بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر : ۲۲۱۱۹۳
نویسنده :
 واحد سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

رونق تقاضای مس چین همزمان با شتاب فعالیت‌ها

به گزارش بورس نیوز، کارشناسان و تحلیلگران بازار کالا در دوران اوج همه گیری کرونا در جهان، زمانی که به آمار‌های مربوط به تقاضا، فعالیت‌های صنعتی و شاخص‌های مهم اقتصاد‌های بزرگ بویژه چین نگاه می‌کردند، فضای تیره و تاری را برای سال ۲۰۲۰ متصور بودند و به غیر از سنگ آهن و طلا که دچار افت قیمتی نشدند، پیش بینی جالبی برای فلزات پایه ارائه نمی‌کردند.

اما در یکی دو هفته اخیر با انتشار آمار تقاضای مناسب برخی فلزات از جمله مس، بخشی از نگاه‌های منفی و جو حاکم بر بازار تغییر کرده است.

فایننشال تایمز در گزارشی از بازار مس نوشت: مس روز پنجشنبه ۴ ژوئن در حالی وارد شرایط صعودی شد که تقاضای قوی چین و وضعیت صندوق‌های پوششی بر روند صعودی آن بیشترین تاثیر را داشت. فلز سرخ با رسیدن به ۵۵۳۰ دلار در هر تن، نسبت به ماه مارس ۲۰ درصد رشد قیمتی داشت و به نوشته این نشریه، فلز سرخ تعریف نرمال از یک بازار صعودی را داراست.

تقاضای مس چین، جایی که نیمی از تولیدات جهان مصرف می‌شود از زمان کاهش تعطیلی‌ها در ماه مارس به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. وقتی اقتصاد به شرایط عادی باز می‌گردد، پرمیوم‌های فیزیکی (قیمت اضافی که خریداران برای تحویل سریع فلز پرداخت می‌کنند) به شدت افزایش می‌یابد، در حالی که موجودی کاهش داشته است.

رابرت ادواردز، تحلیلگر موسسه مشاوره CRU در این زمینه گفت: داده‌های اقتصادی بیانگر بهبود قوی در بخش ساخت و ساز و تولیدات چین در سه ماهه دوم امسال است.

نرخ مصرف مس در کارخانه‌های تولید سیم مفتول چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در ماه آوریل به ۹۰ درصد رسیده است.

این تحلیلگر اظهار کرد: اگرچه تولید سیم مفتول در نیمه دوم ماه مه کاهش یافت، اما هم اکنون پیش بینی می‌کنیم که میزان مصرف مس تصفیه شده چین در سه ماهه دوم امسال ۲ درصد افزایش یابد (در مقایسه با منفی ۳.۳ درصد در فصل قبل از آن).

در همین زمان با گسترش کرونا در آمریکای جنوبی، اختلالات عرضه در بسیاری از معادن بزرگ مس افزایش یافته است. به گفته وزارت معادن و انرژی پرو، تولید معادن مس در این کشور در آوریل ۳۳ درصد کاهش داشته است.

ادواردز با نگاه به آینده، گفت: پرسش بزرگ این است که آیا وضعیت احیای قیمت‌ها پایدار می‌ماند؟ بسیاری از معامله گران با توجه به اینکه ۳۰ درصد مس مورد استفاده در چین به خارج از کشور صادر می‌شود، جایی که تقاضا به دلیل بیماری همه گیر کاهش یافته است، شک و تردید دارند.

وی اضافه کرد: در کوتاه مدت، حرکت مثبت ممکن است به افزایش قیمت تا ۶۰۰۰ دلار در تن ادامه دهد. البته اگر تغییر اساسی در اصول اولیه عرضه و تقاضا اتفاق نیفتد، انتظار داریم این قیمت به سمت هزینه‌های تمام شده در محدوده ۵۰۰۰ دلار بازگردد.

PMI رسمی تولید در چین در ماه مه ۵۰.۶ بود، سومین ماه پیاپی از افزایش فعالیت کارخانه، زیرا شرکت‌ها فعالیت خود را از سر گرفته اند. این عدد یک بازگشت قوی از رقم ۳۵.۷ در فوریه (در خلال تعطیلی‌های ناشی از کرونا) بود و حاکی از آن است که چین به تدریج از بحران خارج می‌شود و در حال تلاش برای عادی سازی کامل فعالیت‌های اقتصادی است.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد، موجودی مس انبار‌هایی که از سوی بورس شانگ‌های ردیابی می‌شود در هفته پایانی ماه می‌با بیشترین افت از سپتامبر ۲۰۱۷ مواجه شد. بر اساس این گزارش، موجودی مس بورس ShFE (چین) در هفته منتهی به ۲۹ می‌با افت ۱۷.۵ درصدی به ۱۴۴ هزار و ۹۸۸ تن رسید که سریع‌ترین میزان افت در دو سال و نیم اخیر بود. اقتصاد چین پس از خروج از تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا در حال رشد است.

همزمان موجودی سرب انبار‌های ShFE با افزایش ۱۶.۵ درصدی به ۸ هزار و ۶۲۲ تن رسید که بیشترین رشد از ۱۴ فوریه امسال محسوب می‌شد. همچنین ذخایر آلومینیوم در هفته پایانی می ۲۰۲۰ با افت ۸ درصدی همراه شد و به ۲۹۶ هزار تن رسید که کمترین میزان از ۲۳ ژانویه امسال بود.

 واحد سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش بیش از ۱۶درصدی نرخ‌ها از ابتدای ماه برای مس‌فروش ثبت شد؛

رشد بیش از ۳.۵ درصدی نرخ کاتد "فملی"

رشد بیش از ۴درصدی نرخ کاتد در بورس‌کالا؛

افزایش ۱۲درصدی نرخ‌های "فملی"

ارسال نظر