بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای واگذاری املاک مازاد بانک‌ها

واگذاری املاک از طریق بازار سرمایه، علاوه بر آنکه یکی از چالش های مهم بانک ها را برطرف می کند و به واگذاری املاک مازاد و تزریق نقدینگی به بانک ها کمک می کند، بازار مناسبی هم برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد.
کد خبر : ۲۲۰۱۷۹

به گزارش بورس نیوز، از مدتی قبل بحث واگذاری املاک از طریق بازار سرمایه مطرح بود و حالا زمزمه های جدی تری در مورد عرضه املاک از طریق بورس کالا (احتمالا بصورت متری) و در قالب اوراق سلف موازی شنیده می شود. چنانچه این طرح وارد فاز اجرایی شود، احتمالا بانک ها از عرضه کنندگان پر و پا قرص این بازار خواهند بود.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص عرضه املاک در بورس کالا بیان کرد: یکی از مشکلات بانک ها در سال های اخیر، سرمایه گذاری های بانک ها در املاک و مستغلاتی بوده که به دلیل ارزش بالا، نقدشوندگی پایینی دارند. واگذاری این املاک و مستغلات مازاد بانک ها، که اتفاقا در ۲ _ ۳ سال گذشته در مورد ضرورت آن هم بسیار تاکید شده، با یک چالش جدی مواجه است. بخشی از املاک مازاد بانک ها، پروژه های اداری و تجاری با ارزشی هستند که مشتری زیادی ندارند و مشتریان هم به خاطر این شرایط، در زمان خرید قیمت های کمتر از ارزش واقعی آن ملک را پیشنهاد می دهند و بانک ها نیز، معمولا رغبتی به فروش ملک خود با قیمت کمتر از ارزش واقعی ملک نیستند.

وی افزود: در چنین شرایطی، بهترین راهکار استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه و دانش کارشناسان حوزه مدیریت مالی است. چنانچه بتوان املاک بزرگ و مازاد بانک ها (یا هر نهادی که قصد واگذاری املاک مازاد خود را دارد) را به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد که سرمایه گذاران به راحتی امکان معامله آن را داشته باشند، می توان به تسریع واگذاری املاک مازاد از طریق بازار سرمایه خوشبین بود. اما اینکه با توجه به ماهیت متفاوت ملک نسبت به کالاهایی همگن همچون فولاد و فرآورده های نفتی و پتروشیمی و... ، جهت این عرضه چه سازوکاری طراحی خواهد شد، امری است که متخصصان بازار سرمایه باید به آن پاسخ دهند.

ندری در ادامه گفت: البته به نظر می رسد عرضه املاک در بورس به روش تاسیس صندوق های ETF و واگذاری یونیت های این صندوق ها در بازار سرمایه هم راهکار مناسبی باشد.

وی در رابطه با مزایای عرضه املاک از طریق بورس کالا اظهار کرد: این اقدام علاوه بر آنکه یکی از چالش های مهم بانک ها را برطرف می کند و به واگذاری املاک مازاد و تزریق نقدینگی به بانک ها کمک می کند، بازار مناسبی هم برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد. به هر حال هر بازاری، بازدهی خاص خود را داشته و علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه املاک می توانند با مبالغ مختلف، در این بخش سرمایه گذاری کنند و از عایدی این املاک، بهره مند شوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دوره گذار در بورس تهران

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دوره گذار در بورس تهران

ارسال نظر