بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
نشانه‌هایی از افزایش عرضه‌ها در بازار دیروز مشاهده شد و برخی نماد‌های کوچک‌تر تا درصد‌های منفی نیز پیشروی کردند.
کد خبر : ۲۱۶۷۹۲

همچنان نشانه ای از اصلاح نیست

آنچه در بازار گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همچنان شاهد رکورد شکنی‌های پیاپی بازار سرمایه بودیم. ارزش معاملات به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید و همچنین شاخص کل در آستانه رسیدن به ابر کانال ۸۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین میزان ورود نقدینگی به بازار توسط سهامداران حقیقی در جریان معاملات روز گذشته به بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که در نوع خود کم نظیر و مثبت به نظر می‌رسد.
شاخص کل به ۷۹۷ هزار و ۸۱۳ واحد رسید که نسبت به روز شنبه رشد قابل توجه ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال شاهد منفی شدن روند معاملات برخی سهام شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک‌تر در بازار بودیم و رشد شاخص کل هم وزن به ۲.۴۴ درصد رسید تا همچنان شاهد افزایش ارزش بیشتر شرکت‌های برزگ و شاخص ساز در مقایسه با سایر شرکت‌ها باشیم.


ارزش بازار شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز به ترتیب به ۲۹.۰۰۰ و ۶.۰۰۰ تریلیون ریال رسیده است.
اخبار سیاسی و اقتصادی
در خبری از بازار انرژی، پس از اینکه قیمت نفت خام آمریکا در بازار‌های جهانی منفی و بازار‌های نفتی به شدت پرنوسان شد، نفت اوپک به ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رسید، اما در آخرین معاملات به ۱۵.۲۳ دلار افزایش یافت. سازمان کشور‌های تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنجشنبه (چهار اردیبهشت) با ۳ دلار و یک سنت افزایش ۱۵.۲۳ دلار فروخته شده است. قیمت نفت خام در جهان در روز پنجشنبه تحت تأثیر تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، اقدام اوپک پلاس برای کاهش تولید و نیز تعهد دولت‌ها برای اجرای محرک‌های اقتصادی برای کاهش اثرات ویروس کرونا افزایش یافته بود. قیمت سبد نفتی اوپک، زخمی از دعوای عربستان و روسیه و پس از آن شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و کاهش تقاضا، تا ۱۶ دلار هم پایین آمده بود که با امید به زنده شدن دوباره توافق اوپک تا ۲۳.۴۸ دلار بالا رفت.


همچنین در خبری در حوزه ارزی، معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه اجرایی شدن سیاست‌های متخذه و ضوابط ابلاغی منجر به کاهش چشمگیر تعهدات ارزی ایفا‌نشده از سال ۹۷ تاکنون شده، گفت: درصد تعهدات ارزی ایفا‌نشده از ۲۷.۸ درصد در دی ماه ۹۷ به کمتر از ۱۰ درصد در اردیبهشت ماه ۹۹ کاهش یافته است. درصد تعهدات ارزی ایفا نشده در دی ماه سال ۹۷ به حدود ۳۰ درصد رسیده بود که با اقدامات مثبت بانک مرکزی به کمتر از ۱۰ درصد در حال حاضر رسیده است.

بازار امروز
در روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه ۲۰ درصد از سهام شرکت برق گیلان خواهیم بود. عرضه اولیه سهام این شرکت که جزو شرکت‌های کوچک به شمار می‌رود، نمی‌تواند اختلالی در روند معاملات ایجاد کند.
همچنین بر اساس اعلام ناظر بازار معاملات سهام شرکت تامین سرمایه ملت مجددا به ساعات عادی معاملات بازار باز خواهد شد. برخی گمانه زنی‌ها همچنین حکایت از احتمال افزایش ساعات معاملات تا ساعت ۱۴ و ۳۰ را دارد.
بازار امروز با افزایش عرضه‌ها مواجه خواهد بود. نشانه‌هایی از افزایش عرضه‌ها در بازار دیروز مشاهده شد و برخی نماد‌های کوچک‌تر تا درصد‌های منفی نیز پیشروی کردند. با این حال، همچنان نشانه‌ای از اصلاح محسوس قیمت‌ها در بازار دیده نمی‌شود و حجم بالای معاملات اجازه اصلاح مناسب بازار را از بین برده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر