بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
مشاور تجارت و مشاور سرمایه گذاری نخست وزیر پاکستان خبر داد:

حذف تعرفه های وارداتی برای صادرات رقابتی

پاکستان در نظر دارد تا تعرفه بسیاری از مواد اولیه مورد استفاده صادرکنندگان را حذف کند. هدف از این کار تقویت کسب و کار‌ها در چارچوب رقابتی و حمایت از رشد اقتصاد است.
کد خبر : ۲۱۴۶۹۵
 عبدالرزاق داوود، مشاور تجارت و مشاور سرمایه گذاری نخست وزیر پاکستان، در مصاحبه‌ای در کراچی گفت: تعرفه‌های مربوط به مواد اولیه وارداتی سال گذشته بر روی بیش از ۱۶۰۰ محصول حذف شد. این روند در بودجه امسال نیز ادامه می‌یابد. داوود همچنین گفت که وی بسیار امیدوار است که دولت بتواند همچنان تامین انرژی ارزان برای کارخانه‌های صادرات محور را ادامه دهد.

رشد اقتصادی پاکستان در سال گذشته ۲.۴ درصد کاهش یافته است که در یک دهه گذشته بیشترین کاهش را نشان می‌دهد. داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که رشد مصرف و سرمایه گذاری در سال مالی گذشته کاهش یافته است چراکه مقامات پاکستان به دنبال تثبیت اقتصاد پس از کسری بودجه بودند و کاهش ذخایر منجر به بحران تراز پرداخت‌ها گردید.

اقدامات اصلاحی شامل بیشترین افزایش نرخ بهره آسیا بود که بانک مرکزی نرخ بهره را از ژانویه سال ۲۰۱۸ به ۱۳.۲۵ درصد رساند. این میزان به معنی افزایش بیش از ۲ برابری نرخ بهره بود. برای مهار مشکلات ناشی از کسری بودجه فزاینده، پاکستان طی دو سال گذشته ارزش پول خود را به نصف کاهش داده است و وام ۶ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول دریافت کرده است.

 مبادلات بازرگانی این کشور آسیای جنوبی در طی یک دهه گذشته تقریباً ثابت و بین ۲۰ الی ۲۵ میلیارد دلار در سال، بوده است. در حالی که سایر اقتصاد‌های در حال توسعه مانند ویتنام و بنگلادش بخش‌های صادراتی خود را رونق داده اند. کاهش ارزش پولی و کاهش تعرفه واردات موجب بهبود وضعیت رقابتی پاکستان شده است و انتظار می‌رود صادرات در سال جاری  ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافته و در حدود ۲۶ میلیارد دلار باشد.

به گفته داوود، بیش از نیمی از صادرات پاکستان منسوجات است و در حال حاضر این بخش نزدیک به حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کند.

منبع:بلومبرگ
اشتراک گذاری :
ارسال نظر