بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

ندامت فروشندگان دیروز

کد خبر : ۲۱۳۲۲۷
ندامت فروشندگان دیروز
به گزارش بورس نیوز، بار دیگر ورق برگشت و با خالی شدن بازار از فروشنده‌هایی که یا پول لازم بودند و یا بدهی به کارگزاری‌های خویش داشتند، شاهد رونق و بهبود نسبی قیمت‌ها و شاخص‌ها در فضای معاملات امروز بودیم و طرف تقاضا بمراتب بر عرضه‌ها برتری داشت امری که به مثبت شدن و افزایش بیش از ۱۱۵۴۸ واحدی شاخص کل منتهی شد و کانال مهم ۵۰۰ هزار واحدی بار دیگر شکسته شد. اکثر فروشنده‌های روز‌های پیشین که عجله به خرج داشته و بردباری از خود نشان نداده بودند، و به ثمن بخس سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی خود را (نظیر شپنا، کگل، وتجارت، وبصادر و ...) فروخته بودند اینک پشیمان و نادم اند و مجبور به تهیه سهام فروخته شده خویش به قیمتی بالاتر هستند؛ لذا به احتمال قوی، بازار فردا نیز مثبت و قیمت‌ها انشالله رو به فزونی خواهند بود و کفه ترازو در جهت تقاضا قوی‌تر از کفه عرضه‌ها خواهد بود.

خلاصه معاملات امروز
شاخص کل: ۵۰۵,۹۵۳ با رشد ۱۱۵۴۴ واحدی
معاملات خرد: ۵۸,۴۸۳ میلیارد ریال
ورود پول حقیقی: ۴,۲۷۴ میلیارد ریال

اهم اخبار و تحولات روز
۱) فدرال رزرو نرخ بهره را ۱ درصد کاهش داد! این بیشترین کاهش در نرخ بهره است و به بازار سهام آمریکا این پیغام را داد که وضعیت بحرانی است. در بخشی از بیانیه فدرال رزرو نیز آمده که شیوع کرونا به جوامع و اقتصاد‌ها ضربه زده و انتظار تاثیر مستقیم بر روند کوتاه‌مدت اقتصاد و تاثیر منفى بر چشم‌انداز بلندمدت را داریم. "همین کافی بود تا شاخص‌های بورس آمریکا به بازه منفی حداکثری در بازگشایی برسند. "
۲) قرار بود ۱۸ مارس نرخ بهره در جلسه FOMC تعیین تکلیف شود و حتی ترامپ هم منتظر یک کاهش ۰.۷۵ درصد بود! پاول در سخنرانی شب گذشته گفت از همین الان میتوانیم پیشبینى ثبت یک تولید ناخالص ضعیف را در فصل دوم سال داشته باشیم! نمیدانیم که این ضعف چقدر است و چقدر طول میکشد! شیوع کرونا ضربه محسوسى به اقتصاد ما میتواند بزند. در ماه جارى تزریق نقدینگى به بازار‌ها حداقل به ٢ تریلیون دلار خواهد رسید. ما مطمئنیم که با اتخاذ سیاستهاى فعلى، اقتصاد به اطمینان و پایدارى خواهد رسید.
۳) صندوق JP MORGAN که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در جهان است، خرید سهام را متوقف کرد و یک سیگنال منفی به بازار سهام داد که باعث شد ASX۲۰۰ استرالیا ۷ درصد، نیکی ژاپن ۸ درصد و داوجونز آمریکا در فیوچر ۵ درصد افت کند.
۴) خبری در خصوص کشف واکسن کرونا توسط دایتمارهاپ، که سرمایه‌گذار اصلی شرکت کیوروک در آلمان است منتشر شده، اما دولت آلمان می‌گوید آمریکا با پیشنهاداتی می‌خواهد به این واکسن احتمالی دسترسی پیدا کند! آلمان گفته واکسن کرونا نباید در انحصار کشوری باشد همچنین کارآفرین آلمانی گفته قصد فروش واکسن را نداریم و برای همدلی با مردم جهان آن را تهیه می‌کنیم.
۵) وزیر انرژی آمریکا گفته ظرفیت خالى ذخایر استراتژیک نفتى ما بیش از ٧٧ میلیون بشکه است و آن را پر می‌کنیم، اما بازگشایی نفت در دنیا چنگی به دل نمی‌زند. برنت حدود ۵ درصد منفی است.
۶) بانک مرکزی امارات ۲۷ میلیارد دلار برای حمایت از مشاغل به بازار تزریق می‌کند. عربستان ۱۳ میلیارد دلار و مصر ۷ میلیارد دلار به بازار خود تزریق کردند.
۷) شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات در تماس تلفنی با همتای ایرانی بر همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا تاکید کرد. ظریف از امارات بابت کمک‌های کرونایی تشکر کرده و گفته در کنار همدگیر کرونا را شکست می‌دهیم.
۸) تنوین ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق دولتی را تعهد کرد و ۲۸ میلیارد سود برد.
۹) گروهی از محققان انگلیسی از دانشگاه امپریال کالج لندن مشغول ساخت واکسنی برای کرونا هستند که روی موش‌ها نتیجه مثبت داشته است.
۱۰) تاپیکو ۱۷ درصد سهام مرجان را به شفن داد.
۱۱) گفته می‌شود که بانک دی به سمت سود عملیاتی در حرکت است و وضعیت بانک بهبود یافته است.
۱۲) نرخ شمش در CIS حدود ۳۸۰ دلار نسبتا ثابت است. ورق گرم ۴۶۵-۴۸۰ دلار معامله می‌شود. سنگ آهن ۶۲ درصد به بالای ۹۰ دلار رسیده است!
۱۳) در معاملات روز گذشته خالص خرید حقوقی‌ها ۲۳۷ میلیارد تومان مثبت بود. طی چند روز اخیر، اولین بار بود که حقوقی‌ها تا حدودی حمایت کردند.
۱۴) گروه مالی پارسیان توسط بانک پارسیان فروخته شد. این شرکت به زودی مجمع افزایش سرمایه را برگزار می‌کند.
۱۵) بانک ملت ۳۴۴ درصد، بکام ۱۲۴۰ درصد، حریل ۳۰ درصد، غاذر ۲۰۰ درصد، افزایش سرمایه دارند.
۱۶) افزایش سرمایه از محل سایر اندوخته‌ها در بانک ملت به پس از تصویب صورت مالی ۱۲ ماهه ۱۳۹۸ موکول شد؛ بنابراین بانک ملت افزایش سرمایه ۳۴۴ درصد از تجدید ارزیابی در دستور کار قرار داده است. این بانک در ۱۲ ماهه با دلار ۱۰۵۰۰ تسعیر می‌کند و پس ازان در سال ۱۳۹۹ افزایش سرمایه از اندوخته را نیز انجام خواهد داد و این بخش منتفی نشده بلکه به تعویق افتاده است.
۱۷) دلار پتروشیمی‌ها در این هفته ۱۳۵۲۱۷ ریال خواهد بود.
۱۸) مواد آروماتیکی پتروشیمی کمتر از کاهش قیمت، کاهش یافتند. پارازایلین ۱۷ درصد، بنزن ۱۷ درصد، پروپان و بوتان ۱۲ الی ۱۵ درصد، برش سنگین CFO حدود ۳۷ درصد، اتیلن گلایکول ۱۱ تا ۱۸ درصد و متانول ۱۰ درصد کاهش یافت. در طرف مقابل اوره پریل ۷ درصد رشد کرد.
۱۹) شمش فولاد در بورس کالا ۴۳ میلیون ریال قیمت خورد. لوبکات ۴۰ میلیون ریال.
۲۰) داروسازی ابوریحان نیز با تغییر کاربری موقت یکی از خطوط تولید، در مدت کوتاهی تولید ژل ضدعفونی دست را آغاز کرد.
۲۱) شرکت‌های پخش دارو در بالاترین سطح و ظرفیت از فروش قرار دارند. هجرت و دتوزیع طبق خبر‌ها رکورد زده اند.
۲۲) گفته می‌شود که افق کوروش رکورد درآمدی زده است.
۲۳) ملی مس در سال ۹۸ به درآمد بالای ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.
۲۴) «گنگ شوآنگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته تحریم‌های یک‌جانبه بر ایران در چنین برهه حساسی، تاثیر شدیدی بر (توانایی) این کشور در مبارزه با کروناویروس جدید می‌گذارد. چنین تحریم‌های غیرانسانی فقط اوضاع را برای کسانی که در دشواری قرار دارند، بدتر می‌کند. چین از کشور‌های مرتبط می‌خواهد فوراً این تحریم‌های ایران را لغو کنند.
۲۵) فرمانده انتظامی پایتخت گفته برای چهارشنبه آخر سال چهار قرارگاه فجر، فتح، نصر و رمضان راه‌اندازی شده است و نیرو‌ها از آمادگی ۱۰۰ درصدی برخوردارند.
اجازه هیچ‌گونه تجمعی داده نخواهد شد.
در روز‌های گذشته افزایش هزار درصدی کشف مواد محترقه پر خطر را داشتیم.
سردار مهماندار رییس پلیس راهور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا مدت دو هفته در منزل قرنطینه بوده‌اند و هم اکنون به عنوان اولین فرد در ناجا این ویروس منحوس را شکست داده و به محل کار خود بازگشته‌اند.

پیش بینی بازار سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸
با فروش و خروج سهامداران پول لازم و اشخاصی که ملزم به فروش و تسویه اعتباری ماخوذه از کارگزاری هوای خویش بودند، قدری فشار فروش از دوش بازار برداشته شد و اینک طرف تقاضا قوی‌تر از طرف عرضه‌ها است. هر چند که فعلا گشایشی در بازار نفت و کامودیتی‌های جهانی رخ نداده و بازار‌های مالی اکثر نقاط دنیا دارای التهاب و استرس است، ولی افزایش قیمت ارز‌ها در بازار ایران و کاهش مجدد ارزش پول ملی که نتیجه عواملی چون: ۱- شیوع کرونا در کشور ۲- تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی و تجاری ۳- چاپ و نشر شبه پول و پول توسط دولت و پرداخت بدهی ها. بوده، فضا را برای افزایش ارزش ارز‌ها در بازار فراهم ساخته و دلار در آستانه عبور از کانال ۱۶ هزار تومانی قرار گرفته است امری که میتواند محرک خوبی برای رشد قیمت سهام ارزمحور بازار بوده و به رشد قیمت سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی در بازار بیانجامد. بازار فردا نیز مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌شود.



حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ورود "صمت" برای جلوگیری از رانت سهمیه‌ها

سرمایه بانک به ۱۵۶ هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال می‌رسد؛

صدور مجوز افزایش‌سرمایه "وپارس"

ارسال نظر