بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بیمه سبد سرمایه‌گذاری‌ها با چیدن گلی از هر بازار

مهم‌ترین علت جهش بازار سرمایه، حمایت دولت بوده اما؛ مشخص نیست این حمایت تا کجا ادامه خواهد داشت و البته آنچه مسلم بوده آن است که در صورت ادامه حمایت‌ها، بازار سرمایه تا پایان سال تیز سوار بر روند صعودی خواهد بود.
کد خبر : ۲۲۲۵۴۷

بیمه سبد سرمایه گذاری ها با چیدن گلی از هر بازار

به گزارش بورس نیوز، شاخص بورس بعد از یک اصلاح اندک دیروز مجددا در کانال صعودی قرار گرفت و با پرش ۶۴ هزار و ۹۱۱ واحدی در پله ۱ میلیون و ۵۴۶ هزار واحدی قرار گرفت. این رشد البته فقط مختص به بازار سرمایه نبود و سکه هم دیروز کانال ۹ میلیون تومانی را فتح کرد. بازارهای مسکن و خودرو و سایر کالاها هم اوضاع آرامی ندارند و پر نوسان هستند.

علی دهدشتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: قطعا اوضاع بازارهای مختلف با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، عادی نیست. افزایش حجم نقدینگی، نرخ ارز، نرخ بهره بانکی و همچنین مالیات بازارهای مختلف، اقتصاد ما را به این سمت و سو برده که شاهد جهش عجیب مخصوصا در بازار سرمایه کشور باشیم.

وی افزود: مهمترین علت جهش بازار سرمایه، حمایت دولت بوده؛ اما مشخص نیست این حمایت تا کجا ادامه خواهد داشت. آنچه مسلم است این است که مادامی که حمایت دولت از بازار سرمایه، ادامه داشته باشد، این وضعیت هم تداوم خواهد داشت و چه بسا در صورت ادامه حمایت های دولت، بازار سرمایه تا پایان سال جاری هم روند صعودی خود را حفظ کند. اما اگر حمایت های دولت نبود، بازار اصلاحات عمیق تری به خود می دید. فعلا حمایت های دولت مجال اصلاح هم به این بازار نمی دهد؛ کما اینکه روز یکشنبه شاخص کل به دلیل درگیری با مقاومت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، کمی منفی شد؛ ولی این اصلاح طولی نکشید و با حمایت مطلق از بازار سرمایه، دیروز بازار مثبت شد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد چگونگی حمایت های دولت از بازار سرمایه گفت: بخشی از حمایت ها از بازار سرمایه، حمایت از قیمت سهم ها با تکیه بر وزنه تقاضا است و بخش دیگر شامل حمایت قانونی مربوط به نرخ مواد اولیه و نرخ محصول صنایع تولیدی است و فعلا از هر دو سو، حمایت از بازار سرمایه در حال انجام است‌. در این شرایط و با این حمایت ها، تداوم رشد بازار سرمایه اتفاق عجیبی نیست.

دهدشتی ضمن تاکید بر ارتباط روند بازار سرمایه با سایر بازارها اظهار کرد: روند هر بازار، سایر بازارهای رقیب را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته بازار ارز، مهم ترین عاملی است که روند سایر بازارهای مالی را هم شکل می دهد. اما بطور کلی با رشد بازار سرمایه، ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه هم افزایش یافته و احتمال ریزش بازار سرمایه را تقویت می کند. با افزایش ریسک سرمایه گذاری در بورس، سایر بازارها برای سرمایه گذاری جذاب تر خواهند شد. به عبارتی به محض ریزش بازار سرمایه، رشد سایر بازارها استارت خواهد خورد و به همین دلیل هم، این روزها برخی سرمایه گذاران، در حال انتقال سرمایه خود به سایر بازارها هستند.

وی اضافه کرد: رشد تمام بازارها به معنای کاهش ریسک ریزش بازارهای مالی نیست. اگر بازارهای مختلف به صورت منطقی رشد می کردند، انتظار عدم ریزش جدی در بازار سرمایه یا هر بازار دیگری قابل قبول بود؛ ولی با توجه به رشد غیر منطقی بازار سرمایه و قیمت های فراتر از ارزش ذاتی بعضی سهم ها، ریزش بازار سرمایه محتمل است. البته تاکید میکنم مادامی که حمایت دولت از بازار سرمایه ادامه داشته باشد، ریزشی اتفاق نخواهد افتاد؛ ولی به محض اینکه حمایت دولت از بازار سرمایه متوقف شود، رشد این بازار هم متوقف شده و حجم بالای نقدینگی در این بازار، راهی سایر بازارها خواهد شد و جهش بازارهای ارز و طلا و مسکن را شاهد خواهیم بود.

دهدشتی در توصیه به سرمایه گذاران گفت: به هر حال رشد بازار سرمایه، خیل کثیری از مردم را به این بازار کشانده که هیچ تجربه ای از ریزش های بازار سرمایه ندارند. ترس از ورود به معامله در تازه واردها وجود ندارد و زمانی می توانند این ترس را درک کنند که مدتی از فعالیت شان در این بازار بگذرد و روندهای نزولی بازار را هم ببینند. در آن صورت، این ترس می تواند به غالب ترین ترس سرمایه گذاران تبدیل شود و معاملات آتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: در شرایطی که بسیاری از سهم ها بیش از ارزش ذاتی رشد داشته، سرمایه‌گذاران باید سبد سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع‌تر کنند و هر بخش از سبد سرمایه‌گذاری‌ خود را به بازاری، اختصاص دهند‌؛ سرمایه‌گذاری در حوزه سهام، سکه طلا و صندوق‌های مبتنی بر طلا و همچنین بازار مسکن، می تواند از ریسک سرمایه‌گذاری‌ها بکاهد.

دهدشتی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که جو هیجانی و حجم بالای نقدینگی، روند بازارها را شکل می‌دهد و نمی‌توان برای بازارها، تحلیلی ارائه کرد، ولی با شکستن مقاومت ۲۰ هزار تومانی دلار، دلار پتانسیل لمس نرخ ۲۵ هزار تومانی را هم در سال جاری دارد. با چشم انداز صعودی نرخ ارز و همچنین احتمال افزایش نرخ طلای جهانی، سکه طلا و صندوق های مبتنی بر طلا گزینه‌های معقولی برای سرمایه‌گذاری هستند. شاید در نگاه اول سکه ۹ میلیون تومانی، ترسناک باشد؛ ولی درصورت افزایش نرخ ارز و یا رشد قیمت طلای جهانی، هیچ سقف قیمتی برای سکه طلا وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به خبر راه اندازی بورس مسکن در روزهای آینده عنوان کرد: بورس مسکن می تواند گزینه جذابی برای سرمایه گذاری باشد؛ مشروط بر آنکه سازوکار مناسبی ارائه گردد. هنوز جزئیات راه اندازی بورس مسکن مشخص نیست؛ ولی گاهی عنوان راهگشایی ارائه می شود که بعد از اعلام جزییات، هیچ گونه راهگشایی مشاهده نمی شود. تاثیرگذاری بورس مسکن و موفقیت این بازار هم به جزئیات عملکرد این بازار بستگی خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابزار پیشنهادی دولت برای مهار نقدینگی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

بازدهی‌های صفر را شناسایی کنید

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اتفاقی که بازار سرمایه را به کما می برد...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
یارو نقد کرده سکه دلار خرید حالا داره تبلیغ می کنه
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کلا بورس نیوز شده مامن و خانه امن بورس ستیزان>>>!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
عزیزان نترسید همه بازارها موازی هم هستند فقط باید دانش تحلیل بین بازاری داشته باشید در هیچ صورتی ضرر نخواهید کرد اکر بلند مدت ببنید شما مغازه میخرید یک ماه بعد اگر بفروشید سود می کنید در شرایط نرمال خیر؟ صبر سود است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
یعنی آشغال ترین تحلیل بدون اساس و خیاری ، نویسنده از فروشندگان سهام بوده به خیال اصلاح و جامونده
بورس تنها جایی که در شرایط فعلی میشه ترمزی برای تورم
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰
با سلام بالاخره روزی یک بازار درریزش پیشقدم خواهدشد!!
کامران
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
کارشناس ما رو باش . آقای کارشناس حتما سکه و دلار خربدی ،،،!!! آره درسته ...!!؟؟؟ اشتب کردی از بورس بیرون زدی دوباره برگرد به بورس به نفعته