بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کارشناس صنعت دارو در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

شرکت‌های دارویی‌ خوشحال از حذف ارز دولتی

شرکت هایی که بازار فروش و صادرات رسمی مناسب تری دارند، و ضمنا داروهای جنرال، OTC و مکمل تولید می کنند، برای سرمایه گذاری جذاب تر هستند.
کد خبر : ۲۲۰۱۲۵

کدامیک از شرکت های دارویی، از حذف ارز دولتی دارو، بهره می برند؟

به گزارش بورس نیوز از ماه ها قبل، زمزمه احتمال حذف ارز دولتی دارو مطرح شده بود و چند روز پیش اعلام شد ارز دولتی برخی داروها و مکمل های موجود در فهرست OTC به همراه مواد واسطه ای مرتبط با همان مولکول ها، مواد جانبی مورد استفاده در فرآورده های دارویی، و داروهای تحت لیسانس و گرانول های وارداتی (محصولات نیمه ساخته شده) که تولید مشابه داخلی دارند، حذف شده است. به نظر می رسد باید منتظر حذف تدریجی ارز دولتی تمام داروها باشیم.

امیر حکمت کارشناس صنعت دارو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد : بررسی صورت های مالی شرکت های دارویی نشان می دهد این شرکت ها در یکی دو سال اخیر، رشد مطلوبی در فروش و سودآوری داشته اند. بخشی از این رشد ناشی از صادرات غیر رسمی و قاچاق دارو بود که فروش شرکت های دارویی را افزایش داده بود. تولید دارو با ارز دولتی، صادرات غیر رسمی دارو را جذاب کرده و ضمنا به سبب افزایش نرخ ارز، داروهای وارداتی افزایش قیمت زیادی داشتند و ارزان بودن داروهای تولید داخل نسبت به محصولات وارداتی، مزیت دیگری برای این صنعت بوده و فروش دارویی ها را رونق داده است.

وی افزود: در سنوات گذشته، همواره تخصیص ارز دولتی به صنعت دارو، بهانه ای برای مقاومت با افزایش نرخ دارو بوده معمولا نرخ فروش داروها سالانه بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش نمی یافت. حال اگر ارز دولتی دارو حذف شود، دلیلی برای این مقاومت ها و قیمت گذاری های غیر منطقی وجود ندارد. حذف ارز دولتی، منجر به واقعی تر شدن نرخ فروش دارو شده و سود ریالی شرکت های دارویی را افزایش خواهد داد.


وی در رابطه با مشکلاتی که حذف ارز دولتی دارو می تواند برای داروسازان ایجاد کند، گفت: ممکن است افزایش قیمت دارو، صادرات غیر رسمی و اصطلاحا چمدانی دارو را کاهش داده و از تقاضای دارو در بازار بکاهد. ضمن اینکه مصرف دارو در داخل کشور هم منطقی تر شده و اتلاف دارو در منازل کاهش خواهد داشت. این شرایط، حجم فروش دارویی ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته در این صورت، داروهایی که برند معتبرتری دارند، از اقبال بیشتری برای فروش برخوردار خواهند بود. همچنین در صورت افزایش قیمت دارو بعد از حذف ارز دولتی دارو، احتمالا دوره وصول مطالبات داروسازان از بیمه ها و بیمارستان ها را افزایش خواهد داد؛ مگر آنکه سازوکاری برای بیمه ها تعیین شود که بار مالی بر دوش بیمه ها، موجب ضعف آنها در پرداخت سهم شان نشود. البته در حال حاضر اکثر داروهایی که مشمول حذف ارز دولتی شده اند، جزو داروهای لیست بیمه نبوده و در این مرحله، حذف ارز دولتی مکمل ها و داروهای OTC تاثیری بر دوره وصول مطالبات داروسازان ندارد. با این حال معتقدم مزایای حذف ارز دولتی دارو بیش از معایب آن خواهد بود.

این فعال صنعت دارو در پاسخ به این سوال که "از دید بازار سرمایه ای، کدام گروه از شرکت های دارویی از حذف ارز دولتی، بیشتر بهره می برند؟" اظهار کرد: در چنین شرایطی، شرکت هایی که بازار فروش و صادرات رسمی مناسب تری دارند، و ضمنا داروهای جنرال، OTC و مکمل تولید می کنند، برای سرمایه گذاری جذاب تر هستند. کما اینکه در سال گذشته هم، این گروه از دارویی ها وضعیت بهتری داشتند. افزایش نرخ ارز، از مصرف داروهای وارداتی کاسته و همین نکته، نقطه قوتی برای داروسازانی است که در سنوات قبل، رقبای خارجی داشته اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر