بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

پاسخ به ۳ سوال کلیدی سهامداران

مدیرعامل بورس تهران به سوالات سهامداران در خصوص بازار برتر، هسته معاملات و چرایی برخی رفتارهای ناظر پاسخ داد.
کد خبر : ۲۲۵۱۳۶

پاسخ به ۳ سوال کلیدی سهامداران

علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز به ۳ سوال کلیدی سهامداران پاسخ داد.

وضعیت بازار برتر به کجا رسید و بورس تهران برای این بازار چه برنامه ای دارد؟
صحرایی: مطالعات مربوط به راه اندازی بازار برتر انجام شده و هر زمان شرایط مهیا باشد، این بازار آغاز به کار می کند‌. چرا که شرکت هایی برای بازار برتر انتخاب شده اند که به لحاظ نسبی، نسبت به سایر ۳۴۲ شرکت بازار بورس، بیشترین شفافیت را دارند و از نقدشوندگی بالایی هم برخوردار هستند. شرایط بازار رصد می شود و همان طور که می دانید قرار است دامنه نوسان معاملات در بازار برتر بیشتر باشد و به همین منظور هر زمان شرایط مهیا باشد، راه اندازی بازار برتر عملیاتی خواهد شد‌‌. این مورد، کار سختی هم نیست و فقط باید یک اطلاع رسانی صورت بگیرد و اسامی شرکت های بازار برتر و تغییر دامنه نوسان، اعلام گردد. ولی فعلا این اقدام در دستور کار نیست.

شرایط بازار سرمایه باید به چه صورت باشد که شرایط برای آغاز به کار بازار برتر فراهم باشد؟
صحرایی: هیات مدیره بورس تهران، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس که در این زمینه سیاست گذار هستند باید به این جمع بندی برسند که شرایط بازار برای افزایش دامنه نوسان مهیا است.

یکی از گلایه های سهامداران این است که چرا گاهی ناظر بازار، در روزهای منفی و در دقایق پایانی تایم معاملات اقدام به بازگشایی نمادها می کند؟
صحرایی: ناظر بازار بر اساس لیست، اقدام به بازگشایی نمادها می کند و کاری به مثبت یا منفی بودن بازار ندارد و بنابراین جهت بازار هیچ تاثیری بر تصمیم گیری ناظر ندارد‌. اما اینکه گفته شده چرا در دقایق پایانی نماد بازگشایی شده، شاید به این دلیل بوده که یکبار ناظر نماد را باز کرده و بعد اطلاع رسانی کرده و دوباره نماد بازگشایی شده است. چند موردی هم به خاطر محدودیت های سامانه معاملاتی بوده که ناظر مجبور به تغییر زمان بازگشایی نمادها شده و فقط مرحله آپشن در آن روز انجام شده و ادامه جلسه معاملاتی را به روز بعد موکول کرده است‌.

همکاری با بورس شانگهای در خصوص ارتقای هسته معاملات به کجا رسید؟
صحرایی: بعد از جلسه ای که هیات مدیره بورس تهران و بنده در بورس شانگهای داشتیم و تفاهم نامه ای هم منعقد شد؛ کرونا فراگیر شد و حضور فیزیکی میسر نشد. بورس شانگهای آمادگی همکاری با ما در این زمینه را دارد؛ ولی طبق بررسی های جامعی که داشتیم، بورس شانگهای سابقه ای در خصوص فروش سامانه معاملاتی نداشته و برای آنکه سامانه معاملاتی از کشوری یا بورسی تهیه شود، باید سابقه و تخصص فروش سامانه معاملاتی را داشته باشند. بورس شانگهای به درخواست ما تمایل به همکاری با ما را داشت؛ اما وقتی تجربه ای در زمینه فروش و خدمات پس از فروش سامانه معاملاتی ندارند، فی البداهه اقدام به انجام این کار کرده است.
البته مذاکرات ادامه دارد و تمام گزینه های قابل انجام چه توسط شرکت های داخلی و چه در زمینه خدمات آموزشی و... از بورس شانگهای و سایر کشورهایی که این امکان فراهم باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس

مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فروش‌های بازار، هیجانی است!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
واقعا خسته نباشید ۳ بار متن رو خوندم آخر نفهمیدم شما دقیقا اونجا چه کار مثبتی انجام دادین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
برداشت من از صحبت های صحرایی
۱- بازار برتر فعلا خبری نیست هر زمان عشق مون بکشه بیخود سوال نکنید
۲- ناظر هم هر وقت دلش بخواد نماد باز میکنه
۳- چین هم خبری نبود از همون اول، فقط خواستیم آب و هوا عوض کنیم به خرج سازمان رفتیم سفر به بهانه تفاهم، چند تا خبر هم دادیم بیرون دل شما خوش شه ولی جدی نگیرید که اون خبر سرکاری بود ، هسته هم همینه که هست!
طاهری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
با سلام
بلاتکلیفی کسانی که روش مستقیم سهام عدالت را پذیرفته اند تا کی باید ادامه داشته باشد آیا حق تقدم شرکتها و سود سهام های سالانه در این دوره به سهامداران عدالت تعلق میگیرد ؟ یا خیر
محسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
ناظر هر سهمی خودش داشته باشد هوای آن را هم در بورس دارد از باز گشایی سهام می توان لیست از سهامی که ناظر دارد بدست آورد خیلی سخت نیست کمی زحمت سرچ در بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
چرا مجمع شرکت بورس را برگزار نمیکینید؟