بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
کد خبر : ۲۲۲۰۸۱

 

سه اتفاق می‌توانند زمینه‌ساز بازگشت قیمت دلار به سطوح پایین‌تر شوند.

اولین مساله بازگشت ارز صادراتی است که می‌تواند با تقویت سمت عرضه، یکی از محرک‌های اصلی رشد دلار در هفته‌های گذشته را حذف کند.

با توجه به افزایش اخیر قیمت دلار، می‌توان گفت صادرکنندگان نیز در ماه جاری انگیزه زیادی برای بازگشت ارز خود خواهند داشت و این مساله می‌تواند تا حدی قیمت دلار را در صورتی که تقاضا در همین سطح باقی بماند، در مسیر بازگشت یا آرامش قرار دهد.

در کنار این در صورت عملیاتی شدن توافق ایران با عراق در زمینه دریافت بخشی از درآمدهای ارزی به‌صورت کالاهای ضروری و دارو، باز هم بازارساز می‌تواند در زمینه عرضه ارز دست بالاتری داشته باشد.

عامل دیگری که می‌تواند زمینه ساز کاهش قیمت‌ها شود، کشف سود توسط خریدارانی است که از کانال ۱۷ هزار تومانی اقدام به خرید کرده‌اند و ممکن است با رسیدن به قله‌های جدید ترجیح دهند بخشی از ارز خریداری شده خود را برای کسب سود به فروش برسانند.

دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی در خصوص شوک‌های ارزی این روزها گفت: این شوک‌ها گذراست، آنچه برای ما مهم است قیمت ارز در سامانه نیماست که تجارت بر پایه آن انجام می‌شود و میانگین نرخ ارز امروز نیمایی زیر ۱۶ تومان بود.

این شوک‌ها موقت است و ما نمی‌توانیم سیاست‌های پولی را براساس آن تغییر دهیم، زمانی این امر اتفاق می‌افتد که نرخ ارزی که برای تولیدمان مصرف می‌شود، دچار تغییر شود.

در ۲ سال گذشته ۷۲ میلیارد دلار صادرات انجام شده که ۴۵ میلیارد دلار آن بازگشته و صادرکنندگان باید تا پایان تیرماه ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند./
ناظر اقتصاد

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس نیوز نظر کارشناسان بازار سرمایه را جویا شد؛

سقف "دلار" و کف "بورس"

بورس نیوز نظر کارشناسان بازار سرمایه را جویا شد؛

سقف "دلار" و کف "بورس"

ارسال نظر