری گفت، همکارانم کیت تشخیصی کروناویروس جدید (COVID-۱۹) را شبیه‌سازی کردند و با آن در حال شناسایی این بیماری هستند.
۴) رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفته قرنطینه تهران به هیچ وجه موضوعیت و صحت ندارد. از امروز ۲۲ مرکز به عنوان درمانگاه اختصاصی کروناویروس جدید (COVID-۱۹) در سطح شهر تهران دایر خواهد شد.
۵) یک بازرگان عراقی گفته همانقدر که از دست دادن بازار عراق برای ایران مشکل است، جایگزین کردن فولاد ایران با محصولات دیگر کشور‌ها نیز برای بازرگانان عراقی دشوار است.
۶) در قم ۲۱ نفر که به کرونا مبتلا بودند پس از بهبودی ترخیص شده اند. رئیس بیمارستان مسیح دانشوری هم گفته از مبتلایان به کرونا در این بیمارستان همکنون ۵۰ درصدشان بهبود کامل یافته و یا در حال بهبود هستند.
۷) یک مقام اماراتی گفته در مقابل ایران نه گزینه نظامی مناسب است نه برجام! همانطور که درگیری نظامی گزینه‌ای منطقی و عملی نیست، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نیز بسیار دور از دسترس است.
۸) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در نخستین دیدار رسمی خود از هند، این کشور را "یکی از شگفت‌انگیز‌ترین ملل در جهان" توصیف کرد.
۹) برخی آمار‌های اولیه نشان می‌دهد کرونا به نفع کرک اسپرد پالایشگاه‌ها شده است. علت این رویداد کاهش بیشتر قیمت نفت نسبت به فرآورده‌های نفتی است خصوصا که خبر‌ها مبنی بر عدم همکاری روسیه با اوپک و افزایش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای ذخائر نفت آمریکا، نفت را به شتاب بیشتری کاهش داده است.
۱۰) همتی می‌گوید در شرایط تحریمی کنونی، مخالف پیوستن به FATF هستم؛ اصلا در حال حاضر کاملا تحریم هستیم و تجارت ما بر اساس FATF نیست که ورود ایران به لیست سیاه FATF بخواهد برای ما مشکلی ایجاد کند؟!
۱۱) عرضه اولیه‌ها تا بعد از عادی شدن شرایط به تعویق افتاده است.
۱۲) همراه اول توانسته سهم بازار خود را افزایش دهد، این نشان می‌دهد سایر اپراتور‌ها ضعیف‌تر عمل کرده اند.
۱۳) رزمایش مشترک عربستان سعودی و آمری

کا با عنوان «مدافع دریا» در خلیج فارس آغاز شده است.
۱۴) دولت چین گفته افرادی که مبتلا به ویروس کرونا نیستند، تحت شرایط خاصی می‌توانند شهر ووهان را ترک کنند. بر این اساس ووهان از قرنطینه خارج شد.
۱۵) مرز‌های تجاری ایران با ترکیه، عراق و افغانستان باز شد.
۱۶) نخست وزیر ایتالیا کونته می‌گوید می‌توان پبش بینی کرد که کروناویروس تاثیر قوی بر اقتصاد ایتالیا داشته باشد. وزیر اقتصاد آلمان آلتمایر می‌گوید خیلی زود است تا میزان تاثیر کروناویروس بر اقتصاد آلمان را تخمین بزنیم.
۱۷) طى ٢٤ ساعت گذشته فقط ٤١٦ نفر در چین به کرونا مبتلا شده اند در حالی که پیشتر حداقل روزی ۱۰۰۰ نفر تا ۲۰۰۰ نفر مبتلا می‌شدند. آمار مبتلایان نسبت به بهبودی‌ها بسیار کمتر است.
۱۸) کاخ سفید به زودى تقاضاى بودجه اضطرارى یک میلیارد دلارى جهت مدیریت اثرات شیوع کرونا در امریکا را به کنگره ارسال خواهد کرد!
۱۹) پنج سرباز ترکیه در درگیری‌ها با ارتش بشار اسد و شبه نظامیان مورد حمایت روسیه کشته شدند. لیر در حال سقوط!
۲۰) مقام چینی در روسیه اعلام کرد محققان در چین واکسنی برای کرونا تولید کرده اند که در آزمایش‌های اولیه موثر عمل کرده است، اما برای قطعیت موضوع و تولید انبوه آزمایش‌های بیشتری لازم است.
۲۱) افزایش سرمایه‌ها از تجدید ارزیابی در حال تایید توسط حسابرسان، یکی پس از دیگری!
۲۲) در میان گزارش ماهانه ها، افزایش نرخ‌های فروش و تحقق فروش مقداری مناسب در عموم شرکت‌ها مورد توجه بازار قرار گرفته است. پرچمدار بانکی ها، ملت، گزارش ماهانه خوبی داد، پتروشیمی‌ها در مواجه با تحریم مقدار فروش خوبی داشتند، اثر رشد دلار هم در نرخ فروش شرکت‌های داخلی و صادراتی دیده شد.

پیش بینی بازار چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸
با سرازیر شدن صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران و هجوم مردم برای سرمایه گذاری در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، شاهد برتری مطلق تقاضا نسبت به عرضه‌های موجود هستیم و به اصطلاح، سهام در بازار کم است. حقوقی‌های بازار نیز هر چقدر اقدام به عرضه‌های متعدد و متکثر در هر نمادی می‌کنند، عطش سیری ناپذیر بازار فروکش نمی‌کند و خریداران چنان به جان بازار سهام افتاده اند که قیمت و ارزش بازار بیش از ۳۰۰ شرکت در بازار، به بیش از ۱۰ برابر ارزش روز دارایی‌های آن شرکت رسیده و تشکیل حباب در این نماد‌ها اظهر من الشمس است.
با اینهمه، شوق و هیجان خرید در بازار چنان بالا است که مهار آن از دست متولیان و مدیران سازمان و دولت خارج شده و هیچ چیز قابل کنترل نیست!.
البته این بدان معنا نیست که سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی (زیر ارزش ذاتی واقع شده) در بازار نداریم. بلکه بدان معنا است که سراغ هر سهمی به هر قیمتی نروید.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"نقدینگی" هیزم نرخ ارز

دربهمن ماه اتفاق افتاد؛

افزایش ارزش بازار بورس

ارسال نظر