بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

دلیل جهش درآمد لاستیک سازان چیست؟

حدود ۴۰درصد از بهای تمام شده تایر، وابسته به واردات است و برای واردات مواد اولیه مورد نیاز، ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰تومانی به تایرسازان تخصیص داده می‌شود اما؛ مشکل اینجاست که از بهمن‌ماه۹۸ تاکنون، ارزی به تایرسازان تخصیص داده نشده است.
کد خبر : ۲۱۷۸۲۸

دلیل جهش درآمد لاستیک سازان چیست؟

به گزارش بورس‌نیوز، بررسی گزارش‌های تایرسازان نشان می‌دهد شرکت‌های تولیدکننده لاستیک خودرو در فروردین ماه، به رغم کرونا و ... فروش بسیار خوبی داشته‌اند.

"پکویر" در فروردین امسال با جهش ۱۲۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۱۱میلیارد تومان درآمد داشته؛ "پتایر" در همین مدت با جهش ۹۹درصدی نزدیک به ۴۱میلیارد تومان درآمد داشته و "پکرمان" هم با رشد ۴۰درصدی نسبت به سال قبل در فروردین ماه ۱۶۸۶میلیارد تومان فروش داشته است.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل رشد درآمد تایرسازان بیان کرد: در نظر داشته باشید که فروش یک ماه، الزاما برابر با تولید آن ماه نیست و ممکن است بخشی از فروش از محل تولیدات ماه‌های قبل صورت بگیرد اما؛ در فروردین‌ماه امسال، صنعت تایر به لحاظ وزنی ۷درصد بیش از فروردین ماه۹۸ تولید کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر، در خردادماه۹۸، نرخ فروش تایر ۲۲درصد داشت و ضمنا نرخ فروش هر حلقه تایر وانتی هم در دی‌ماه ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ با احتساب این افزایش نرخ، طبیعی است که درآمد فروش تایرسازان هم می‌بایست بالاتر از فروردین ۹۸ باشد. ("پکرمان" تایر وانت هم تولید می‌کند)

تنها اضافه کرد: در سال۹۸ کل تولیدات صنعت تایر، حدود ۴۱‌میلیون و ۲۰۰هزار حلقه به وزن تقریبی ۲۶۰هزار تن بوده است؛ پیش‌بینی تولید و فروش صنعت تایر در سال جاری دشوار بوده چراکه فروش این صنعت بستگی به شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم و تقاضای بازار خواهد داشت.

کارشناس صنعت تایر با اشاره به مشکلات لاستیک‌سازان در دریافت ارز دولتی گفت: حدود ۴۰درصد از بهای تمام شده تایر، وابسته به واردات است و برای واردات مواد اولیه مورد نیاز، ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰تومانی به تایرسازان تخصیص داده می‌شود اما؛ مشکل اینجاست که از بهمن‌ماه۹۸ تاکنون، ارزی به تایرسازان تخصیص داده نشده و تولیدکنندگان ناچار به تولید با موجودی انبار‌ها کرده اند. اما موجودی مواد اولیه تولیدکنندگان تایر خودرو رو به اتمام است و تداوم این وضعیت، نگران کننده است.

وی افزود: البته با توجه به هزینه‌هایی که تبدیل ارز دریافتی و انتقال ارز به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، نرخ موثر دلار برای تولیدکنندگان تایر حدود ۵۷۰۰ تومان بوده است. امسال ظاهرا قصد تخصیص ارز دولتی به تایرسازان را ندارند و به صورت غیر مستقیم گفته شده باید به فکر ارز نیمایی باشیم! تولید تایر با ارز نیمایی، بهای تمام شده را افزایش داده و منطقی است که در صورت افزایش بهای تمام شده، نرخ فروش تایر هم اصلاح گردد.

تنها تصریح کرد: نکته دیگر این است که تقاضای تایر در بازار، واقعی به نظر نمی‌رسد. از یک سو، تیراژ تولید خودرو در کشور در سال ۹۸ کمتر از سال ۹۷ بوده و کاهش تیراژ تولید خودرو، به معنای کاهش تقاضای تایر توسط خودروسازان است. ضمن اینکه به خاطر کرونا، حجم سفر‌های مردم در این دو ماه، افت چشمگیری داشته است. همچنین در سال ۹۸، حدود ۲۰۰ هزار تن تایر وارد کشور شده که ۱۰۰ درصد بیش از میزان واردات ۹۷ بوده است؛ بنابراین منطقی آن است که تقاضای تایر در بازار داخل کاهش یابد؛ در حالی که نه فقط تقاضا کاهش نداشته، بلکه افزایش هم داشته است. مردم برای خرید تایر با قیمت مصوب، باید صف بکشند و شرایط بازار نشان می‌دهد واسطه ها، بازار تایر خودرو را در دست دارند و بخشی از تقاضای بازار، کاذب است.

تنها اضافه کرد: با این تفاسیر، مصرف کنندگان نهایی به تایر با نرخ مصوب به راحتی دسترسی ندارند. با توجه به اینکه نرخ مصوب فروش تایر از خردادماه ۹۸ تا کنون افزایشی نداشته، (بجز تایر وانتی)، و تولید تایر در کشور هم کم نشده، بازار لاستیک خودرو نباید تلاطم داشته باشد و مصرف کنندگان باید به تایر با نرخ مصوب دسترسی داشته باشند. امیدواریم نظارت دقیق تری بر بازار تایر صورت بگیرد و با واسطه گری‌ها و دلالی‌هایی که هم به ضرر تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان است، برخورد جدی صورت بگیرد. ضمن اینکه انتظار می‌رود اگر در آینده نرخ تایر افزایش داشت، سود این افزایش نرخ به جیب تولیدکنندگان برود و چرخ تولید بچرخد؛ نه اینکه دلالان با فروش آنچه انبار کرده اند، جیب خود را پر کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد سودآوری که برای این لاستیک‌ساز رقم خورد؛

کاهش بهای‌تمام شده زیر آج "پکرمان"

آج این لاستیک‌ساز اندازه‌گیری شد؛

"پکویر" و کاهش ۱۰درصدی نرخ خرید مواداولیه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عسگری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
از زحمات شما بی نهایت متشکرم امیدوارم همیشه پرتوان وسلامت به کار خود ادامه دهید