بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افزایش سرمایه بانک‌ها، به شرط چاقو!

چشم‌انداز بانک‌ها در سال جاری روشن بوده و امیدواریم بانک‌ها با تمرکز بر فعالیت‌های بانکی، تراز خود را بهبود بخشند.
کد خبر : ۲۱۷۶۹۵

افزایش سرمایه بانک ها، به شرط چاقو!

به گزارش بورس‌نیوز، تا چندی قبل هر وقت صحبت از افزایش سرمایه بانک‌های بزرگ بورسی از محل آورده نقدی می‌شد؛ از حضور دولت در ترکیب سهامداران این بانک‌ها و کسری بودجه و کمبود نقدینگی دولت برای مشارکت در این افزایش سرمایه‌ها به‌عنوان مانعی بر سر راه افزایش سرمایه بانک‌ها از محل آورده نقدی یاد می‌شد.

علاوه بر اینکه تا چند ماه قبل، قیمت هر سهم دو بانک "تجارت" و "صادرات" کمتر از ارزش اسمی بود و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی جذاب نبود‌‌.

حال، با واگذاری سهام دولت در بانک‌های بورسی و افزایش قیمت سهم بانک‌ها در بازارسرمایه، به‌نظرمی‌رسد افزایش سرمایه بانک‌ها از آورده نقدی توجیه‌پذیر خواهد بود.

سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک‌های کشور نسبت به استانداردهای بین‌المللی، افزایش‌سرمایه در تمام بانک‌ها ضروری به نظر می‌رسد اما؛ افزایش قیمت سهم، دلیل منطقی برای افزایش‌سرمایه نیست.

وی افزود: مهم‌ترین علت توجیه‌کننده افزایش سرمایه بانک‌ها آن بوده که بانک‌ها برنامه‌ای جهت افزایش سوددهی داشته باشند.

سلیمی با اشاره به حجم بالای نقدینگی در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و فولادی و ... به دنبال تامین مالی از بازار سرمایه هستند و حتما بانک‌ها نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند البته افزایش سرمایه بانک‌ها نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس بوده و شرایط خاص خود را دارد؛ ولی در صورت اخذ این مجوزها، الان بهترین زمان برای استفاده از نقدینگی بازار سرمایه و افزایش سرمایه بانک‌ها از محل آورده نقدی است.

این کارشناس بازار‌های مالی تصریح کرد: افزایش سرمایه بانک‌ها از محل آورده نقدی، تاثیر مثبتی هم بر سودآوری بانک‌ها خواهد داشت؛ مشروط بر اینکه نقدینگی حاصل از افزایش سرمایه، صرف فعالیت‌های بانکی و اعطای تسهیلات شود و سر از فعالیت‌های سرمایه گذاری در نیاورد. ضمن اینکه انتظار می‌رود بانک‌ها هرچه زودتر نسبت به اصلاح ساختار و چابک سازی و واگذاری دارایی‌های غیر بانکی و... اقدام کنند. وظیفه بانک‌ها اعطای تسهیلات به صنایع کشور است تا چرخ تولید بچرخد.

وی در خاتمه اضافه کرد: چشم انداز بانک‌ها در سال جاری روشن است و امیدواریم بانک‌ها با تمرکز بر فعالیت‌های بانکی، تراز خود را بهبود ببخشند. با این چشم انداز، قیمت سهم‌های بانکی منطقی است و سهامداران با علم بر پتانسیل‌های بانکی از رشد این گروه استقبال می‌کنند. فراموش نکنید بخش عمده مشکلات بانک‌ها در سال‌های گذشته، ناشی از ورود بانک‌ها به سرمایه گذاری در بازار املاک و شرکت داری و... بود و انتظار می‌رود با خروج از این فعالیت‌ها شاهد رشد سودآوری و کاهش مشکلات بانک‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۱۷درصد از سهام این بانک در قالب صندوق سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود؛

نقش پررنگ "وتجارت" در صندوق دارایکم

به دنبال برگزاری مجمع گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران اتفاق افتاد؛

موافقت مجمع "ختوقا" با افزایش سرمایه

در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

تمرکز "غاذر" بر توسعه

ارسال نظر