بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر : ۲۱۷۱۷۰

به گزارش بورس نیوز، ونزوئلا که دیگر پول نقدی ندارد و برای احیای صنعت نفت خود نیازمند کمک است، چندین تن از شمش‌های طلای خود را به متحد بلندمدت خود، ایران تحویل می‌دهد.

مقامات دولت ونزوئلا ۹ تن طلا معادل ۵۰۰ میلیون دلار را در همین ماه در هواپیما‌هایی به مقصد تهران بارگیری کرده اند تا هزینه کمک این کشور به احیای پالایشگاه‌های بنزین ونزوئلا را بپردازند.

ارسال این محموله‌ها که باعث کاهش ناگهانی ذخایر خارجی ونزوئلا شده، تنها ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه ارزی برای این کشور به جای گذاشته که پایین‌ترین حد طی سه دهه گذشته است.

ایران و ونزوئلا هر دو سعی دارند در برابر تحریم‌های آمریکا، همه گیری ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت که درآمد اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد مقابله کنند. این معامله‌ها با ونزوئلا یک منبع جدید درآمد برای ایران است و به ونزوئلا اطمینان می‌دهد عرضه بنزین ادامه دارد.

ایران جدید‌ترین مقصد برای طلای ونزوئلاست. آمریکا با معامله‌های مشابهی که رژیم نیکلاس مادورو با روسیه، ترکیه و امارات انجام می‌داد برخورد کرده بود.

هواپیمایی ماهان ایران فقط در هفته گذشته چندین پرواز به این کشور آمریکای جنوبی انجام داده است. ایران در اکثر این پرواز‌ها افزودنی‌های لازم برای بنزین، قطعات و متخصصان را برای کمک به تعمیر یکی از پالایشگاه‌های حساس ونزوئلا در شمال غرب این کشور ارسال کرده است.

در همین حین، ماهان هواپیما‌های دیگری را به یک فرودگاه بین المللی در خارج از کاراکاس فرستاده تا شمش‌های طلا را به مقصد تهران بارگیری کنند.

با سقوط قیمت نفت، طلایی که در کاراکاس نگهداری می‌شود تبدیل به یک منبع با اهمیت ثروت برای ونزوئلا شده است. در حالی که این کشور ۷۰ تن طلا در ذخایر خود دارد، فروش آن‌ها روز به روز سخت‌تر می‌شود.

ایران و ونزوئلا در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز، قرارداد‌هایی در زمینه پروژه‌های انرژی، کشاورزی و مالی امضا کرده و یک کارخانه مونتاژ خودروی مشترک در غرب کاراکاس راه اندازی کرده بودند.

بلومبرگ فارسی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر