بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
عضو هیات مدیره سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

گران‌ترین و ارزان‌ترین سهم گروه‌های بازار ...

هر چه عرضه های اولیه افزایش یابد؛ هم عمق بازار سرمایه افزایش خواهد یافت و هم فرصت های جدیدی برای سرمایه گذاری پیش روی سهامداران قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۲۲۴۸۸۷

گران ترین و ارزان ترین سهم گروه های بازار کدامند

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه بدون توجه به اظهار نظرهای موافق و مخالف و نگرانی ها بابت وجود حباب در این بازار و هشدار ریزش و... از محدوده شاخص ۳۰۰ هزار واحدی، رشد کرد و حالا هم در محدوده ۲ میلیون واحدی در نوسان است. هنوز صف صدور کد بورسی در کارگزاری ها شلوغ است و از سوی دیگر هم خبر داده اند که ۱۴۰ شرکت جدید در تدارک ورود به بازار سرمایه و عرضه اولیه هستند. عرضه های اولیه از دیرباز برای سرمایه گذاران جذاب بوده و باید دید ورود این حجم شرکت جدید به بازار، محرکی برای ورود نقدینگی بیشتر و رشد دوباره این بازار خواهد شد یا نه.

آرش غفاری عضو هیات مدیره و مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به هر حال برخی سهم‌ها رشد بیشتری داشته و شاید نسبت به سایر سهم‌های بازار، گران باشند و برخی دیگر از سهم‌ها جای رشد بیشتر دارند؛ ولی این جزو طبیعت بازار سرمایه است و در هر شرایطی در بازار سرمایه، سهم هایی گران و سهم هایی هنوز ارزنده هستند.

وی افزود: دو عامل نرخ ارز و نرخ بهره، مهم ترین عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه هستند. اگر نرخ بهره تغییر نکند و نرخ ارز هم در همین محدوده تثبیت شود، کلیت بازار سرمایه تا پایان سال جاری با شیب ملایمی، مثبت خواهد بود. اما نمیتوان انتظار داشت رشد شتابزده چند ماه ابتدایی سال، تکرار شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته نمیتوان گفت شاخص تا چه محدوده ای رشد خواهد کرد و اصولا تحلیل تکنیکال شاخص کل، معیار حساب شده ای برای تحلیل روند آتی بازار نیست.

غفاری در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: در میان صنایع بورسی، سهم صنایع نیروگاهی و برق و بخار از جمله نمادهای "رمپنا" و "بفجر" و "مبین" و... نسبت به سایر گروه های بازار، رشد کمتری داشته و به نوعی نرخ محصولات این شرکت ها به دلیل سیاست های دولت و یارانه بخش انرژی، هنوز با نرخ فعلی بازار ارز، تعدیل نشده است. اگر فرض کنیم نرخ محصولات این شرکت‌ها هم در آینده، با توجه به سایر متغیرهای اقتصادی، تعدیل خواهد شد؛ بنابراین سهم های این گروه پتانسیل رشد سودآوری داشته و برای سرمایه گذاری جذاب هستند. در مقابل، سهم های گروه خودرو و پالایشی با در نظر گرفتن متغیرهای بنیادی و در مقایسه با سایر سهم های بازار، گران هستند.

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان کاریزما در مورد تاثیر ورود احتمالی ۱۴۰ شرکت جدید به بازار سرمایه عنوان کرد: خبر عرضه اولیه ۱۴۰ شرکت تا پایان سال، خبر مثبتی است و کلا هر چه تعداد شرکت های این بازار، افزایش یابد؛ هم عمق بازار سرمایه افزایش خواهد یافت و هم فرصت های جدیدی برای سرمایه گذاری پیش روی سهامداران قرار خواهد گرفت. وضعیت کنونی بازار سرمایه با بازار ۱۰ سال قبل، قابل مقایسه نیست و شرکت هایی که در این مدت وارد بازار شده اند، هم شفافیت به ارمغان آورده اند و هم امکان مقایسه تعداد بیشتری سهم و شرکت را به سرمایه گذاران داده اند. قطعا تعدد و تنوع بیشتر سهم های بازار، انفاق خوشایندی است و بازار هم از آن استقبال خواهد کرد.

وی در خاتمه در توصیه به سهامداران گفت: رشد اخیر بازار سرمایه، باعث شده عده ای از سرمایه گذاران تصور کنند رشد بازار سرمایه، همیشه ادامه دارد؛ در حالی که چنین اتفاقی ممکن نیست و به هر حال بازار، نوسان های مثبت و منفی خواهد داشت. به نقطه ای رسیده ایم که تمام گروه ها با هم رشد نخواهند کرد (کما اینکه در چند هفته اخیر هم در گروه های مختلف بازار، شاهد مثبت و منفی های همزمان هستیم). این روند، اتفاقا منطقی تر از رشد یکپارچه و بی وقفه بازار است و با این نوسانات احتمالا بازار متعادل تری در پیش خواهیم داشت. بهتر است سرمایه گذاران کمتر اقدام به سرمایه گذاری مستقیم کنند و سعی کنند از طریق شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری معتبر بازار اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند. بازار سرمایه، بازار بزرگی است و با توجه به اینکه به نظر می رسد موج ورود نقدینگی به بازار سرمایه کمی فروکش کرده، سرمایه گذاری حرفه ای و با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان بازار، منطقی تر خواهد بود. ضمن اینکه انتظار می رود نگاه سرمایه گذاران، بلندمدت تر شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

واکنش بازار به اخبار ETF‌های پیش رو

در تحلیل کارشناسان بازار سرمایه بخوانید:

قدرت شاخص در برخورد با ناملایمات

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
بورسی که قرار بود باعث رونق تولید و تامین نقدینگی تولید در سال جهش اقتصادی باشه باعث جهش فاجعه بار قیمت سهمها شد بعضی سهمها قیمتوشون با افزایش سرمایه های چندین هزار درصدی و تجدید ارزیابی های کذایی چندین ده برابری شده وحتی سهمهایی هستند قیمتشون ۱۰۰ برابر شده !!!!!!نمیدونم شاید انفجاری قویتر از انفجار بیروت توی بورس اتفاق افتاده
خب توی این مدت برخی گاوداریها تولیدیهای پوشاک و کسب و کارها و .... تعطیل کردن بیان بورس و باعث رونق تولید و جیب مبارک بشن و اکثرا میگن کار ما تابه حال حماقت محض بوده
ویه عده فرصت طلب هم عجب سوء استفادهایی این وسط کردن
دیگه ایران اخ ه ویلا تو انتالیا و انالیا و اروپا و خروج سرمایه با دالاری که بهشون حالا مفته .
اینه نظریه گسست بازارها و رونق تولید و افکار نسنجیده .
وحید
Germany
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
بالآخره کدوم سهم‌ها گران بودند؟