بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
قابل توجه سهامداران «کالبر»؛

«غالبر» مطابق برآورد‌ها درآمدزایی کرد

در حالی «غالبر» به فکر تولید شیر خشک افتاده که برخی محدودیت‌های صادراتی آن برداشته شده اما؛ نکته جالب توجه در گزارش‌های این شرکت، پیش بینی کاهش سودآوری است.
کد خبر : ۲۱۶۴۲۵

«غالبر» مطابق برآورد‌ها درآمدزایی کرد

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، در آخرین روز‌های سال ۹۸ شرکت «لبنیات کالبر» از نیت خود برای افزایش سرمایه ۸۰ درصدی از محل آورده نقدی سهامداران و سود انباشته خبر داد.

بر اساس این گزارش، جهت راه اندازی واحد تولید پودر پرمیت و شیر خشک به ۲۴۵ میلیارد ریال سرمایه نیاز است.

گویا این طرح در ابتدای سال ۹۹ با راندمان ۷۰ درصد ظرفیت عملی به بهره‌برداری می‌رسد و تا سال ۱۴۰۲ با ۱۰۰درصد ظرفیت فعالیت خواهد کرد.

پیش‌بینی شده در سال ۹۹ بالغ بر ۳هزار تن پودر پرمیت، شیر خشک و خامه به جمع تولیدات شرکت افزوده شود و رقمی معادل ۷۷۳میلیارد ریال فروش کل محصولات این طرح باشد ضمن آنکه حاشیه سود درنظر گرفته شده برای این محصولات ۵درصد است.

تولید شیر خشک از این نظر که برخی محدودیت‌های صادراتی لغو شده، نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد و زمینه گسترش بازار‌های خارجی را بیش از پیش فراهم آورد.

بر همین مبنا، برآورد شده فروش «غالبر» در سال ۹۹ با انجام افزایش سرمایه از مرز ۲ هزار میلیارد ریال عبور کند و در نهایت به سود خالص ۱۵۷ میلیارد ریالی دست یابد. لازم به ذکر است که این شرکت لبنی در سال ۹۷ با فروش ۷۹۴ میلیارد ریالی، ۱۲۵ میلیارد ریال سود خالص کسب کرد.

«غالبر» مطابق برآورد‌ها درآمدزایی کرد

نکته قابل توجه در گزارش توجیهی هیات مدیره این است که برای سال ۹۸ مبلغ فروش یک هزار و ۹۲ میلیارد ریالی برآورد شده که با واقعیت بسیار نزدیک است؛ چرا که گزارش عملکرد اسفند ماه «غالبر» حاکی از تحقق یک هزار و ۹۷ میلیارد ریال درآمد طی ۱۲ ماهه سال ۹۸ است.

در این میان، هیات مدیره سود خالص سال ۹۸ را در چنین شرایطی فقط ۸۵ میلیارد ریال پیش‌بینی کرده بودند که ۳۲درصد کمتر از سال ۹۷ است و علت آن افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود است. البته از آن جا که تا دوره ۹‌ماهه سال۹۸ میزان سودسازی ۸۱درصد بیشتر از ۹ماهه سال۹۷ بود، به نظر می‌رسد کمی شرکت در هزینه‌های خود غلو کرده باشد.

در هر صورت «غالبر» طرح توسعه جدید در دست اجرا دارد که اثرات آن در سال۹۹ نمود پیدا می‌کند و چشم انداز روشنی برای این شرکت در سال جاری می‌توان متصور شد.

در نظرسنجی چند روز پیش آبسیم پلاس در خصوص معاملات این سهم، ۵۲ درصد از سهامداران اعلام موقعیت خرید در این سهم کردند و ۴۸ درصد دیگر گزینه فروش را انتخاب کردند.

لازم به ذکر است که «غالبر» در بازه زمانی یک سال اخیر بازدهی خیره کننده ۹۴۶ درصدی را عاید سهامداران خود کرده است. هم اکنون در محدوده قیمتی ۲۰ هزار ریال در نوسان است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر