بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بازارهای جهانی در سیطره کرونا

شتاب کاهش قیمت "روی" بیشتر از سایر فلزات بوده و با افت بیش از ۵ درصدی، به بیش از ۲ هزار دلار در هر تن نزول کرده است. نکته قابل توجه اینکه به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبارهای روی با رشد ۶۰ درصدی به نزدیک ۳۰۰ هزار تن رسیده که بالاترین سطح ۶ ماه اخیر است.
کد خبر : ۲۱۱۴۰۹

به گزارش بورس نیوز، در بازارهای جهانی اخبار مربوط به ویروس کرونا همچنان مهمترین محرک بازارهای مالی است. بر اساس گزارش رویترز، شیوع گسترده ویروس کرونا در مناطق مختلف جهان باعث افزایش ترس و نگرانی نسبت به همه گیری آن شده است. به همین دلیل بازارهای سهام در سراسر جهان، افت جدی داشته است. در این میان بازار سهام ژاپن نزدیک به ۴ درصد سقوط کرده است و در تازه ترین خبرها، مدارس این کشور هم به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس به مدت یک ماه تعطیل است. شاخص S&P 500 آمریکا هم ۴.۴ درصد منفی شده و کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور آمریکا در رابطه با ویروس کرونا هم نتوانسته آرامش را به بازارهای مالی این کشور بازگرداند و همه نگاه ها به شاخص GDP آمریکاست. اگر رشد اقتصادی آمریکا کمتر از ۲.۱ درصد باشد، جریانات ریسک گریزی را تشدید خواهد کرد.
از طرفی با وجود اینکه تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا در کره جنوبی و ایتالیا افزایش یافته، اما در همین حال آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان های خارج از هوبی چین کند شده است. این یعنی تلاش های دولت چین در مهار ویروس نتیجه داده است. به همین دلیل بازار سهام چین بخشی از افت های اخیر را جبران کرده است.
از طرفی دیگر، اکثر کشورهای جهان با جدیت تمام در حال مقابله با این ویروس هستند و ممکن است در عرض چند هفته موفق به کنترل آن شوند. با این حال برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند این وضعیت می تواند حتی بیش از ۶ ماه به اقتصاد جهانی آسیب بزند و انتظار می رود طی دو هفته آینده نشانه های اولیه از پیامدهای این ویروس مشخص شود. بطوریکه اگر تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا در پایان هفته آینده سیر نزولی به خود بگیرد، می توان گفت اقدامات دولت ها در مبارزه با این ویروس موثر بوده و بازارها می توانند به آرامش برسند. این در حالی است که ظاهرا وزارت بهداشت ژاپن و چند کشور دیگر از جمله چین و آمریکا، اعلام کرده اند که به زودی دارویی برای درمان این ویروس خانمان برانداز ارائه خواهند کرد. همین موضوع سبب افت اونس طلای جهانی از نزدیکی ۱۶۹۰ دلار (رکورد ۷ ساله) شده است.
در پی این شرایط، نفت با ریزش ۱۵ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بود و به محدوده ۵۰ دلار رسیده که در بازار رگرسیون صعودی خود است و بنا به گمانه زنی های اولیه، محدودیت های حاصل از ویروس کرونا ممکن است تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز، تقاضای جهانی را کاهش دهد و از طرفی تلاش عربستان برای کاهش ۶۰۰ هزار بشکه ای با مخالفت روسیه مواجه شده و به همین علت تا کنون نتوانسته سدی برای ریزش بهای نفت باشد.
در بازار کامودیتی ها، شتاب کاهش قیمت "روی" بیشتر از سایر فلزات بوده و با افت بیش از ۵ درصدی، به بیش از ۲ هزار دلار در هر تن نزول کرده است. نکته قابل توجه اینکه به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبارهای روی با رشد ۶۰ درصدی به نزدیک ۳۰۰ هزار تن رسیده که بالاترین سطح ۶ ماه اخیر است. اما در مورد آلومینیوم شاهد افت نزدیک به ۱۰ درصدی موجودی انبارها هستیم که خود مانع ریزش قیمت ها شده است. در این شرایط هیجانی حاکم بر بازار تنها نزدیک به ۲ درصد نسبت به هفته قبل، کاهش قیمت را در این فلز مشاهده می کنیم. از طرف دیگر، فلز سرخ هم با افزایش تقریبا ۳۵ درصدی در موجودی انبارها مواجه است که بالاترین سطح ۴ ماه گذشته بوده است. به همین دلیل مس هم با افت ۲.۳ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بوده است.

بازارهای جهانی در سیطره کرونا
در بازارهای داخلی شاهد جهش بیش از 12 درصدی در قیمت طلا هستیم که بیشتر از صعود تند 10 درصدی نرخ دلار بازار داخلی تاثیر پذیرفته تا رشد 1 درصدی نرخ اونس طلای جهانی.
اما در مورد شاخص کل بورس، با اینکه تمام عوامل تاثیر گذار جهانی با کاهش همراه بوده اند، اما رشد شتابان دلار از یک طرف و سنبه پر زورتر نقدینگی سیال در سطح جامعه، از طرف دیگر در کنار  وجود محدودیت ها و ضعف های ظرفیتی در سایر بازارها، باعث جهش نزدیک به ده درصدی در بازار سرمایه گردیده است. که البته جو تورم انتظاری حاکم بر بازار کالایی هم در رشد چشمگیر و رکورد شکنی های پی در پی شاخص بورس تاثیر بسزایی داشته است. به طوری که در طی دوره کوتا یک ماه و نیم گذشته شاهد صعود قیمت میلگرد از ۵ هزار تومان به بالای ۷ هزار تومان بودیم که این میزان از عطش تقاضا در بازارهای فلزی باعث گردید که وزارت صمت محدودیتهایی را در این بازار اعمال کند. به طوریکه قیمت پایه 83 درصد قیمت صادراتی با سقف رقابتی باز و میران عرضه هم حداقل 60 درصد تولید همه واحدهای تولیدی شمش تعیین گردید. البته باید توجه داشت که کسری عرضه داخلی بیلت در پی افزایش صادرات آن و نیز مشکلاتی همچون قطعی گاز واحدهای احیای مستقیم که باعث افت تولید فولادسازان در بهمن ماه شده است هم از دلایل ملتهب شدن بازار آهن بوده است. که شاهد تسری این عطش خرید از بورس کالا به بورس اوراق هم هستیم و شاخص کل در طی این هفته با قدرت تمام از مرز نیم میلیون واحد عبور کرد.

بازارهای جهانی در سیطره کرونا

قوی ترین و ضعیف ترین عملکرد هفته

بازارهای جهانی در سیطره کرونا

کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد هفتگی ارزش سهام شرکت‌های معدنی بررسی شد؛

پرواز کامودیتی‌ها به ارزش ۲۳.۱درصد ارزش بورس

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز: 

زور نقدینگی به اخبار منفی می‌چربد

ارسال نظر