بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

شاهکار دیگری در بورس تهران

گزارش روزانه بازار سرمایه نگاهی به وضعیت معاملات امروز، اهم اخبار بورسی و پیش بینی وضعیت بازار فردا دارد.
کد خبر : ۲۱۴۲۹۲

به گزارش بورس نیوز، حضور بالقوه و حداکثری مردم در بازار سهام و خرید‌های سنگین اشخاص حقیقی، مانع از هر گونه اصلاح و افت قیمت‌ها و شاخص‌ها شده و بورس تهران با سرعت حیرت آوری در حال رشد و صعود است و قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها با شیب تند و شارپی در حال افزایش و رکوردشکنی اند؛ لذا به رغم عرضه‌های سنگین صورت گرفته در بسیاری از نماد‌ها و گروه ها، همچنان شاهد برتری طرف تقاضا و اشتهای سیری ناپذیر مردم برای خرید سهام و سرمایه گذاری در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هستیم.
البته سهام بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی (نظیر کگل و فولاد مبارکه و سایر بنیادمحورها) به سبب بزرگی و حجم مبنای بالا و سنگینی که دارند، همچنان زیر ارزش ذاتی و سطوح ارزندگی خود معامله میشوند و هنوز بازار سراغ این سهام نیامده است. ولی کوچکتر‌های بازار، همچنان از اقبال عمومی بازار برخوردارند.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون وبملت، رمپنا، همراه، حکشتی، ومعادن، وپاسار، جم و ... با رشد بیش از ۱۱۲۵۴ واحدی روبرو بود. همانطور که انتظار می‌رفت، در پی هجوم صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس تهران، قیمت‌ها با شیب تند و سرسام آوری در حال افزایش است و رونق روزافزون در کلیه صنایع و سهام فعال در بازار به چشم میخورد.

خالص ارزش معاملات خرد ۹۹/۰۱/۰۹ (بورس و فرابورس)
افزون بر ۴۹۳۵ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل تغییر محسوسی نداشت.

اهم اخبار و تحولات روز
۱) پنتاگون به فرماندهان نظامی دستور داده که برای تشدید نبرد‌ها در سطوح بالا در عراق برنامه ریزی کنند. بر اساس گفته سازمان‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا این یک حمله کوچک و ضربه نیست بلکه آمادگی در حد یک جنگ است! کارکنان آمریکایی هم از بخش کردنشین عراق خارج شده اند!
۲) آمریکا ۷ میلیارد دلار از منابع ایران نزد بانک‌های کره جنوبی را رفع مسدودی کرد و مجوز استفاده از ان را داد.
۳) آمریکا دوره معافیت‌ها از تحریم ایران در زمینه گاز را به یک ماه کاهش داده است. آن‌ها می‌گویند اگر حملات به نیرو‌های نظامی آمریکا ادامه یابد، معافیت را لغو می‌کنیم.
۴) مرز‌های ایران با عراق تا ۲۷ فروردین مسدود شده، اما مرز‌های تجاری با ترکیه بازگشایی شده است.
۵) آمریکا می‌گوید آزادسازی منابع ایران با برداشت اشتباه نباید همراه شود؛ بنابراین تحریم‌های جدیدی برعلیه ایران وضع نموده و گفته فشار حداکثری ادامه دارد.
۶) دولت روسیه خواستار یک تفاهم در اوپک پلاس براى کنترل قیمت نفت و مهار افت تقاضا شد.
۷) وزیر نفت عربستان گفته هیچ مذاکره اى با روس‌ها بر سر تنظیم و کنترل بازار نفت نداریم!
۸) معاون وزیر انرژی روسیه می‌گوید ما انتظار ریزش قیمت نفت تا بشکه اى ٣٠ دلار را داشتیم، اما اکنون روسیه تبدیل به گروگان شرایط فعلى بازار نفت شده است! ما با هیچ کشورى سر جنگ در بازار نفت نداریم!
۹) سناتور‌های آمریکایی می‌گویند عربستان در طرحی با روسیه قصد دارد وارد جنگ نفتی با آمریکا شود و سرمایه گذاری‌های بلند مدت این کشور را هدف گرفته اند! این مساله اگر متوقف نشود باید تحریم، محدودسازی و تعرفه را فعال کنیم.
۱۰) آمریکا ممکن است به عربستان بگوید که با این کشور وارد همکاری نفتی شود. روسیه می‌گوید ما هیچوقت قصد ضربه زدن به کمپانى نفت شیل امریکا و حذف آن از بازار را نداشتیم.
۱۱) میزان تقاضا برای بیمه بیکاری به بالاترین سطح نسبت به کل روسای جمهور آمریکا رسیده و این بی سابقه است. حتی در سال ۲۰۰۸ نیز آمار استفاده از بیمه بیکاری به این حد نرسید! آینده ترامپ در خطر افتاده، چون رای دهنده آمریکایی به این مساله بسیار توجه می‌کند.
۱۲) با پمپاژ دلار توسط فدرال رزرو در بازارها، شاخص دلار به زیر ۱۰۰ سقوط کرد. به نظر می‌رسد برای مدتی در محدوده ۱۰۰ باشد.
۱۳) در اروپا مکانیزم بدهی‌های مشترک پیشنهاد شد، اما آلمان با آن مخالفت کرد و گفت حاضر نیز بدهی اقتصاد‌های ضعیف را تقبل کند. حالا ایتالیا می‌گوید اگر در این شرایط کاری برای ما نکنید، بعد از کرونا از اتحادیه خارج می‌شویم! اروپا، رو به فروپاشی است.
۱۴) پس از قرنطینه هند، فعالان می‌گویند ممکن است بخش مهمی از تقاضای طلا نیز کاهش یابد.
۱۵) احتمالاتی برای افزایش نرخ سیمان مطرح است. شیخان می‌گوید آنچه چشم انداز صنعت سیمان در سال ۹۹ را روشن‌تر می‌کند، موضوع قیمت سیمان است. در سال ۹۸، انجمن صنفی کارفرمایان سیمان از وزارت صمت خواسته بود قیمت سیمان از ابتدای سال ۹۹ افزایش یابد که البته بررسی درخواست سیمانی‌ها به ابتدای سال ۹۹ موکول شد.
۱۶) ارسال سفارش‌های نامتعارف در سامانه معاملات بورس ازین پس منجر به مسدود شدن کد معاملاتی می‌گردد.
۱۷) لوبکات مصرفی روانکار‌ها از ۴۰ میلیون ریال به ۲۶ میلیون ریال افت کرده است.
۱۸) بانک‌ها تراز ارزی خود را یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند. تا اینجا، وتجارت با ۱ میلیارد دلار تراز ارزی مثبت، مورد توجه عموم قرار گرفته است.
۱۹) روز چهارشنبه ۷۰۰ میلیارد تومان ورود وجه نقد حقیقی به بازار ثبت شده است.
۲۰) پنتاگون به فرماندهان ارشد نظامی دستور داده تا برنامه ریزی دقیقی برای یک نبرد همه جانبه مقابل تمام شبه نظامیان مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی و تهدیدات رژیم جمهوری اسلامی تدارک ببینند.
۲۱) روسیه از ارسال نامه مشترک با ایران به گوترش برای لغو تحریم‌ها خبر داده است. وزارت امور خارجه روسیه گفته گروه کشور‌های حامی منشور ملل متحد از جمله ما و ایران در نامه‌ای مشترک به دبیر کل سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه در مورد کشور‌ها با توجه به شیوع کرونا در سطح جهانی شده ایم.
۲۲) عربستان اعلام کرده که هیچ مذاکره‌ای درباره توافق جدید نفتی با روسیه نداشته است، این در حالی است که مقام‌های روس از مذاکرات برای پیوستن کشور‌های بیشتر به توافقی جدید در قالب اوپک پلاس سخن گفته‌اند.
یک مقام وزارت انرژی عربستان درباره پیوستن تولیدکنندگان بیشتر در قالب توافقی جدید بین کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک گفته: هیچ مذاکره‌ای بین وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه بر سر افزایش تعداد کشور‌های عضو اوپک پلاس یا بحث درباره توافق مشترک برای ایجاد تعادل در بازار‌های نفت انجام نشده است. رئیس صندوق ثروت مستقل روسیه نیز گفته: اقدام‌های مشترک کشور‌ها برای احیای اقتصاد جهانی لازم است، این اقدام‌ها در چارچوب توافق اوپک پلاس ممکن خواهد بود.

پیش بینی بازار یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۸
خوشبختانه علیرغم افزایش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران و جهان، بورس تهران فارغ از هر گونه ترس و واهمه ای، به سیر صعودی و توقف ناپذیر خود ادامه می‌دهد و شاهد هجوم صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی از بین اقشار مردم به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هستیم.
قیمت‌ها و شاخص‌ها هم با شتاب و سراسیمگی بی نظیری در حال رشد و افزایش اند و برتری نسبی تقاضا و کمبود سهام قابل عرضه، در اکثر نماد‌های قابل معامله کاملا مشهود است. برنامه دولت برای عرضه و فروش سهام خود در بسیاری از شرکتها، هنوز عقیم مانده و تعلل دولت برای عرضه‌های آبشاری و فروش دارایی‌های خود، همچنان ادامه دارد. بنظر نمی‌رسد علیرغم توصیه‌های رییس مجهور و کلیه اقتصادانان، مدیرانی که باید نسبت عرضه سهام دولتی اقدام کنند، اقدامی عاجل در این خصوص کنند.
کار بدانجا کشیده که هر سهم کوچک و متوسط الحالی را حتی با ۵۰ درصد بازدهی کوتاه مدت نیز می‌فروشید، باز هم بازنده و پشیمان هستید و قیمت‌ها مجددا اوج می‌گیرند و افق‌ها و مرز‌های جدیدی را در می‌نوردند.


حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا در گفت‌وگو با بورس نیوز:

پیامد ورود بانک‌ها به بازار سرمایه

کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دو نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

معافیت مالیاتی شرکت‌ها از عوامل رشد شاخص

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

تورم و تضعیف ریال دلایل رشد شاخص بورس

ارسال نظر