بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۳گانه "نه" برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز

فراموش نکنید که در سال ۹۷ هم برخی ادعا می کردند نرخ دلار سقف های بالای ۲۵ هزار تومان را لمس خواهد کرد و در عمل، چنین نشد‌.
کد خبر : ۲۱۹۰۵۷

۳ دلیل برای رد سرمایه گذاری در بازار ارز

به گزارش بورس نیوز، برخی فعالان بازار سرمایه این روزها در تکاپوی خروج از سهم ها و معاملات ارز (البته غیر رسمی ) افتاده اند و دلار هم با رشد تقاضای مردم، روند صعودی دارد. اما آیا بازار ارز بازاری مناسب برای سرمایه گذاری است یا نه؟

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به ۳ دلیل، سرمایه‌گذاری در بازار ارز منطقی نیست؛ دلیل نخست آنکه سرمایه‌گذاری در این بازار، سرمایه‌گذاری مولدی نیست؛ ارز محصول تولیدی محسوب نمی‌شود و قیمت آن بستگی به عوامل دیگری دارد؛ بنابراین اگر بانک مرکزی سیاست صحیحی اتخاذ کرده و عملکرد مناسبی داشته باشد، نرخ ارز رشد زیادی نخواهد کرد و نمی توان به عنوان دارایی سرمایه ای روی آن تمرکز کرد.

وی افزود: دومین دلیل اینکه نرخ ارز هرگز تحت تاثیر فعالیت‌های اقتصادی، افزایش نمی‌یابد و اتفاقا اگر فعالیت‌های اقتصادی واقعی به‌درستی توسعه یابد، نرخ ارز کاهش خواهد داشت و افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی شاید بیشتر به سبب التهاب ناشی از کرونا باشد؛ ولی اعتقادی به جهش نرخ ارز ندارم. اگرچه این روزها عده ای اعداد بالایی برای نرخ دلار پیش بینی می کنند؛ ولی فراموش نکنید که در سال ۹۷ هم برخی ادعا می کردند نرخ دلار سقف های بالای ۲۵ هزار تومان را لمس خواهد کرد و در عمل، چنین نشد‌.

عزتی در بیان سومین دلیل مناسب نبودن ارز به‌عنوان کالای سرمایه ای اظهار کرد: سرمایه گذاری روی سهام شرکت ها یا دارایی های فیزیکی دیگر، به مراتب معقول تر از سرمایه گذاری در بازار ارز خواهد بود؛ چرا که وقتی روی سهم شرکتی سرمایه گذاری صورت می گیرد، به هر حال یک بنگاه اقتصادی با تعدادی دارایی پشتوانه این سرمایه گذاری است و می توان امیدوار بود این سرمایه گذاری در بلندمدت، سودآور بوده و روی حوزه تولید سرمایه گذاری صورت گرفته است؛ در حالی که سرمایه گذاری در بازارهای سفته بازانه، هم ریسک بیشتری به همراه خواهد داشت و هم در بلندمدت بازدهی سرمایه گذاری در بازار ارز به اندازه بازار سرمایه، نخواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: با این شرایط، سرمایه گذاری در بازار ارز را منطقی نمی دانم و معتقدم در بلندمدت، بازار سرمایه مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است. بررسی وضعیت بازارهای مختلف و مقایسه بازدهی بازار سرمایه با بازار ارز در سال های گذشته، گواه این ادعا است.

عزتی در پاسخ به منتقدانی که رشد بازار سرمایه را حباب می خوانند گفت: در شرایطی که دولت در حال تزریق دارایی های واقعی به بازار سرمایه کشور است، صحبت از حباب قیمتی منطقی نیست. این عرضه ها، هر حبابی را از بین می برد و هر چه اقتصاد کشور رشد کند، ارزش بازار سرمایه هم به خاطر افزایش ارزش شرکت ها، افزایش می یابد‌‌‌. چشم انداز مثبت افزایش ارزش واقعی بازار سرمایه، نوید بهبود بازار سرمایه در سال های آینده خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ساعت پنج و نیم عصر؛

قاب خاطرات گواهی سپرده سکه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

پالایشی‌ها گرفتار در تله گزارش‌ها

مدیر تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران هما در گفتگو با بورس نیوزتاکید کرد:

افزایش نرخ ارز، فرصتی برای رشد دوباره بازار

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خروج پول از "بورس" یا خودکشی اقتصادی!

ارسال نظر