بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت "طلایی" پیش روی بازار سرمایه ۹۹

معتقدم سال آینده، طلا هم چشم انداز مثبتی داشته و برای سرمایه گذاری جذاب خواهد بود.
کد خبر : ۲۱۳۱۸۸

فرصت های پیش روی بازار سرمایه ۹۹

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه امروز را مثبت آغاز کرده و شاخص کل با صعود ۱۱۱۸۳ واحدی تا این لحظه از معاملات، مجددا کانال نیم میلیون واحدی را از آن خود کرده است.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی روند آتی این بازار بیان کرد: بعد از رشد رویایی بورس در ماه های قبل، بخشی از فعالان این بازار (اعم از حقیقی و حقوقی) بازدهی های مناسبی کسب کرده اند و به همین سبب در وضعیت اشباع ذهنی سودآوری به سر می برند. بنابراین در قیمت های مختلف، فروشندگان متعددی وجود دارد. همانطور که قبل از این، برخی سرمایه گذاران با هیجان، خرید می کردند و تحت هر شرایطی بازار مثبت بود ممکن است این روزها هم تحت تاثیر رفتارهای هیجانی، عده ای به هر بهانه ای در موقعیت فروش قرار بگیرند.

وی افزود: منفی های بازار اصلاح قیمتی است و اتفاقا روزهای منفی، می تواند فرصتی برای سرمایه گذاران فراهم کند که پرتفوی خود را اصلاح کنند و در قیمت های مناسب تر، خرید کنند. (کما اینکه بعد از منفی های چند روز گذشته، امروز بعضی سهم ها به لحاظ قیمتی، برای خرید جذاب شده اند)

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با فرصت های پیش روی صنایع در سال ۹۹ اظهار کرد: یکی از پتانسیل های بازار سرمایه، سهم های گروه سنگ آهنی و شرکت های سرمایه گذاری مبتنی بر این صنعت هستند. با توجه به سرمایه گذاری هایی که در صنعت فولاد صورت گرفته، به نظر می رسد سرمایه گذاری در بخش های بالادستی بسیار جذاب خواهد بود و این جذابیت می تواند اهرمی برای افزایش قدرت چانه زنی سنگ آهنی ها و افزایش قیمت محصولات این صنعت محسوب گردد. دومین پتانسیل بازار سرمایه، بحث تسعیر ارز در بخشی از سهم های گروه بانکی است. بخشی از بدنه بانکی کشور، عملیات ارزی داشته و همیشه از تراز ارزی مثبت برخوردار هستند. این بانک ها به سبب افزایش نرخ ارز نیمایی و احتمال افزایش تقریبا ۲ برابری نرخ تسعیر ارز، پتانسیل رشد سودآوری دارند.

گرجی آرا در خاتمه گفت: به نظر می رسد رشد رویایی بورس در سال جاری، سال آینده تکرار نخواهد شد و سرمایه گذاران باید به رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی شاخص کل اکتفا کنند. نکته اینجا است که احتمالا سال ۹۹، بازارهای موازی از جمله بازار مسکن و طلا هم همسو با بازار سرمایه حرکت خواهند کرد و با توجه به ظرفیت های بازار سرمایه، علاقمندان به سرمایه گذاری در بازارهای ارز و مسکن و طلا، می توانند به جای ورود به آن بازارها، روی سهم های مبتنی بر ارز یا طلا و... سرمایه گذاری کنند. بازار سرمایه محرک تمامی بازارها است و معتقدم سال آینده، طلا هم چشم انداز مثبتی داشته و برای سرمایه گذاری جذاب خواهد بود. ولی به جای سرمایه گذاری مستقیم و خرید و فروش طلای فیزیکی، بهتر است اقدام به سرمایه گذاری روی صندوق های طلا و سکه یک روزه کنند. برای تازه واردها، سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری بهترین روش ورود به بازار سرمایه است. اما اگر تمایل به سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند، خرید سهم های بنیادی در روزهای منفی بازار با استراتژی نگهداری، جذابیت خواهد داشت. برای مثال برخی سهم های گروه برق و یوتیلیتی و بانکی، وضعیت مناسبی دارند. در بین سهم های گروه سنگ آهنی هم گزینه های ارزنده ای وجود دارد. سرمایه گذارانی هم که علاقمند به سرمایه گذاری بر اساس نرخ ارز داشته باشند می توانند از بین سهم های گروه پتروشیمی، گزینه مناسبی انتخاب کنند. سبدی با چنین ترکیبی، می تواند برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ جذاب باشد. البته تک سهم های ارزنده ای هم وجود دارد که باید هر یک جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. سهامداران سعی کنند حتما سبدی از چند سهم مختلف داشته باشند و ضمنا افق سرمایه گذاری خود را هم بلندمدت تر کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر