بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
بارگیری مجدد صادرات و رشد وزنه درآمدزایی این شرکت؛

جذابیت مجمع «فروی» بالا رفت

«فروی» علاوه بر ثبت بازدهی بسیار مناسب در بازار سرمایه، در سودسازی نیز موفق عمل کرده و مجمعی پربار را به سهامداران خود نوید می‌دهد.
کد خبر : ۲۱۶۵۵۴

جذابیت مجمع «فروی» بالا رفت

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که در بهمن ماه سال ۹۸ وارد بازار سهام شد، «ذوب روی اصفهان» بود و از زمان عرضه اولیه تا به امروز بالغ بر ۲۱۵ درصد بازدهی را عاید سهامداران خود کرد.

بر اساس این گزارش، عملکرد شرکت در سال۹۸ نیز حاکی از رشد ۲۰درصدی سودآوری و تحقق ۱۹۵۱ ریال سود به ازای هر سهم بود.

درآمد‌های عملیاتی شرکت «ذوب روی اصفهان» با رشد ۵۵درصدی به رقم ۲۹۷۹میلیارد ریال رسید اما؛ به سبب رشد بیشتر بهای تمام شده، سود ناخالص افزایش ۳۶ درصدی را تجربه کرد.

«فروی» در سال ۹۸ بالغ بر ۱۸ هزار تن محصول به فروش رساند و علاوه بر افزایش نرخ‌های فروش محصولات، با رشد ۳۰ درصدی مقداری نیز همراه شد.

جذابیت مجمع «فروی» بالا رفت

نکته قابل توجه آن بوده که از ۷۰درصد مبلغ فروش کل از محل صادرات تأمین شده و به طور کلی، حدود ۷درصد از کل صادرات شمش روی کشور را به عهده داشته است.

سهامداران نباید از این نکته غافل شوند که منع صادرات وضع شده در آبان‌ماه سال ۹۸ از سوی وزارت صمت برداشته شد تا صادرات شمش روی روال گذشته خود را پیش گیرد؛ بنابراین، علاوه بر انتظار برای بهبود صادرات در سال۹۹، افزایش نرخ ارز به سود این شرکت تمام خواهد شد؛ همان‌طور که در سال ۹۸ نیز بابت تسعیر ارز بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال سود شناسایی کرد.

جذابیت مجمع «فروی» بالا رفت

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد «فروی» نگاه بدبینانه‌ای را به سال ۹۹ داشته چراکه طبق پیش‌بینی‌های خود، مقدار فروش به ۱۴ هزار تن تنزل یافته و در نتیجه، مبلغ فروش ۲۶۵۵ میلیارد ریالی حاصل شود که ۱۱درصد کمتر از فروش سال ۹۸ است.

همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، «فروی» نیز به سبب افزایش شدید هزینه حمل و نقل و انتقال با رشد ۹۸ درصدی هزینه فروش، عمومی و اداری مواجه شد.

در مسیر تحقق ۱۱۷۰ میلیارد ریال سود خالص، وضعیت بسیار مناسب بازار سرمایه نیز به کمک آمد و این شرکت بیش از ۱۱۶ میلیارد ریال درآمد سرمایه گذاری‌ها شناسایی کرد که اغلب آن مربوط به سود فروش سرمایه گذاری‌ها است.

لازم به ذکر است که «فروی» طرح ساخت و انتقال کوره ریخته گری جهت افزایش بازدهی شمش تولیدی را در دست اجرا دارد که تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید و علاوه بر آن، با توجه به دستورالعمل حاکمیت شرکتی، ملزم به فروش سهام شرکت باما است.

برپایه این گزارش، بنابراین باید منتظر آگهی فروش بیش از ۱۸ میلیون سهم معادل ۱.۸ درصد از سهام «کاما» از سوی «فروی» باشیم که بهای تمام شده آن در صورت‌های مالی حدود ۴۱ میلیارد ریال است اما؛ ارزش روز آن حدود ۸۱۸ میلیارد ریال تخمین زده می‌شود. بنابراین، فروش آن سود قابل تکرارناپذیر قابل توجهی را عاید شرکت می‌کند.

قابل توجه سهامداران «فروی»، از آن جا که سود انباشته ۲.۵ برابر سرمایه اسمی است، هیات مدیره در نظر دارد در مجمع عمومی عادی سالیانه بالغ بر ۹۵ درصد از سود تحقق یافته را به عنوان سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کند که میزان قابل توجهی محسوب می‌شود و شرکت در مجمع را جذاب‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
درآمد صادراتی "فروی" در اوج صعودی قرار گرفت؛

افزایش ۱۰۰درصدی درآمد "فروی"

در مجمع شرکت ذوب روی اصفهان رخ داد؛

۲۰۰ تومان سود "فروی" در جیب سهامداران

افزایش سود در گزارش حسابرسی این شرکت نشست؛

رشد درآمد‌های "فروی" از تسعیر ارز

شرکت باما خبر داد؛

اصرار "کاما" به فروش "فروی"

ارسال نظر