بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
کد خبر : ۲۱۴۷۱۵

 تمرکز جهان این روزها روی دستیابی به دارویی برای مقابله با ویروس کشنده کووید ۱۹ معطوف شده است. ویروسی که اپیدمی آن زندگی مردم را در تمام دنیا مختل کرده و آرامش را از زندگی آنان گرفته است.

شکست ویروس کرونا اصلی‌ترین و شعار واحد در تمام کشورها شده است و تمامی تجهیزات و علوم پزشکی، الکترونیکی، دفاعی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی به این مبارزه اختصاص یافته است.

چین به عنوان کشوری که اولین بار میزبان این ویروس منحوس بود تحقیقات برای دستیابی به آنتی‌ویروس کرونا را از همان ابتدا آغاز کرد. فاویپیراویر (آویگان) نام دارویی است که چین‌ها از آن به عنوان یک داروی تجربی جدید در درمان ویروس کرونا  یاد می‌کنند. این آنتی ویروس مشتقی از پیرازینکاربوکسامید است که در برابر ویروس‌های آنفولانزا، ویروس نیل غربی، ویروس تب زرد، ویروس بیماری پا و دهان و همچنین سایر فلاوی ویروس‌ها مؤثر بوده و اثر کمی در برابر ویروس Zika دارد.

آزمایش‌های نشان می‌دهد این ویروس در سلول‌های اصلی مجاری هوایی انسان مؤثر است، اما در مورد اثربخشی آن در درمان آنفولانزا همچنان تردید وجود دارد. این دارو به عنوان یکی دیگر از روش‌های مورد آزمایش در چین برای درمان کرونا تأیید شده است.

مدیر سازمان غذا و داروی چین می‌گوید: برای تولید نسخه عمومی Favipiravir الزامات رعایت شده، اما نیاز به کار بیشتر در زمینه داروسازی و تحقیقات بالینی دارد.
به گفته رئیس مرکز ملی بیولوژیکی چین، طی آزمایش‌های انسانی این دارو نتایج امیدوارکننده‌تری را در برابر ویروس کرونا نشان داده و عوارض جانبی خفیف‌تری در بیماران داشته است. وی معتقد است این دارو تنها به‌عنوان یک داروی تجربی مورد تأیید است و هنوز تحقیقات زیادی در مورد اثر و نیز عوارض جانبی آن مورد نیاز است.

از سوی دیگر پایگاه خبری «ایندیپندنت» در گزارشی نوشته است که قدرتمندترین سیستم مستقل کامپیوتری در جهان (سامیت) توانسته عناصر یا ترکیباتی را مشخص کند که می‌تواند از گسترش ویروس کرونا در قربانی جلوگیری کند.

پژوهشگران در بخش انرژی «اوک ریج» آزمایشگاه ملی آمریکا، هزاران برنامه به کامپیوتر سامیت داده‌اند که نتیجه گیری کند کدام ترکیب می‌تواند به گونه‌ای مؤثر از آلوده شدن سلولهای بدن توسط ویروس کرونا جلوگیری کند. در جریان این تحلیل‌ها، سامیت این نکته را ارزیابی کرده که چه ترکیباتی می‌توانند به ویروس کرونا بچسبند و در نتیجه مانع چسبیدن آن به سلول‌های سالم بدن انسان شوند؛ نتیجه این تحلیل این بوده که ۷۷ ترکیب متفات می‌توانند از چسبندگی کرونا به سلول‌های انسان جلوگیری کنند.

در این میان سازمان غذا و داروی آمریکا با به‌کارگیری همزمان داروی هیدروکسی کلروکین (از داروهای مؤثر در درمان مالاریا) و داروی آزیترومایسین (از آنتی‌بیوتیک‌های رایج) برای درمان بیماری کووید-۱۹ موافقت می‌کند و معتقد است این دو دارو در کنار یکدیگر این شانس را دارند که جزو داروهای تعیین‌کننده در تاریخ پزشکی قرار گیرند.

از آنجا که دستیابی به دارویی برای درمان کووید ۱۹ اهمیت فراوانی در سرنوشت و آینده بشر دارد، کشورهای گوناگون تمام توان علمی خود را برای کشف راز مقابله با این پدیده شوم به کار گرفته‌اند. روابط عمومی آژانس فدرال علوم بیومدیکال روسیه نیز اعلام کرده است که محققان این نهاد دولتی به یک داروی جدید برای درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا دست یافته‌اند.

پیش از این ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی درباره تلاش‌های دانشمندان علوم پزشکی این کشور برای دست یافتن به دارویی برای درمان بیماری کووید-۱۹ گفته بود: «ما امکانات لازم برای این کار را داریم که در شرایط، دانشمندان ما با کارآیی بالا در این زمینه مشغول به کار هستند. هر چه سریعتر، بهتر خواهد بود.»

مبارزه برای شکست ویروسی که جان مردم دنیا را هدف قرار داده در ایران اسلامی هم به صورت جهادی و بی‌وقفه در جریان است. محققان ایرانی در پژوهشگاه‌ها شبانه روز دنبال راهی برای سد کردن طغیان مرگ در دنیا هستند. دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا در گفتگو با خبرنگاران از تولید یک ترکیب دارویی برای درمان ضایعه ریوی ناشی از بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان بقیه الله در دو گروه ریوی و عفونی خبر داده است. 

به گفته وی این دارو از ترکیب سه داروی موجود به دست آمده است که مدت بستری بیماران کرونایی را به چهار روز کاهش می‌دهد. ما ضایعه ریه را شناسایی کردیم و این دارو، بهبود ضایعه ریه را هدف قرار می‌دهد. طی آزمایش‌ها در گروهی که این سه ترکیب دارویی را دریافت کردند، ۴۰ درصد بیماران قبل از چهار روز بستری در بیمارستان ترخیص شده‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر