بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
کد خبر : ۲۱۴۶۵۰


طبق نظرسنجی پلتس از فعالان تجاری بازار چین، انتظار می‌رود که قیمت سنگ آهن در سه ماهه دوم (Q۲) به خوبی حمایت شود.

۳۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که قیمت سنگ آهن در محدوده ۸۰ تا ۹۰ دلار CFR حفظ خواهد شد در حالی که تنها ۲۸ درصد معتقدند قیمت در دامنه ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر تن نوسان داشته و کاهش یابد.

خوش بینی به بازار توسط تقاضای بالاتر حمایت می‌شود، زیرا تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان به نظرسنجی معتقدند که تقاضای سنگ آهن در سه ماهه دوم سال افزایش می‌یابد، در حالی که ۲۸ درصد انتظار دارند تقاضا در سطوح مشابه سه ماهه اول (Q۱) باقی بماند.

انتظار می‌رود رشد تقاضای فولاد عمدتاً از بخش زیرساخت‌ها حاصل شود که ۳۷ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی بر این باورند، در حالی که ۱۹ درصد تصور می‌کنند ساخت و ساز مسکن همچنان به عنوان بخش اصلی رشد تقاضا مطرح باشد.

 رفتار قیمتی متفاوت سنگ آهن و فولاد

 پلتس پیش‌بینی کرده که محدودیت‌های طرف عرضه همچنان باعث حمایت از قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی شود. ظرف هفته‌های اخیر، به دلیل تقاضای ضعیف‌تر برای فولاد در صنایعی نظیر خودروسازی، که در نتیجه شیوع کرونا بوجود آمده، قیمت فولاد روند نزولی داشته است؛ اما قیمت سنگ آهن به دلیل عوامل طرفِ عرضه، روند تقریباً یکنواختی داشته است.

اختلال در حمل و نقل دریایی به دلیل تعطیلی اعلام شده در هند و آفریقای جنوبی و دستورات اعلام‌شده توسط دولت کانادا برای کنترل شیوع کرونا، ممکن است باعث حمایت بیشتر از قیمت سنگ آهن شود و اثرات سقوط تقاضا در اروپا برای سنگ آهن را جبران کند. در واقع، قیمت سنگ آهن احتمالاً همچنان از محدودیت‌های ایجادشده برای عرضه آن بهره ببرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر