بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
نگاهی به عملکرد مهمان چهارشنبه بورس تهران؛

"امین" ذره‌بینی بر ریز تا درشت...

شرکت تامین سرمایه امین به عنوان یکی دیگر از بانک‌های سرمایه گذاری کشور در روز چهارشنبه و به میزان ۱۵ درصد از سهام شرکت در بازار بورس عرضه اولیه می‌شود.
کد خبر : ۲۲۴۷۷۹

ارزش گذاری ۸۶.۱۹۸ میلیارد ریالی شرکت

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت تامین سرمایه امین به عنوان یکی دیگر از بانک‌های سرمایه گذاری کشور در روز چهارشنبه و به میزان ۱۵ درصد از سهام شرکت در بازار بورس عرضه اولیه می‌شود.

یک میلیارد و ۵۰ میلیون سهم این شرکت در قیمت ۱۰.۴۰۰ ریالی و با سهمیه ۳۰۰ سهمی برای هر کد در این روز عرضه می‌شود.

بر اساس گزارش ارزش گذاری صورت گرفته، پیش بینی ارزش سهام این شرکت معادل ۸۶ هزار و ۱۹۸ ریال و معادل ۱۲ هزار و ۳۱۴ ریال به ازای هر سهم صورت گرفته و لازم به ذکر است، این ارزش گذاری بر اساس سه مدل روش‌های ارزش یابی نسبی (پی بر‌ای و پی بر بی) و روش تنزیل سود تقسیمی صورت گرفته است.

سهامداران تامین سرمایه امین:
سرمایه‌گذاری صباتامین ۲۸.۶درصد صندوق بازنشستگی ۱۴.۳ درصد
صندوق بیمه‌روستاییان‌وعشایر ۱۴.۳درصد
مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۱۴.۲۵درصد
گروه مالی ملت ۱۰ درصد
سرمایه‌گذاری تدبیر و سایر سهامداران ۹.۳ درصد

در حالی که در سنوات گذشته روش‌های نسبی نزد مدیران بورس صرفا به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد به عنوان معیار ارزش گذاری مورد قبول بود، در گزارش ارزش گذاری تامین سرمایه امین، ۸۰ درصد از وزن ارزش گذاری در این روش‌ها صورت گرفته است.

همان گونه که ذکرشد، سرمایه ثبتی این شرکت ۷۰۰ میلیارد تومان و معادل ۷ میلیارد سهم بوده و سهامداران این شرکت شامل ۲۸.۶ درصد سرمایه گذاری صبا تامین، ۱۴.۳ درصد مربوط به صندوق بازنشستگی، ۱۴.۳ درصد متعلق به صندوق بیمه روستاییان و عشایر، ۱۴.۲۵ درصد مدیریت سرمایه گذاری امید، ۱۰ درصد گروه مالی ملت، ۹.۳ درصد سرمایه گذاری تدبیر و سایر سهامداران است. نگاهی به ترکیب سهامداران این شرکت در نوع خود جالب توجه است.

در حالی که گروه مالی ملت خود سهامدار عمده شرکت تامین سرمایه بانک ملت بوده، مشخص نیست دلیل سهامداری مجدد این شرکت در یک تامین سرمایه دیگر چیست. این موضوع در خصوص شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید نیز مصداق دارد که مالکیت غیرمستقیم شرکت تامین سرمایه امید را دارد.

درآمد اصلی این شرکت بر اساس گزارش‌های ماهیانه و صورت‌های مالی مربوط به سود حاصل از سرمایه گذاری در اوراق بهادار است.

درآمد ۷ ماهه منتهی به پایان تیر ماه امسال معادل ۵.۷۲۵میلیارد ریال بوده که بر اساس اعلام شرکت، ۵.۱۵۲میلیارد ریال آن مربوط به سود حاصل از سرمایه گذاری در اوراق بهادار بوده که در حدود ۹۰ درصد از کل درآمد‌های شرکت است.

عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال جاری بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده شرکت منجر به کسب سود خالص ۴.۰۳۱ میلیارد ریالی و معادل ۵۷۶ ریال به ازای هر سهم شده و این میزان سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش امیدنامه شرکت، در پایان سال ۱۳۹۸ حجم اوراق منتشر شده توسط این شرکت تنها در سال گذشته معادل ۲۹.۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

همچنین حجم پرتفوی اوراق تحت بازارگردانی این شرکت در پایان سال گذشته به ۴۹.۶۰۰ میلیارد ریال رسیده و بر اساس شفاف سازی صورت گرفته در سامانه کدال، این شرکت پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق مشارکت شهرداری تبریز به ارزش ۳.۰۰۰ میلیارد ریال را بر عهده گرفته است.

این شرکت همچنین مدیریت سرمایه گذاری صندوق‌های امین انصار، امین یکم، امین ملت، امین سامان، مشترک امین آوید و گنجینه یکم آوید را بر عهده دارد. ارزش صندوق‌های ذکر شده در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ و بر اساس گزارش امیدنامه شرکت معادل ۴۴ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال بوده است. با این حال ارزش فعلی این صندوق‌ها در حال حاضر بالاتر از ارقام ذکر شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر