بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به فرصتی طلایی در بورس تهران که به لطف کری خوانی های اقتصادیون از دست رفت و شایعه کرونا در ساختمان سعادت آباد و...
کد خبر : ۲۲۳۷۵۵

 

فرصت سوزی در بورس زیر سایه جنگ اقتصادیون

به گزارش بورس نیوز، رفیق سفرکرده به فرنگ چند وقتی است که بدون فیلتر، دست به توئیت شده خبرهایی میزند آنهم از جنس کرونا!!! به تازگی این اروپا نشین خبر آورده که برخی از اهالی سعادت‌آباد و گعده بالانشین آنها به استقبال کرونا رفته و اینهمه بپیچ بپیچ‌ها نیز بخاطر همین مساله است. البته معلوم نیست که اگر ایشون اینور بودند هم می‌گفتند یا ...

 

پز عالی

یکی دیگر از رفقایی که به لطف مادرزن خود توانست در کارگزاری دیگری جلوس فرماید، گفته بوده که خودمان درگاه نشر اخبار را راه‌اندازی می‌کنیم تا جریان‌ساز بازاررسانه شویم و از این حرفا که ما خوبیم؛ حاجی محض اطلاع دیشب گفتن حتی گعده‌سرا هم ندارد چه برسد به خبرسازی؛ تو موج خودتان غرق نشوید، رفیق دیروز خارجکی امروز ...

 

مهر تایید گواهی دلواپسی توسط مشتی معامله گر جوزده

هر چند تخریب بازار سرمایه و بورس هراسی اصلا مطلوب نیست؛ ولی گاهی رفتارهایی از فعالان بازار میبینیم که به دلواپسان حق می دهیم نگران این بازار باشند. بعضی نمادها دیروز در منفی کامل، صف فروش بودند ولی امروز ورق برگشت و در مثبت کامل صف خرید شدند. رفتار معامله گران صندوق دولتی هم که جوک تکراری بازار شده؛ با این جو زدگی ها و سهامدارانی که با یک غوره سردی شان می کند و با یک مویز، گرمی؛ واقعا نباید نگران بازار سرمایه باشیم؟

 

فرصت سوزی در سایه جنگ (ما میدانستیم) اقتصادیون

بازار سرمایه ما، اتفاقی را شاهد بود که چند سال قبل هیچ کس به خواب شب هم نمی دید. حضور پررنگ خیل مردم به بازار سرمایه و ورود سرمایه های سرگردان به این بازار حتی از رویاهای فعالان و متولیان این بازار هم فراتر بود؛ ولی افسوس که قدر این فرصت را ندانستند و نمی دانند و دسته کشی کرده اند و بعضی ها دائم شعار حمایت از بورس سر می دهند و بعضی دیگر بر طبل حباب بورس می کوبند و به مردم هشدار ریزش می دهند. هیچ کس هم یادش نیامد می شد از این سرمایه ها در راستای رونق تولید و اجرای طرح های توسعه ای استفاده کرد. نمونه بارز این بی تدبیری در سهام برخی شرکت های بزرگ و زیان ده بازار مشاهده می شود که رشدهای سرسام آوری داشتند و فقط پول مردم صرف باد کردن سهم ها شد؛ در حالی که یک افزایش سرمایه حتی ۲۰ تا ۳۰ درصدی از آورده نقدی، کمک شایانی به تامین مالی این شرکت ها و تداوم حیات شان می کرد‌.

 

سیگنالی از دل میرداماد

رئیس ساختمان میرداماد فرموده اند " کسانی که در کار ارز نیستند، در بازار ارز سرمایه گذاری نکنند، چون ممکن است ضرر کنند"!! این سیگنال دادن از مدیران تراز اول اقتصادی کشور کمی بعید است؛ یعنی اگر دلال بازار ارز باشیم و این بازار را بشناسیم، باید روی ارز سرمایه گذاری کنیم؟ اصلا مگر نگفتید ارز، کالای سرمایه ای نیست؟ چطور حالا فقط برای تازه کارها خوب نیست؟ با این رفتارها انتظار بازاری آرام و بدون تلاطم می توان داشت؟

 

سیاستی که تلاطم در پی داشت 

گفتیم ارز، یادمان آمد صادرکنندگان از بعضی بخشنامه ها گله داشتند. گویا صادرات خیلی از محصولات به همسایگان عراقی و افغان، ریالی صورت می گیرد نه ارزی؛ ولی صادرکنندگان متعهد به بازگشت ارز هستند؛ بنابراین از بازار آزاد ارز میخرند و تحویل جناب نیما می دهند که امکان صادرات مجدد داشته باشند. همین هم دلیل بخشی از تلاطم های این چند وقت بازار ارز بوده است.

 

بلبشوی بازارهای کالایی و وزارت خانه ای بی وزیر 

این روزها گرانی بیداد می کند؛ از قیمت مواد اولیه تا انواع محصولات تولیدی و... ولی جالب اینجاست که وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳ ماهی است که توسط سرپرست اداره می شود و وزیر ندارد! بهتر نیست یا وزیری معرفی کنند یا سرپرست فعلی را به وزارت این مجموعه بگمارند تا شاید بخشی از بلاتکلیفی ها برطرف شود؟

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر