بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
کد خبر : ۲۱۷۹۳۱

واگذاری سهام دولتی در اتاق شیشه‌ای

وزیر اقتصاد گفت: علی رغم اعمال بدترین، ظالمانه‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تحریم ها بر کشور حجم تجارت خارجی سال ۹۸ و ۹۷ تفاوت چندانی ندارد و هنوز می‌توان ۴۳ تا ۴۴ میلیارد دلار واردات داشت. از مجموع واردات کشور ۸۵ درصد مربوط به کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است.


دژپسند افزود: کشور به رغم تمامی تحریم‌ها و فشارهای بین المللی توانسته افزون بر ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشد که این نشان از ظرفیت بالای اقتصاد ایران دارد. بخش کشاورزی کشور در سال گذشته به رغم تمامی مشقت ها و مشکلات رشد خوبی را تجربه کرده است.

واگذاری سهام دولتی در اتاق شیشه ای

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، به گفته وزیر اقتصاد، دارایی های دولت یک مقطعی در قالب مزایده واگذار شد و حواشی زیادی به همراه داشت. خوشبختانه در روش واگذاری دارایی های دولت تجدید نظر اساسی صورت گرفته است و واگذاری ها تا جایی که امکان دارد از طریق بورس انجام خواهد شد چرا که بورس یک محیط شفاف، شیشه‌ای و کاملا رقابتی است.

دژپسند گفت: برای واگذاری ها روش های فراگیر مثل صندوق های قابل معامله ETF طراحی و به مرحله اجرا در آمد. پذیره نویسی صندوق های قابل معامله واسطه گری مالی یکم (ETF) که چندی پیش در کشور آغاز شد از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: حسن انجام این روش این است که تمامی آحاد جامعه می توانند در پذیره نویسی شرکت کنند. این نوع واگذاری عین مردمی کردن اقتصاد است که در سیاست های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی افزود: اقدام دولت در عرضه واحد های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آثار پولی و مالی منفی ندارد و موجب مردمی کردن اقتصاد، توزیع ثروت و کوچک سازی دولت می شود.

آزاد سازی سهام عدالت، ابزار رونق بازار سرمایه

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود به آزاد سازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است یکی از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا آزاد سازی این سهام می‌تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر این موضوع می‌تواند تعمیق و رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه را به همراه داشته باشد که با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.

وی ادامه داد: آزاد سازی سهام عدالت در یکی از بهترین زمان های ممکن اتفاق افتاد چون ویروس کرونا زندگی اقشار مختلف جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است از اینرو دارندگان سهام عدالت می توانند سهام خود را عرضه و منابع حاصل را صرف زندگی خود کنند.
وزیر اقتصاد اظهار کرد: جدا از این آزاد سازی سهام عدالت باعث شده عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کند. اگرسهام عدالت معامله پذیرش شود آن وقت همگان خواهند دید بازار سرمایه چقدر عمق پیدا خواهد کرد.
دژپسند در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بهترین نوع «خصوصی سازی»، خصوصی سازی که بر مبنای تامین مالی نباشد بلکه برای کارایی بیشتر و تسهیل مردم در حکمرانی اقتصاد باشد که با این رویکرد دارایی های در اختیار دولت به عامه مردم و بخش خصوصی واگذار می شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آخرین وضعیت و عملکرد این صندوق بررسی شد؛

تمرکز صندوق "توسعه سرمایه نیکی" بر اوراق مشارکت

رییس سازمان خصوصی سازی خبر داد:

تعیین زمان فروش سهام عدالت بعد از خردادماه

ارسال نظر