بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

تنور داغ تورم و بازدهی چشمگیر بازارهای مالی

شاخص کل در این هفته موفق شد از کمند سقف کانال صعودی که از ابتدای سال جاری شروع شده است و نیز عدد مهم یک میلیون و پانصد هزار واحد عبور کرده و جایگاه خویش را بر فراز آن تثبیت کند؛ و از همه مهمتر حجم معاملات هفتگی هم همچنان بالای میانگین هفتگی است.
کد خبر : ۲۲۲۷۲۰
تنور داغ تورم و بازدهی چشمگیر بازارهای مالی
 
به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی شاهد کاهش ارزش دلار آمریکا نسبت به دیگر ارز‌ها هستیم. افت ارزش دلار آمریکا می‌تواند نشانگر جریانات ریسک پذیری در بازار و کاهش تقاضا برای نقدینگی باشد به همین دلیل شاخص‌های سهام جهانی هم با رشد همراه بوده اند. از طرفی در حالی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته، اما ظاهراً دولت‌ها علاقه‌ای به اعمال محدودیت‌های کرونایی ندارند و همچنان محرک‌های مالی و پولی عامل اصلی رشد بازار‌های سهام جهانی هستند. شاید به همین خاطر است که سرمایه گذاران توجهی به تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین ندارند. از طرف دیگر داده‌های اشتغال آمریکا در ماه گذشته همه را شوکه کرد. در واقع ماه قبل همه برای افت شاخص NFP آماده میشدند، اما رشد اشتغال بیشتر از انتظارات بازار بود. همینطور داده‌های اشتغال آمریکا، که روز گذشته منتشر گردید، نشانگر رشد ۴٫۸ میلیون نفری شاخص NFP در ماه ژوئن بودند و نرخ بیکاری هم کاهش یافته است. همچنین آمار اخراج نیروی کار هم به طور قابل توجهی افزایش یافته است؛ و جالب اینکه برخی از ایالت‌های آمریکا در حال اعمال مجدد محدودیت‌های کرونایی هستند. این یعنی شاید داده‌های ماه ژوئن خوب باشند، اما به احتمال زیاد داده‌های ماه آینده خیلی بدتر خواهند بود. همچنین مجلس آمریکا برخی از مقامات دولتی چین را تحریم کرده و روابط آمریکا و چین روز به روز بدتر میشود. در حالی که آمریکا و چین در ماه ژانویه فاز اول توافق تجاری را امضا کردند، اما از آن زمان شاهد تشدید تنش‌های سیاسی و تجاری بین دو کشور بوده ایم. شیوع کرونا هم باعث شده تا توافق تجاری به طور کامل اجرا نشود.
در بازار کامودیتی‌ها شاهد رشد نزدیک به ۳ درصدی قیمت نفت نسبت به هفته پیش هستیم. چراکه موسسه نفت آمریکا عصر سه شنبه در برآورد هفتگی خود از کاهش ۱۶ /۸ میلیون بشک‌های ذخایر نفت این کشور خبر داد، در حالی که تحلیلگران انتظار افت ۷ /۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر را داشتند. افت تولیدات نفت اوپک در ژوئن به کمترین سطح در دو دهه اخیر هم از قیمت‌ها حمایت کرد. داده‌های مثبت از اقتصاد چین و آلمان نیز خوشبینی مضاعفی را در بین فعالان بازار‌های کامودیتی به وجود آورد. آلومینیوم و مس هم با رشد قیمتی خوبی مواجه بودند، اما روی و سرب تغییر محسوسی را در قیمت خویش ثبت نکردند.
تنور داغ تورم و بازدهی چشمگیر بازارهای مالی
نگاهی به بازار‌های داخلی
در بازار داخلی بازار سهام در این هفته بیش از ۱۳ درصد دیگر قد کشید و همچنان پیش تاز بودن خود در عرصه بازدهی را در میان بازار‌های رقیب حفظ کرد. این در حالیست که در تازه‌ترین اتفاق در این بازار رکورد مشارکت افراد جامعه در بازار سرمایه با عرضه سهام «سیتا» به بیش ۵/ ۴ میلیون نفر ارتقا یافت؛ و در آخرین روز هفته حدود ۲ هزارو سیصد میلیارد تومان پول به وسیله سرمایه‌گذاران حقیقی وارد بازار شد؛ و بدین ترتیب کل جریان ورود نقدینگی توسط سرمایه گذاران خرد، به بازار سهام از ابتدای سال به رقم چشمگیر ۵۷ هزار میلیارد تومان رسید. در کنار بازدهی چشم گیر بازار سرمایه، طلا هم که از دو جناح رشد اونس طلای جهانی و قیمت دلار داخلی تقویت می‌شود، با رشدی بیش از ۱۲ درصد همراه گردید و سکه هم توانست قیمت خود را به بالای ۹ میلیون تومان برساند؛ و باید گفت که یکی از دلایل اصلی این رشد‌ها چیزی نیست جز نرخ بالای "تورم انتظاری"؛ و این یعنی نرخ تورم از هدف اعلام شده (۲۲ درصد) فاصله دارد این در حالیست که بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از عملکرد بخش واقعی اقتصاد، رشد اقتصادی بدون نفت در مسیر صعودی قرار گرفته است. به همین منظور، هیات عامل بانک مرکزی در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور برای حفظ ارزش پول ملی در جلسه پنج‌شنبه، ترتیبات جدید اجرای سیاست پولی را تصویب کرد. به گزارش  خبر آنلاین، هیات عامل بانک مرکزی در جلسه روز پنجشنبه، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی را با ۱ واحد درصد افزایش، ۱۳ درصد تعیین کرد که این تصمیم از روز شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ اجرا می‌شود. پیش از این هیات عامل بانک مرکزی در روز چهارشنبه مورخ ۴ تیرماه ۱۳۹۹، کف دالان نرخ سود را از ۱۰ به ۱۲ درصد افزایش داده بود؛ و حال باید دید که آیا وزارت اقتصاد با سیاست‌های جدید پولی و مالی خود موفق خواهد شد سرعت رشد تورم را کمی کندتر نماید با خیر. چراکه تنور تورم همچنان در بیشتر بازار‌های کالایی در حال زبانه کشیدن است و این آتش نیز در حال سرایت به دیگر بازار‌ها است.
تنور داغ تورم و بازدهی چشمگیر بازارهای مالی
به طور نمونه روند افزایشی بهای شمش و محصولات فولادی در رینگ معاملات بورس کالا و بازار آزاد همچنان ادامه دارد و اگرچه همچنان این بازار شاهد تقاضایی از بخش مصرف داخلی و صادراتی نیست، اما رشد نرخ ارز تقاضای سرمایه‌ای را به این بازار سرازیر کرده است و برآورد‌های فعلی حکایت از استمرار روند افزایشی قیمت محصولات در هفته آینده دارد. در روز چهارشنبه دهم تیرماه، انواع محصوالت فولادی رکورد بی سابقه قیمت را به ثبت رساندند. بهای میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد به ۸ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و تیرآهن سایز ۱۴ نیز به نرخ ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. با ثبت این قیمت، محصولات فولادی به رکورد تاریخی قیمت خود رسیدند. درحالی محصولات فولادی در اوج قیمتی به سر میبرند و روند افزایشی بهای آن‌ها ادامه دارد که به گفته فعالان این بازار با وجود گذشت سه ماه ابتدایی سال جاری، هنوز تقاضای موثر از بازار مصرف برای انواع محصوالت فولادی وجود ندارد، زیرا رکود عمیقی طی ماه‌های اخیر بر بخش مسکن و صنایع مصرف‌کننده این محصولات سایه افکنده و پروژه‌های عمرانی گسترده که پتانسیل ایجاد تحرک قدرتمند را در بازار فولاد دارند، دیده نمیشود و بعید است در شرایط فعلی، اوضاع تغییر کند.

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته
تنور داغ تورم و بازدهی چشمگیر بازارهای مالی
تنور داغ تورم و بازدهی چشمگیر بازارهای مالی
 
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه
اشتراک گذاری :
ارسال نظر